Τρίτη 4 Ιουλίου 2023

"Bytes και προσωπικότητα "




Ολέξι Αρέστοβιτς  -   Ελληνική σκέψη και τεχνητή νοημοσύνη
[Ο Ολ. Αρ. με προϋπηρεσία στην στρατιωτική κατασκοπεία, είναι ένα από τα πιο επιδραστικά άτομα σήμερα, στον πρώην σοβιετικό χώρο.
- Από Συνέντευξη στον Κώστα Ονισένκο]


Αγαπούσα την Ελλάδα προτού καν την επισκεφτώ. Το πρώτο βιβλίο που διάβασα μόνος μου ήταν οι «Μύθοι και Θρύλοι της Αρχαίας Ελλάδας».
Έδωσε πολύ τροφή στη φαντασία μου και με συγκλόνισε με τον συνδυασμό του λογικού με το αισθητικό, το οποίο είναι χαρακτηριστικό μόνο των Ελλήνων και μέχρι ενός βαθμού των Ιταλών. Είναι συγκλονιστικό, διότι συνήθως οι άνθρωποι εστιάζουν περισσότερο είτε στην αισθητική – και λιγότερο στο λογικό ή το αντίστροφο. Αργότερα, διάβασα φιλοσοφία, θεολογία, και στη βάση όλων αυτών: Πλάτωνας, Αριστοτέλης, και ακόμα οι προσωκρατικοί.

Με συγκλόνιζε η ομορφιά αυτού του ευθυτενούς, μαθηματικά όμορφου και ταυτόχρονα ανθρώπινα όμορφου μύθου.
Ο άνθρωπος στο επίπεδο της τελειότητας με βάση το ελληνικό σύστημα εκπαίδευσης:
Σώμα αθλητή – Ψυχή ποιητή – Μυαλό φιλοσόφου.
Εκεί στόχευε ο τέλειος Έλληνας της αρχαιότητας.

Μέσα στην ηλιόλουστη γαλήνη της Ελλάδας σταματάει αυτή η διαρκής εσωτερική βαβούρα που υπάρχει στις δυτικές χώρες, και αρχίζεις να κατανοείς τη φύση των πραγμάτων.
Στη συνέχεια καταλαβαίνεις ότι αυτή την φύση των πραγμάτων περιέγραψαν οι Έλληνες φιλόσοφοι πριν 2.000 χρόνια. Έλληνες γλύπτες, Έλληνες ποιητές.
Και αυτό ζωντανεύει και δένει με την συναισθηματική πείρα σου.

Για μένα το αρχαιολογικό μουσείο της Ελλάδας, σημεία με ανασκαφές και γενικά οποιοδήποτε σημείο στην Ελλάδα – είναι σαν να νιώθω τον εαυτό σου μέσα σε μύθο.
Για μένα η Ελλάδα είναι ο παράδεισος επί της γης.
Έχω πάει σε πολλές χώρες – καλύτερα από την Ελλάδα δεν βρήκα, και προσπαθώ να έρχομαι στην Ελλάδα έστω μια φορά το χρόνο.
Τουλάχιστον, πριν τον πόλεμο (στην Ουκρανία) ερχόμουν.

Η Ελλάδα είναι και λίκνο ταυτόχρονα και εστία της μελλοντικής ανάπτυξης του πολιτισμού. Διότι εγώ αντιλαμβάνομαι το μέλλον ως τη «νέα αρχαιότητα».
Ο άνθρωπος αποδεσμεύεται από το ερώτημα με τι θα ασχολείται αυτός ο απελευθερωμένος άνθρωπος. Μία εκδοχή είναι να κάθεται και να παίζει βιντεοπαιχνίδια και άλλη εκδοχή να ασχοληθεί με αυτό που έγραφαν οι αρχαίοι Έλληνες – με την τέχνη, με την φιλοσοφία και με άλλες ασχολίες, οι οποίες είναι άξιες για να ασχολείται ένας άνθρωπος. Ιδέες της εκπαίδευσης του ανθρώπου, οργάνωσης της κοινωνίας θα έχουν πάλι ζήτηση.

Τίποτα καλύτερο από την αρχαιότητα δεν έχει ανακαλυφθεί.
Το μόνο πρόβλημα που υπήρχε ήταν η σκλαβιά. Τώρα, η τεχνητή νοημοσύνη, τα ρομπότ, έχουν την ευκαιρία να μας αντικαταστήσουν τους σκλάβους, και έτσι οι άνθρωποι να σταματήσουν να εκμεταλλεύονται ο ένας τον άλλον, έτσι εμφανώς. Δημιουργήθηκε η υλική βάση σε σχέση με την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης, για το πέρασμα στη νέα αρχαιότητα.

Σύμφωνα με τους ρυθμούς ανάπτυξης, δομικές αλλαγές στον πολιτισμό θα είναι εμφανείς σε όλους ήδη σε πέντε – επτά χρόνια.
Τώρα ήδη το ChatGPT – που είναι κάτι το απλοϊκό, δεν είναι καν τεχνητή νοημοσύνη – του κάνουν κομπλιμέντο όταν το ονομάζουν «τεχνητή νοημοσύνη» – αντικαθιστά αρκετούς υπαλλήλους, όπως βοηθούς και γραμματείς.
Αργά ή γρήγορα πάρα πολλοί άνθρωποι θα βρεθούν ουσιαστικά χωρίς δουλειά και το ερώτημα είναι με τι θα ασχοληθούν όλοι αυτοί. Το πως θα βγάζουν τα προς το ζην μπορεί να λυθεί – για παράδειγμα με το ελάχιστον εγγυημένο εισόδημα. Αυτό θεωρώ ότι είναι αναπόφευκτο γιατί η τεχνητή νοημοσύνη θα αυξήσει σημαντικά την παραγωγικότητα και θα μειώσει το κόστος.

Ο Βασίλειος ο Μέγας είχε αναφερθεί στην έννοια της προσωπικότητας.
Η τεχνητή νοημοσύνη για να αποτελέσει απειλή θα πρέπει να γίνει προσωπικότητα.
Η προσωπικότητα μπορεί να ασχολείται αυτόνομα με το να θέτει στόχους και να επιλέγει τον τρόπο αλληλεπίδρασης με την πραγματικότητα.

Το αν η τεχνητή νοημοσύνη γίνει ποτέ προσωπικότητα είναι παντελώς άγνωστο.
Εδώ εισερχόμαστε στον τομέα της θεολογίας, το αν θελήσει ο Κύριος να τους κάνει προσωπικότητες, διότι η προσωπικότητα είναι φτιαγμένη κατ’ εικόνα.
Για όσο καιρό παραμένει νοημοσύνη – παραμένει ένα μέσο παραγωγής.
Ακόμα και αν μιλάμε μαζί της, μας δίνει απαντήσεις, όπως θα γίνεται σε μερικά χρόνια, δεν αποτελεί προσωπικότητα ακόμα και αν θα προσαρμόζει τις λέξεις, ώστε να μοιάζει με προσωπικότητα.

Ακόμα και αν λέει κουβέντες όπως «ανησυχώ», «θα ήθελα να αισθάνομαι», καταλαβαίνουμε ότι δεν θα είναι περισσότερο από τον συνδυασμό στοιχείων που δεν της ανήκουν.
Για αυτό, μέχρι να καθορίζει τους στόχους της δεν έχουμε λόγο να φοβόμαστε, δεν πιστεύω στη απειλή της τεχνητής νοημοσύνης.

Εάν εξετάσουμε την προσωπικότητα, αυτή έχει να κάνει -σε υλικό επίπεδο- με τη σύνδεση με τα όργανα των αισθήσεων. Σε μη υλικό επίπεδο έχει να κάνει με το κατ’ εικόνα του Θεού.
Δεν νομίζω ότι αυτά τα δύο θέματα θα λυθούν σύντομα.
Μόνο αν ο Κύριος αποφασίσει να διασκεδάσει και τους δώσει προσωπικότητα.
Μέχρι τότε δεν μας απειλούν περισσότερο απ’ όσο τα κομπιουτεράκια.
Θα μας μεταφράζουν κείμενα, θα μας σιδερώνουν τα ρούχα, και θα βοηθάνε να κουβαλάνε τα ψώνια οι γιαγιάδες.

Για αυτό υπάρχουν οι πολιτικοί και οι φιλόσοφοι και επιστρέφουμε στο φιλοσοφικό διάλογο που θα χτίζεται πάνω στη βάση του τι είναι η προσωπικότητα. Ακρογωνιαίος λίθος στη συζήτηση για την τεχνητή νοημοσύνη είναι το τι είναι η προσωπικότητα.
Το ζήτημα της προσωπικότητας είχε λυθεί από ανθρώπους που μιλούσαν ελληνικά.
Όσο περίεργο και αν φαίνεται τώρα πολλοί επαγγελματίες του προγραμματισμού (ΙΤ) με ρωτάνε ακριβώς για αυτό το θέμα.

Ειδικά όσοι ασχολούμαι με την τεχνητή νοημοσύνη.
Λένε «εμείς πρέπει να καταλαβαίνουμε σε τι διαφέρει η νοημοσύνη από την προσωπικότητα.
Για τη δουλειά μας».
Κάποτε ήταν μια φιλοσοφία κυρίως για εκείνους που τους άρεσε να συζητούν, και τώρα όλο και περισσότερο βρίσκεται σε πρακτική εφαρμογή.
Και στη βάση βρίσκονται τα ελληνικά μοντέλα διαχωρισμού, η ελληνική αντίληψη του κόσμου. Η αρχαιότητα είναι παντοτινή και πάντα θα αναγεννάται.

 

ww3.gr – 2φΑ

                                                              

 




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου