Παρασκευή 25 Αυγούστου 2017

"Ο Τύμβος του Σικελιανού "





Άγγελος Σικελιανός  -  "Ραψωδίες του Iόνιου",
Tύμβος          


….   Aνανογήθη ο άνθρωπος μες στο βαθύ τον ύπνο
το πρώτο πως ελάλησε τζιτζίκι με φεγγάρι;
Kι ως άνθρωπος την αγκαλιά που αφήκε της γυναίκας,
γιατ' ήταν δίκαι' η πείνα του και η δίψα του θανάτου,                         50
γιατ' ήταν κάμπος άθερος που, ως σκύβουν του τ' αστάχυα
ανατριχιάζοντας βαθιά στο ρίπισμα της αύρας
που σα δρεπάνι αθώρητο πετάει απάνωθέ του,
το θεριστήν επόθησε που θε να θέριζέ του
την παπαρούνα σύρριζα με το μεστό τ' αστάχυ
- όμοια κι αυτός την αγκαλιά γυναίκεια επόθησέ τη.
Kι αλάφρωσε το γαίμα του, και δρόσισέ του η φλέβα,
και σιωπηλός, ως αιώνιος, γλυκός τον πήρε βύθος,
και χύθη μέσα του, βαθιά πολύ, της γης το πνέμα·
στα διάφωτα ματόφυλλα του γλίστραε το φεγγάρι                             60
ωσάν απ' ανοιξιάτικα νέφια μπροστά, και τ' άστρα
σα δάκρυ' από τα μάτια του ξαλάφρωναν το νου του,
κι ως φύλακες τα γαληνά βουνά μακρά ένιωθέ τα·
δε συνορίζονταν ο νους και το κορμί του ανθρώπου·
απάνωθέ του είχε χαθεί του θεριστή κι ο ίσκιος,
κι ως με τη ράχη ανάπευε δεν έβλεπε ένα γνέφι,
αλλά είδεν άσωτους βυθούς στο αργό βλεφάρισμά του
- όμοια κ' εγώ τα μάτια μου στον αιώνιο μέσα ξύπνο
έχω ανοιγμένα διάπλατα και, ορτός, ψηλά τ' αφήνω,
φέγγω βαθιά τα μέσα μου και τα βουνά αντιφέγγω...                         70

Mέσα μου φέγγουνε άσβηστα και τα γλαυκά σου μάτια.
Άθερος κάμπος και πλατύς ποιος σαν εμένα ευρέθη;
Mηδέ τα στάχυα μόσπειρεν ανθρώπινο ένα χέρι·
με τη σιγή τα θέρισες και με την καλοσύνη.
Kι αν κάποτε τα μάτια σου με βλέπουνε, σα μάτια
που απάνω αλησμονήθηκαν σε σιωπηλό ποτάμι,
κι ως ακλουθάν τα ρέματα, το κλάμα αργά ανεβαίνει
- τα μάτια φεύγουν από με κι ακολουθάν το ρέμα-
σκυμμένα δεν αναρωτούν για με τη γη, που πέφτει
η σκιά μου ως ανοιξιάτικου συννέφου απάνωθέ σου,                        80
και το χαμόγελο ως βουβή πλατιά αστραπή του Mάη·
ως την καρδιά σου απ' το θαμπό τον ίσκιο του θανάτου
σου αλάφρωσα, και το αίμα σου στη φλέβα ρέει σα λάδι,
γαληνομέτωπη, κοιτάν τα μάτια σου ωσά μάτια
π' αλησμονήθηκαν ψηλά στο ημερινό φεγγάρι!


(από τον Λυρικό Bίο, A΄, Ίκαρος 1965)





snhell – [2fA]
                                                              











Πέμπτη 24 Αυγούστου 2017

"Ένα ιδιαίτερο γράμμα "





Η Ελληνο-Αμερικανίδα μαμά-blogger Jessica Dimas γράφει
ένα πολύ ιδιαίτερο γράμμα, όχι προς τον γιο της,
αλλά προς την μέλλουσα γυναίκα του
- A Letter to My Sons Future Girlfriend -


Προς το κορίτσι που μια μέρα θα γίνει γυναίκα του γιου μου:

Ενδιαφέρεσαι για κάποιον που είναι πολύτιμος για εμένα.
Ο κόσμος μου ήρθε άνω-κάτω την ημέρα που μπήκε στη ζωή μου και έχει παραμείνει έτσι από τότε.
Όταν τον κοιτάζω το μόνο που βλέπω είναι σκηνές από το παρελθόν, με καροτσάκια και μεγάλες αγκαλιές, γλυκά χαμόγελα και υπερήρωες.

Παρόλο που το μόνο που θέλω για εκείνον είναι να είναι ευτυχισμένος, ξέρω καλά ότι θα χρειαστεί να κάνει ορισμένα λάθη προκειμένου να μεγαλώσει μαθαίνοντας.
Παρ’ όλα αυτά, θα με τσάκιζε να δω ότι κάποιος τον πλήγωσε ή τον χρησιμοποίησε σκόπιμα.

Ξέρω ότι και εσύ κάποτε υπήρξες το λατρεμένο μωράκι κάποιας μαμάς.
Πιθανότατα υπάρχει κάποιος γονιός, εκεί έξω αυτή τη στιγμή, που επίσης χάνει τον ύπνο του, ενώ εσύ έχεις βγει με τον γιο μου.
Είσαι το μικρό κοριτσάκι κάποιου, κάποιας μαμάς που πολύ προσεκτικά χτένιζε τα μαλλιά σου και σου έκανε κοτσιδάκια και σε κοιτούσε με δέος καθώς σε νανούριζε στην αγκαλιά της.

Ξέρω την αξία σου. Ξέρω ότι πιθανότατα έχεις μια καλή καρδιά, που μάλλον χτυπά λίγο πιο γρήγορα κάθε φορά που ο γιος μου σε κοιτάζει.
Δεν με ενδιαφέρει το παρελθόν σου, το χρώμα που έχει το δέρμα σου ή η οικονομική σου κατάσταση.

Θυμάμαι κάποτε πόσο εξευτελιστικά με είχε κάνει να νιώσω η μητέρα κάποιου, η οποία πίστευε ότι δεν ήμουν αρκετά καλή για τον γιο της.
Μου πήρε πολλά χρόνια μέχρι να πιστέψω, με απόλυτη βεβαιότητα, πως εξαιτίας της ο γιος της έχασε ένα πολύ καλό κορίτσι (εγώ ήμουν τυχερή βέβαια, γιατί έτσι γνώρισα τον άντρα μου, με τον οποίον κάναμε τα ομορφότερα μωρά όλων των εποχών – είμαι σίγουρη ότι συμφωνείς!.. )

Ήμουν πάντα αρκετά καλή. Αλλά οι διαρκείς επικρίσεις της και η κακή συμπεριφορά της απέναντί μου με έκαναν να αμφισβητώ τον εαυτό μου για χρόνια.
Με έκαναν να αμφιβάλω για την αξία μου και διέλυσαν την αυτοπεποίθησή μου.

«Κακά κορίτσια» δεν υπάρχουν μόνο στο σχολείο. 
Γυναίκες κάθε ηλικίας έχουν τον τρόπο τους να κάνουν άλλες γυναίκες να νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους.
Αλλά εγώ δεν πρόκειται να στο κάνω αυτό.
Έχω μεγάλη πίστη στο καλό παράδειγμα που έδωσα στον γιο μου και σέβομαι πολύ τόσο εκείνον όσο και τις επιλογές του, ώστε να ξέρω ότι αν αυτός πιστεύει πως είσαι αρκετά σημαντική ώστε να σε φέρει στο σπίτι μας, πρέπει να είσαι ένα σπουδαίο κορίτσι.

Αν πάλι, καταλήξεις να του ραγίσεις την καρδιά, τουλάχιστον θα φύγει από εσένα λίγο πιο σοφός από όσο ήταν πριν σε γνωρίσει.
Όπως και να ’χει, θα σου μεταφέρω τα λόγια αγάπης που μου είπε κάποτε η πεθερά μου:
«Το σπίτι μου είναι σπίτι σου και είσαι πάντα ευπρόσδεκτη εδώ.»




fb – [2fA]

                                                  


Δευτέρα 21 Αυγούστου 2017

Νύχτωσε απόψε..




ΕΠΙΣΤΡΟΦΕΣ

Νύχτωσε απόψε πιο νωρίς, θα πέσει
σαν ώριμο μελτέμι κι η νύχτα
η αυριανή,
θα φύγει ο Αύγουστος
Φθινόπωρο, καινούργιος προγραμματισμός
και η ζωή θα συνεχίζεται στη διακριτική
απόσταση μιας συγκατάβασης χωρίς
χαμόγελο

όλα που αγαπάς γραμμή-γραμμή
σε ζωγραφίζουν
μα τα κρατάς κρυμμένα
κάπου στα βάθη σου να ενυπάρχουν
εκεί
όπου δεν φθάνουν οι πολλές τους έννοιες
κι ο πόνος τους
αυτός κυρίως -
η αγάπη όμως δεν είναι φυλαχτό
δεν είναι έννοια
είναι ακριβώς ο πόνος της
η παρουσία, η τριβή στο πρόβλημα
κι η συντριβή της λήθης
στη χαρά να είσαι κοντά
και να μοιράζεσαι το κάθε τι
πίκρες χαρές και τις στιγμές της προσφοράς
π’ αδημονούν

δεν έχεις  θα μου πεις χαρές
να μοιραστείς
δεν έχεις δώρα να γεμίσεις τις καρδιές
γι’ αυτό σωπαίνεις
αλλ’ όταν κάθε τόσο χάνεσαι
από τις συνήθειες σου
κάτι μου λέει πως ο ίδιος γίνεσαι κρυφά
χαρά και δωροαγκαλιά και δάκρυ
στις πρώτες παιδικές σου συγκινήσεις
επιστρέφοντας
και στις παλιές σου γειτονιές.



Μ Ψ

                                                  


Κυριακή 20 Αυγούστου 2017

"Κάντο λοιπόν! "

                            


Νικόλας Άσιμος  (20 Αυγούστου 1949 – 17 Μαρτίου 1988)

Από το «Αναζητώντας Κροκανθρώπους»
-   τ
ο πρώτο και τελευταίο βιβλίο του
ΠΡΟΛΟΓΙΣΜΑ


Ευτούνο το βιβλίο - κι ας φανεί παράξενο - δεν είναι δυνατό να διωχθεί,
γιατί ο συγγραφέας του από πάντοτε παλεύει για την ελεύθερη έκφραση,
και τόχει κατακτήσει το δικαίωμα τουλάχιστο για τον εαυτό του,
πληρώνοντας αντίτιμο χιλιάδες χαμαλίκια.

Τυπώθηκε επίσης σε λιγοστά αντίτυπα και δεν πουλιέται στο εμπόριο,
και όπου μοιράζεται, η τιμή που πληρώνεις ίσα-ίσα καλύπτει το κόστος
της αντιπαραγωγοπαραγωγής του.
Όχι τον κόπο του εκδότη-συγγραφέα, ούτε τον κόπο του μοιράσματος.

Όποιος θέλει μπορεί να το πουλά, αλλά χωρίς κέρδος.
Δεν είναι δυνατό να κατασχεθεί, διότι παρ' όλα όσα πιστεύει ο συγγραφέας,
έχει και κάποια μέσα τον ψυχή τυπωμένη στο χαρτί
και είναι δύσκολο να βρεθεί, και δεν κατάσχεται η ψυχή.

Και εξ' άλλου αυτός που τόγραψε τυχαίνει να είναι άγνωστος
- ευρύτατα γνωστός.
Και μια κατάσχεση θα τον έκανε ευρύτατα γνωστό χωρίς το "άγνωστος",
και αυτό θα ήταν η καλύτερη διαφήμιση. και δε συμφέρει στους κρατούντες,
αλλά ούτε κι ο ίδιος δέχεται τη διαφήμισή του.

Τέλος, το βιβλίο τούτο θα περάσει ντούκου και δε θα γίνει ποτέ της μόδας,
όσο ζει ο συγγραφέας του, αλλά και από μόνο του.
Διότι είναι - θάλεγε κανείς - "εκτός τόπου και χρόνου" παρότι αναφέρεται
σε τόπο και σε χρόνο. και απλοϊκά άτοπον.
Ούτε καν διά της εις άτοπον απαγωγής, αναγκαίον.

Δεν έχει σημασία πού θα διαβαστεί.
Τόσο το χειρότερο, που θα διαβαστεί.
Εξ' άλλου είναι εκτός Νόμου.
Όπερ σημαίνει πως είναι πέρα και πάνω από τον Νόμο.
Και τον Νόμο τον απορρίπτει ως χυδαίο κι άχρηστο και τονε ξεπερνά.

Δεν είναι φτηνό παρά που η τιμή του ξεγελά. Δεν είναι καν "πορνό".
Δεν ασχολείται με θέματα κοινού ενδιαφέροντος όπως: άπλυτα παπάδων,
τραβεστί, Rock και τα τοιαύτα.

Όσον αφορά το κάθε τι και ότι, αναλαμβάνω την ευθύνη εγώ,
ως χαρακηρισθέντας αλήτης και σχιζοειδής. Όχι συμφώνως τω Νόμω.
Ουδεμίαν σχέσιν έχει ο Νόμος μ’ εμένα κι εγώ μ' αυτόν.

Αλλά έτσι, για το έτσι. Γιατί πάντα αναλαμβάνω την ευθύνη του τι κάνω.
Και δε γίνεται. Το κάνω.
Αλλά αυτό αποδεικνύει πως Γίνεται !!!
Κάντο λοιπόν!


ΝΙΚΟΛΑΣ ΑΣΙΜΟΣ














dwrean – [2fA]












"Η Γνώση του Ακτίστου.. "





π. Stephen Muse
-  από τον "Θησαυρό σε οστράκινα σκεύη"


....  Η πνοή του Θεού δημιουργεί τον άνθρωπο, αλλά είναι ο Ιησούς Χριστός, ο Λόγος που γίνεται Ευχαριστία, Εκείνος που αληθινά τρέφει την ανθρώπινη ύπαρξη. 
Η γνώση που απορρέει από την συνάντηση μαζί Του μας μεταμορφώνει.

Χωρίς αυτή την τροφή δεν είμαστε ακόμη εντελώς ζωντανοί, αλλά κουφοί, βουβοί, τυφλοί, παράλυτοι και δαιμονοκρατούμενοι, όπως φαίνεται στα Ευαγγέλια, ενώ μέσα στην αφέλεια και υπερηφάνειά μας, νομίζουμε ότι έχουμε φωτιστεί και είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε ό,τι θέλουμε.

Η στάση αυτή οφείλεται στο ότι δεν έχουμε βάλει ούτε καν αρχή μετανοίας.
Ο φωτισμός του σκοτισμένου νου μας και η αντικατάσταση της πέτρινης καρδιάς μας με καρδιά σάρκινη δεν έχει ακόμη αρχίσει.
Κάτι ακόμη χρειάζεται από μέρους μας εκτός από την διανοητική αυτή συγκατάθεση ή έστω τον συναισθηματικό ζήλο, και αυτό είναι η Κοινωνία με το Άγιο.

Αυτό δεν μπορούμε να το βρούμε απλώς συγκεντρώνοντας πληροφορίες από τη μελέτη βιβλίων ή μόνο με τους ασκητικούς σωματικούς κόπους.
Η κοινωνία περιλαμβάνει τη διακινδύνευση της προσωπικής μας συνάντησης και όλα όσα συνεπάγεται μια αυθεντική δεκτική συνάντηση με έναν «άλλον».

Ο πιστός, ο οποίος κινείται μέσα στο πεδίο της υπερφυσικής γνώσης, της «γνώσης» του Ακτίστου, δεν καλείται να μάθει κάτι μεταφυσικά ή έστω να το αποδεχθεί λογικά, αλλά να «υποστεί» κάτι, κοινωνώντας με αυτό.  ….



antifono – [2fA]

                                                    


Σάββατο 19 Αυγούστου 2017

"Χρυσάνθη και Αύγουστος "





ΧΡΥΣΑΝΘΗ
-  «ΤΡΕΧΑΜΕ ΑΓΚΑΛΙΑΣΜΕΝΟΙ»

ΜΟΥΣΙΚΗ και ΣΤΙΧΟΙ
-  ΣΠΥΡΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΨΥΛΛΑΚΗΣ   

"Ο πρώτος μου δίσκος 45 στροφών σε ηλικία 20 ετών"




PAN VOX - 1977



fb – [2fA]

                                                                                            


"Πολιορκία αγάπης "





Αγίου Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου
-  από το βιβλίο  "Λόγοι περί αγωγής των παιδιών"


«Μην πιέζετε τα παιδιά σας.
Αυτό που θέλετε να τους πείτε, να το λέτε με την προσευχή σας.
Τα παιδιά δεν ακούν με τα αυτιά, αλλά μόνο όταν έρχεται η θεία χάρις
και τα φωτίζει, τότε ακούνε αυτά που θέλουμε να τους πούμε.

Όταν θέλετε να πείτε κάτι στα παιδιά σας, πέστε τα στην Παναγία
και αυτή θα ενεργήσει.
Η προσευχή σας αυτή θα γίνει ζωογόνος πνοή, σαν το πνευματικό χάδι,
που αγκαλιάζει τα παιδιά και τα έλκει.

Τέτοια προσευχή, λοιπόν, χρειάζονται τα παιδιά.
Προσευχή θερμή, διαρκή, επίμονη, κι ο Θεός θα κάνει το θαύμα Του
και θα τα ελευθερώσει από αυτό που τα κρατά δεμένα.

Με την αγιότητα των γονιών, τα παιδιά θα βρουν τον σωστό δρόμο.
Πολιορκήστε τα με τις προσευχές σας!»



db – [2fA]

                                                                                         
                                                                                               

Παρασκευή 18 Αυγούστου 2017

"Σαν να διάλεξες.. "





Κική Δημουλά  -  Σαν να διάλεξες
-  από την "Εφηβεία της λήθης"


Παρασκευή είναι σήμερα θα πάω στη λαϊκή
να κάνω έναν περίπατο στ' αποκεφαλισμένα περιβόλια
να δω την ευωδιά της ρίγανης
σκλάβα σε ματσάκια.

Πάω μεσημεράκι που πέφτουν οι τιμές των αξιώσεων
βρίσκεις το πράσινο εύκολο
σε φασολάκια κολοκύθια μολόχες και κρινάκια.
Aκούω εκεί τι θαρρετά εκφράζονται τα δέντρα
με την κομμένη γλώσσα των καρπών
ρήτορες σωροί τα πορτοκάλια και τα μήλα
και παίρνει να ροδίζει λίγη ανάρρωση
στις κιτρινιάρικες παρειές
μιας μέσα βουβαμάρας.

Σπάνια να ψωνίσω. Γιατί εκεί σου λένε διάλεξε.
Είναι ευκολία αυτή ή πρόβλημα; Διαλέγεις και μετά
πώς το σηκώνεις το βάρος το ασήκωτο
που έχει η εκλογή σου.
Ενώ εκείνο το έτυχε τι πούπουλο. Στην αρχή.
Γιατί μετά σε γονατίζουν οι συνέπειες.
Ασήκωτες κι αυτές. Κατά βάθος είναι σαν να διάλεξες.

Το πολύ ν' αγοράσω λίγο χώμα. Όχι για λουλούδια.
Για εξοικείωση.
Εκεί δεν έχει διάλεξε. Εκεί με κλειστά τα μάτια.



fb - Ειρήνη

[2fA]

                                                                            


Τετάρτη 16 Αυγούστου 2017

Φύσηξε ταξίδι..





ΦΥΣΗΞΕ ΤΑΞΙΔΙ


Σύννεφο περαστικό
στον ουρανό του απομεσήμερου
σχήμα συμβολικά βυζαντινό
σε σθένος και εμπνεύσεις
τραγούδια ύμνοι και ψαλμοί
οραματισμοί πέρα από οριοθετήσεις
και αετίσια κοφτερή θωριά
στα ονειρικά αιθέρια περίπολα σου

για θαύματα μιλούσες και προσδοκίες γενεών
για παραδόσεις και ανάσταση
σαν το βλαστάρι που αναζητά στον ήλιο
χάδι ή σαν τη γέρικη ιτιά
που ψιθυρίζει προσευχές
στη μοναξιά της
- ρίζες πίστης πολλή ελπίδα
και φυλλωσιές αγάπης…

Στην τροχιά που ακολουθούσες
στους δρόμους τους μοναχικούς
ίσκιος κι ανάσα στην ιδρωμένη
ανηφοριά
στάλες δροσιάς μελωδικές στις κλίμακες
της αγρυπνίας
άπλωνες παρηγοριά
στον πονεμένο αδερφό
το δάκρυ σου ψιλόβροχο
στο μάγουλο του

σύννεφο ήσουν άπιαστο περαστικό
και φύσηξε τ’ αγέρι κι έφυγες
σε άλλους ουρανούς
ταξίδι…



Μ Ψ

                                         


"Ένα mail διακοπών.. "





-  Ένα mail διακοπών 

[Έφθασε στο αυγουστιάτικο «φεγγάρι» πριν δύο χρόνια,
σταλμένο από τον καλό φίλο και συνεργάτη Χατζηγεώργη (GT) -
αναδημοσιεύεται σήμερα, 40 ημέρες από την αναχώρηση του,
στη μνήμη του… ] 


Στούπα Μεσσηνίας, 29 Αγούστου

Μανόλια, μπανανιές, νυχτολούλουδο αρωματικό,
θάλασσα στο μπλε ποτήρι μονορούφι
όλα και όλοι συνυπάρχουν
Εγγλέζοι ωραίοι μετρημένοι ήσυχοι καλοί άνθρωποι
Αλβανοί ειρηνικοί με χρυσά παιδάκια
γεννημένα εδώ στη μάνα Ελλάδα
σκληροί στη δουλειά τους συνεπείς,
χωρίς φιλοσοφίες κι αναλύσεις,
λίγοι Γερμανοί σωστοί σοβαροί ευγενείς
όλο ισορροπία και σεβασμό
κι ένας Κινέζος θεραπευτής με μαλαισιανή βοηθό
επιδέξιος και πανέξυπνος
νοιώθω, ζω μια καλοσύνη τριγύρω
σαν σε χωριό παλιά ή σε νησί
καμιά εξουσία αστυνομία
όλα αυτορυθμίζονται
κάπου-κάπου περνά τζιπ του Λιμενικού
να θυμίζει πως δεν βρισκόμαστε
σε ατόλη του Ειρηνικού
ίσως μόνο στην ανθρώπινη Ελλάδα
της νιότης, του 1960-70…

θα γυρίσω 31.

Ο ευτυχής Χατζηγεώργης

                                                 


Τρίτη 15 Αυγούστου 2017

"Ἡ Χαρά τῶν Χριστιανῶν "






Φώτης Κόντογλου - Ἡ Χαρά τῶν Χριστιανῶν
[Ἑλληνική Δημιουργία, τ.61, 1959]



Παναγία εἶναι τὸ πνευματικὸ στόλισμα τῆς ὀρθοδοξίας.
Γιὰ μᾶς τοὺς Ἕλληνες εἶναι ἡ πονεμένη μητέρα, ἡ παρηγορήτρια
κ᾿ ἡ προστάτρια, ποὺ μᾶς παραστέκεται σὲ κάθε περίσταση.

Σὲ κάθε μέρος τῆς Ἑλλάδας εἶναι χτισμένες ἀμέτρητες ἐκκλησιὲς
καὶ μοναστήρια, παλάτια αὐτηνῆς τῆς ταπεινῆς βασίλισσας,
κι᾿ ἕνα σωρὸ ρημοκλήσια, μέσα στὰ βουνά, στοὺς κάμπους καὶ στὰ
νησιά, μοσκοβολημένα ἀπὸ τὴν παρθενικὴ καὶ πνευματικὴ εὐωδία της.

Μέσα στὸ καθένα ἀπ᾿ αὐτὰ βρίσκεται τὸ παληὸ καὶ σεβάσμιο
εἰκόνισμά της μὲ τὸ μελαχροινὸ καὶ χρυσοκέρινο πρόσωπό της,
ποὺ τὸ βρέχουνε ὁλοένα τὰ δάκρυα τοῦ βασανισμένου λαοῦ μας, γιατὶ
δὲν ἔχουμε ἄλλη νὰ μᾶς βοηθήσει, παρεκτὸς ἀπὸ τὴν Παναγία,
«ἄλλην γὰρ οὐκ ἔχομεν ἁμαρτωλοὶ πρὸς Θεὸν ἐν κινδύνοις καὶ θλίψεσιν
ἀεὶ μεσιτείαν, οἱ κατακαμπτόμενοι ὑπὸ πταισμάτων πολλῶν».

Τὸ κάλλος τῆς Παναγίας δὲν εἶναι κάλλος σαρκικό, ἀλλὰ πνευματικό,
γιατὶ ἐκεῖ ποὺ ὑπάρχει ὁ πόνος κ᾿ ἡ ἁγιότητα, ὑπάρχει μονάχα κάλλος
πνευματικό.
Τὸ σαρκικὸ κάλλος φέρνει τὴ σαρκικὴ ἔξαψη, ἐνῶ τὸ πνευματικὸ κάλλος
φέρνει κατυάνυξη, σεβασμὸ κι᾿ ἁγνὴ ἀγάπη.
Αὐτὸ τὸ κάλλος ἔχει ἡ Παναγία. Κι᾿ αὐτὸ τὸ κάλλος εἶναι ἀποτυπωμένο
στὰ ἑλληνικὰ εἰκονίσματά της ποὺ τὰ κάνανε ἄνθρωποι εὐσεβεῖς
ὁποῦ νηστεύανε καὶ ψέλνανε καὶ βρισκόντανε σὲ συντριβὴ καρδίας
καὶ σὲ πνευματικὴ καθαρότητα.

Στὴν ὄψη τῆς Παναγίας ἔχει τυπωθεῖ αὐτὸ τὸ μυστικὸ κάλλος ποὺ τραβᾷ
σὰν μαγνήτης τὶς εὐσεβεῖς ψυχὲς καὶ τὶς ἡσυχάζει καὶ τὶς παρηγορᾷ.
Κι᾿ αὐτὴ ἡ πνευματικὴ εὐωδία εἶναι τὸ λεγόμενο Χαροποιὸν Πένθος 
ποὺ μᾶς χαρίζει ἡ θρησκεία τοῦ Χριστοῦ, ἕνα βότανο ἄγνωστο
στοὺς ἀνθρώπους ποὺ δὲν πήγανε κοντὰ σ᾿ αὐτὸν τὸν καλὸν ποιμένα.
Τούτη τὴ χαροποιὰ λύπη τὴν ἔχουνε ὅλα ὅσα ἔκανε ἡ ὀρθόδοξη τέχνη,
καὶ τὰ εὐωδιάζει σὰν σμύρνα καὶ σὰν ἀλόη, κἂν εἰκόνισμα εἶναι, κἂν
ὑμνωδία, κἂν ψαλμωδία, κἂν χειρόγραφο, κἂν ἄμφια, κἂν λόγος, κἂν
κίνημα, κἂν εὐλογία, κἂν χαιρετισμός, κἂν μοναστήρι, κἂν κελλὶ κἂν
σκαλιστὸ ξύλο, κἂν κέντημα, κἂν καντήλι, κἂν ἀναλόγι, κἂν μανουάλι,
ὅτι καὶ νἆναι ἁγιωτικό.  
….

Στὴν Ἑλλάδα, οἱ περισσότερες ἐκκλησιὲς τῆς Παναγίας γιορτάζουνε
κατὰ τὴν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου, δηλαδὴ στὶς 15 Αὐγούστου.
Τὰ τροπάρια ποὺ ψέλνουνε σ᾿ αὐτὴ τὴ γιορτὴ εἶναι ἀπὸ τὰ πιὸ ἐξαίσια.
Τὸ δοξαστικὸ τοῦ Ἑσπερινοῦ εἶναι τὸ μονάχο τροπάρι ποὺ ψέλνεται
μὲ τοὺς ὀχτὼ ἤχους, κάθε φράση κι᾿ ἄλλος ἦχος·
ἀρχίζει ἀπὸ τὸν πρῶτον ἦχο καὶ τελειώνει πάλι στὸν πρῶτον.

Μὰ ὁλάκερη ἡ Ἑλλάδα δὲν ὑμνολογᾶ τὴν Παναγία μονάχα μὲ τοὺς
ψαλτάδες καὶ μὲ τοὺς παπάδες στὶς ἐκκλησιές,
ἀλλὰ καὶ μὲ τὸ κάθε τί της, μὲ τὰ χωριά, μὲ τὰ βουνά, μὲ τὰ νησιά,
ποὔχουνε τ᾿ ἁγιασμένο τ᾿ ὄνομά της.
Τὰ καράβια βολτατζάρουνε στὴ δροσερὴ θάλασσα, ἀνοιχτὰ ἀπὸ τοὺς
κάβους ποὖναι χτισμένα τὰ μοναστήρια της, ἔχοντας στὴ πρύμνη
σκαλισμένο τ᾿ ἀγαπημένο καὶ προσκυνητὸ ὄνομά της.

Ὅποιος ταξιδεύει στὰ ἑλληνικὰ νερά, σ᾿ ὅποιο μέρος κι᾿ ἂν βρεθεῖ τὴ
μέρα τῆς Παναγίας, θὰν ἀκούσει ἀπ᾿ ἀνοιχτὰ τὶς καμπάνες ἀπάνω
ἀπὸ τὸ πέλαγο.
Ἄλλες ἔρχουνται ἀπὸ τ᾿ Ἅγιον Ὄρος ποὺ τὸ λένε Περιβόλι τῆς Παναγίας,
ἄλλες ἀπὸ τὴν Τῆνο ποὔχει τὸ ξακουστὸ παλάτι της, ἄλλες ἀπὸ τὴν
Σαλαμίνα ποὺ γιορτάζει ἡ Φανερωμένη, ἄλλες ἀπὸ τὴ Μυτιλήνη,
ἀπὸ τὴν Παναγιὰ τῆς Ἁγιάσσος καὶ τῆς Πέτρας, ἄλλες ἀπὸ τὸ Μοναστήρι
τῆς Σίφνου, ἄλλες ἀπὸ τὴ Σκιάθο, ἄλλες ἀπὸ τὴ Νάξο, ἀπὸ κάθε νησί,
ἀπὸ κάθε κάβο, ἀπὸ κάθε στεριά.



nektar – [2fA]



Δευτέρα 14 Αυγούστου 2017

"Γεσθημανή "





Η ΗΛΙΚΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ


Η Παναγία όταν μπήκε στο Ναό ήταν τριών ετών.
Έμεινε στο ιερό δώδεκα χρόνια.
Τρεις μήνες αφού βγήκε από το ιερό μέχρι τον Ευαγγελισμό
και εννέα μήνες κυοφορία, δεκαέξι ετών γεννά τον Χριστό.

Έζησε με τον Χριστό τριάντα δύο χρόνους, άρα 48 ετών ζει την Σταύρωση,
την Ανάσταση και την Ανάληψή Του  (στο 33ο έτος Του).
Έζησε μετά απ’ την Πεντηκοστή άλλα έντεκα χρόνια
και κοιμήθηκε στη Γεσθημανή, σε ηλικία 59 ετών.



newsone – [2fA]










"Πρόσωπο μυστικῆς σιωπῆς "





ΜΗΝΥΜΑ  ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ  2017
-  τοῦ Μητροπολίτου Μεσογαίας καί Λαυρεωτικῆς κ. Νικολάου


Τὸ πέρασμα τῆς Παναγίας ἀπὸ αὐτὸν τὸν κόσμο εἶναι ἕνα πέρασμα σιωπῆς, σεμνότητας, ταπεινοφροσύνης καὶ ἡσυχίας.

Μέσα στίς περιγραφές τῶν ἁγίων καί τῶν ἱερῶν Εὐαγγελίων δὲν ὑπάρχουν λόγοι καὶ φραστικές διατυπώσεις τῆς Παναγίας, ἀλλὰ οὔτε ἀκόμη καὶ στίς Πράξεις τῶν Ἀποστόλων συναντοῦμε ἀναφορὲς στὴ ζωή της. 
Αὐτὸ ποὺ ὑπάρχει, εἶναι μόνον μερικές ἀναφορές σέ ἀπόκρυφα εὐαγγέλια. 
Δέν ὑπάρχουν λόγια τῆς Παναγίας, δέν ὑπάρχουν πράξεις, ούτε στοιχεῖα τῆς ζωῆς της, συγκεκριμένα γεγονότα, παρά μόνον πολύ ἁπλές διακριτικές ἀναφορές στό θεῖο καί ἅγιο πρόσωπό της. 
Ἀλλὰ ὅσο σιωπηλὴ ἦταν στὴν ἐπίγεια ζωή της, τόσο πλούσια στὸν λόγο ἐνώπιον τοῦ θρόνου τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ Παναγία μας.

Καί ἐνῶ ἡ ἴδια δέν ἐκφράζεται μὲ τὸν λόγο, ἡ εὐαγγελικὴ περικοπή, ἡ ὁποία διαβάζεται στὶς ἑορτές της, λέγει «μακάριοι οἱ ἀκούοντες τόν λόγον τοῦ Θεοῦ καί φυλάσσοντες αὐτόν».

Ἡ Παναγία, καί γι΄ αὐτό ἐπιλέγεται αὐτὴ ἡ περικοπή, εἶναι τό κατ΄ ἐξοχήν πρόσωπο τῆς θείας ἀκοῆς καί τῆς μυστικῆς σιωπῆς. 
Μυστικῆς σιωπῆς μέ τήν ἔννοια τοῦ ὅτι δέν βγάζει προφορικό λόγο, ἀλλὰ ὅμως φαίνεται πὼς ζεῖ τὸ μυστήριο τοῦ Θεοῦ. 
Καὶ θείας ἀκοῆς, γιατί ὅπως λέγει ὁ εὐαγγελιστής Λουκᾶς 
«πάντα συνετήρει τὰ ρήματα ταῦτα συμβάλλουσα ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτῆς» (Λουκ. β, 19). 
Τά ὅσα ἔλεγε ὁ Κύριος, τά ὅσα ἔπραττε, ἔμπαιναν στήν ψυχή της καί κατεγράφοντο μέσα της. Μέ αὐτόν τόν τρόπο συντηροῦσε τήν χάρι τήν ὁποία τῆς εἶχε δώσει ὁ Θεός.

Ἀλλά ἔχει καί ἄλλη μιά ἀκοή, τήν ἀκοή πρός ὅλον τόν κόσμο· τήν ἱστορική ἀκοή.
Δέν ὑπάρχει ἄλλο πρόσωπο στό ὁποῖο νά ἀπευθύνονται τόσες προσευχές, στό ὁποῖο νά ἐκφράζονται τόσα αἰτήματα, στό ὁποῖο νά ἀποδίδεται τόση δοξολογία:
οἱ ὡραιότεροι ἐκκλησιαστικοί ὕμνοι, οἱ Παρακλήσεις καί οἱ Χαιρετισμοί, τά Θεοτοκία τῶν ἑορτῶν, τὸ Θεοτοκάριο, οἱ καλύτεροι θεολογικοί λόγοι τῶν πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅπως τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, τοῦ ἁγίου Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου, τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ και τοῦ ἁγίου Νεκταρίου, καί οἱ διδασκαλίες τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ, εἶναι γεμᾶτα ἀπό τήν δύναμη, τήν στήριξη τήν ὁποία δίνει ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος, σέ ὅλη τήν οἰκουμένη. 
Ἀκούει τὶς προσευχὲς καὶ ἀπαντᾶ. Εἶναι Γοργοϋπήκοος.

Αὐτό κάνουμε κι ἐμεῖς οἱ πιστοί. 
Μαζεύουμε τά προβλήματα καί τίς ἀνάγκες μας καί τά μεταμορφώνουμε σέ προσευχή καί σέ αἴτημα, τό ὁποῖο διά τοῦ προσώπου τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου κατευθύνεται πρός τόν Θεό.

Ἡ Παναγία λοιπόν, εἶναι μακαρία διότι εἶναι ἡ ἀκούουσα τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ, ἡ φυλάξασα καί συντηρήσασα αὐτόν ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτῆς, ἀλλά καί ἡ διαρκῶς καί ἀενάως ἀκούουσα τούς λόγους καί τά αἰτήματα, τίς δοξολογίες καί τίς προσευχές ὅλης τῆς Ἐκκλησίας, ὅλων τῶν αἰώνων, ὅλου τοῦ κόσμου.

Ἀκόμη καὶ ὁ τρόπος τῆς ἀναχώρησής της ἀπό αὐτόν τόν κόσμο δέν εἶναι θάνατος, ἀλλὰ κοίμησις, καί ὡς κοιμωμένη εἶναι ζῶσα. 
Ἀλλὰ καὶ ὡς πρός τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖον παρεμβαίνει στήν ἱστορία δέν εἶναι κοιμωμένη, ἀλλά  δραστηριοποιημένη, διαρκῶς ἐνεργοῦσα καί παρεμβαίνουσα στήν ἱστορία.
Καί παρεμβαλλόμενη καί στή δική μας τήν ζωή καί στή δική μας τήν πορεία. 
Εἶναι ἀκοίμητος καί ἀμετάθετος ἐλπίδα.

Αὐτός εἶναι καί ὁ λόγος πού προσευχόμαστε σ’ αὐτήν. 
Δέν προσευχόμαστε σέ κάποιον πού κοιμᾶται καί δέν ἀκούει, ἀλλά σέ κάποιον πού ἡσυχάζει καί βυθίζεται στή μυστική σιωπή καὶ ταυτόχρονα μέ ἕναν θεῖο τρόπο ἐνεργοποιεῖται μέσα στήν ἱστορία καί παρεμβαίνει σ’ αὐτήν.

Ἡ εὐχή τῆς Ἐκκλησίας μας γιά ὅλους, εἶναι νά δώσει ὁ Θεός πολύ περισσότερα ἀπό ὅσα τολμοῦμε νά ζητοῦμε στίς προσευχές μας, πολύ οὐσιαστικότερα ἀπό ὅσα μποροῦμε νά ἐκφράσουμε στά αἰτήματά μας, νά μᾶς χαρίσει πλούσια τήν χάρι Του καί νά μᾶς ἀξιώσει νά ζήσουμε τόν ὑπόλοιπο χρόνο τῆς ζωῆς μας μέ τήν προστασία, μέ τήν πρεσβεία καί μέ τήν βοήθεια τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. Ἀμήν.



imml – [2fA]

                                                       


Κυριακή 13 Αυγούστου 2017

"Η Κάλυμνος σε μια βαλίτσα "





Η ΚΑΛΥΜΝΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΒΑΛΙΤΣΑ 
Kalymnos.doc.gr,
facebook


Καλή Παναγιά σε όλο τον κόσμο!!

Είναι αλήθεια για να εκτιμήσεις κάτι, πρέπει να το χάσεις και να το στερηθείς.
Και η Κάλυμνος μας αντιπροσωπεύει το ρητό στο έπακρο
αν αναλογιστεί κανείς τους εκατοντάδες φίλους και επισκέπτες ομογενείς
που σε λίγες ημέρες θα αποχωρήσουν με νοσταλγία για το εξωτερικό.

Λίγο απέμεινε που όλοι θα γιορτάσουμε την μεγάλη ημέρα μνήμης της Παναγίας
και το νησί μας θα βρεθεί στην τελευταία του δυνατή παράσταση.
Την στιγμή που θα αρχίσει σιγά-σιγά να αποδεσμεύει τους καλοκαιρινούς του 
θαμώνες και να μπει στην γνωστή και σίγουρα σημαντική καθημερινότητα του. 
Βέβαια θα μου πείτε, καλοκαίρι στην Κάλυμνο είναι μέχρι Οκτώβρη 
και Νοέμβρη. Ακριβώς, καλοκαίρι στο νησί, πάντα καλοκαίρι.
Να και κάποια "καλά" της μόνιμης ζωής (..)!

Μα κάθε τέλος κρύβει και μια νέα αρχή.
Ίσως και μια πικρία, ναι, μα σίγουρα σηματοδοτεί την αρχή της αντίστροφης 
μέτρησης. 
Που οι μεγάλες στιγμές, οι μεγάλες συγκινήσεις, οι μεγάλες αγάπες και φιλίες
θα βρεθούν πάλι κάτω απ' τον ίδιο ήλιο, που μόνο στην Κάλυμνο και στις 
κρυστάλλινες παραλίες της καίει με τόσο έντονο και μοναδικό συναίσθημα!
Το δικό μας, μοναδικό καλοκαίρι.

Πριν λοιπόν αφήσουμε όλοι μας πίσω την ζεστασιά της ιδιαίτερη πατρίδας,
την τελευταία αλμύρα της θάλασσας που ζωντανεύει μνήμες και καταστάσεις,
καλό είναι θαρρώ να πάρουμε και μια γεύση "γαλάζιου" στην βαλίτσα μας
- μια εικόνα που θα θυμίζει και θα πρέπει να εκτιμούμε τους ανθρώπους -
την ευλογία και την απλότητα που μας χαρίζει το σπίτι και η οικογένεια.
Το νησί μας, η Κάλυμνος που ξεχωρίζει, που μαγεύει και μας ταξιδεύει!

Πόσα χαμόγελα, πόση μυρωδιά φρεσκοψημένων θαλασινών,
πόση μουσική και πόση τρέλα χωρά σε ένα μικρό νησί;
Μόνο αν το επισκεφτείς θα καταλάβεις..


[σημ. φ. – Ας μην ξεχνούμε βέβαια και τους Καλύμνιους χωρίς βαλίτσα,
που παρά τη θέληση τους δεν ζουν, ούτε επιστρέφουν τον Αύγουστο,
μα  κουβαλούν την Κάλυμνο μόνιμα ζωντανή στην καρδιά τους,
σαν μια αυγουστιάτικη πανσέληνο στο Νεμποριό ή στην Κυρά-Ψηλή,
γεμάτη γεύσεις και μυρωδιές, μουσική, τρέλα και απίστευτη μαγεία,
που δεν φτάνει μια επίσκεψη για να την καταλάβεις... ]



fb – [2fA]


                                           



"Kallistos Ware και Ελλάδα "





Δημοσθένης Γκαβέας [HUFFINGTON POST]
-  από συνέντευξη του π. Κάλλιστου Γουέαρ για την Ελλάδα


Ήμουν φοιτητής κλασικών σπουδών και λατινικών στην Οξφόρδη, όταν το 1954 ήρθα στην Ελλάδα με ορισμένους φίλους μου για να δω τα αρχαία μνημεία. 
Κάποια στιγμή οι φίλοι αυτοί μου πρότειναν να πάμε στη Σπάρτη και αρχικά αντέδρασα λέγοντας τους:
«Τι να κάνουμε εκεί; Δεν έχουν κανένα σοβαρό μνημείο.
Οι αρχαίοι Σπαρτιάτες ασχολούνταν μόνο με τη γυμναστική». 
Όμως, αυτοί ήθελαν να με πάνε στον Μυστρά.

Τελικά, επισκεφθήκαμε τον Μυστρά και το μέρος μου έκανε φοβερή εντύπωση. 
Επρόκειτο για μια ολόκληρη βυζαντινή πόλη, εγκαταλελειμμένη μεν, αλλά με τόσες εκκλησίες και αγιογραφίες! 
Όλα αυτά με ενθουσίασαν και μου διεύρυναν την αντίληψη που είχα για την Ελλάδα. 
Τότε κατάλαβα πως δεν υπήρχε μόνο η κλασική Ελλάδα, αλλά και το Βυζάντιο.
Εκείνα ήταν από τα καθοριστικά βήματα που διαμόρφωσαν τη ζωή μου.

Βέβαια, όσον αφορά την Ορθοδοξία, είχε προηγηθεί η επαφή μου με τη ρώσικη ορθόδοξη εκκλησία στο Λονδίνο. 
Όμως, η επίσκεψή μου στον Μυστρά με έφερε σε επαφή με τη συνέχεια της ελληνικής παράδοσης και της χριστιανικής Ελλάδας. 
Από εκεί και έπειτα το ενδιαφέρον μου επικεντρώθηκε στη συνέχιση του Βυζαντίου, στο Βυζάντιο, μετά το Βυζάντιο, δηλαδή τη συνέχισή του κατά την οθωμανική περίοδο και φυσικά άρχισα να μελετώ τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας.

Για να συνοψίσω, ξεκίνησα με κλασικές σπουδές και προχώρησα στο Βυζάντιο. 
Έκτοτε αυτό που πάντα με εκπλήσσει είναι η συνέχεια της ελληνικής ταυτότητας.

Αρχικά ήμουν Αγγλικανός και πρέπει να σας πω ότι κατά την επαφή μου με την ορθοδοξία δεν ένιωθα ότι άλλαζα θρήσκευμα, 
Τα δύο δόγματα θα έλεγα ότι είναι αρκετά κοντά, καθώς και η Αγγλικανική εκκλησία τιμά τους πατέρες και τις οικουμενικές συνόδους. 
Έτσι με την ορθοδοξία ένιωσα ότι βρήκα πιο στέρεη βάση για την πίστη μου, δεν ήταν κάτι που επέλεξα, αλλά κάτι στο οποίο εισήλθα, στο οποίο εισχώρησα .

Η ρωσική διασπορά ανακάλυψε και πάλι το βάθος της ορθοδοξίας. 
Καμιά φορά για να ανακαλύψεις κάτι, για να καταλάβεις ποιος είσαι, πρέπει να πάρεις μια απόσταση. 
Όσον αφορά εμένα, όσο πιο βαθιά έμπαινα τόσο κατανοούσα αυτά που πάντα πίστευα. 
Ο τρόπος που αυτά εκφράζονταν μέσω της ορθόδοξης εκκλησίας ήταν και μοναδικός και ξεκάθαρος.

Άλλωστε, όπως σας είπα, ένιωθα κοντά στην Ορθοδοξία, δεδομένου ότι η Αγγλικανική μεταρρύθμιση τον 15ο αιώνα, απείχε πάρα πολύ από τον ρωμαιοκαθολικισμό και από τους προτεστάντες, αν και είχε κάποια επιρροή από αυτούς. 
Ωστόσο κοίταζαν προς την ορθοδοξία. Αλλά στο ιστορικό πλαίσιο του 16ου αιώνα δεν ήταν εφικτή μια ζωντανή επαφή με την ορθόδοξη εκκλησία, καθώς η Ρωσία ήταν απομονωμένη και οι Έλληνες βρίσκονταν κάτω από τον οθωμανικό ζυγό.

Είναι αλήθεια ότι στο παρελθόν το ενδιαφέρον της Δύσης όσον αφορά στην Ελλάδα, επικεντρωνόταν στην αρχαιότητα και όχι στο Βυζάντιο. 
Το θεωρούσαν οπισθοδρομικό, ως μεσαίωνα, παρουσίαζαν μια εικόνα παρακμής, σαν αυτή που περιέγραφε ο Έντουαρντ Γκίμπον και ήταν γενικά αποδεκτή από τους μορφωμένους της εποχής.

Όσον αφορά στο θέμα της ταυτότητας, που σαφώς περικλείει τα πάντα, διαπιστώνω ότι στη σύγχρονη Ελλάδα υπάρχει μια σύγκρουση μεταξύ εκείνων που δίνουν έμφαση στην κλασική Ελλάδα και εκείνων που δίνουν έμφαση στο Βυζάντιο. 
Κατά τη γνώμη μου το Βυζάντιο δεν τελείωσε το 1453, αλλά συνέχισε να υπάρχει μέχρι τα τέλη του 18ου αιώνα.

Η δυτική επιρροή ήταν βαριά και στα τέλη του 18ου αιώνα υπήρξε η σύγκρουση μεταξύ αυτών που επέμεναν στην κλασική Ελλάδα, όπως ο Αδαμάντιος Κοραής, και σε εκείνους που έδιναν έμφαση στη συνέχεια με το Βυζάντιο, όπως οι κολλυβάδες ή ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης. Όμως, οι άνθρωποι εξακολουθούν να κοιτούν πίσω στο χριστιανικό βυζαντινό παρελθόν τους.

Εγώ αντιλαμβάνομαι τη σύγχρονη Ελλάδα ως έναν συνδυασμό κλασικής Ελλάδας με τη ρωμιοσύνη.
Θυμάμαι ένα άρθρο του Πάτρικ Λη Φέρμορ, ο οποίος περιγράφει με αριστουργηματικό τρόπο τη σύνδεση τους, τη συνέχεια δηλαδή αρχαίας, βυζαντινής και σύγχρονης Ελλάδας. 

Ο Έλληνας έλεγε, θαυμάζει την Ακρόπολη, ο Ρωμιός την Αγία Σοφία, ο ένας τους αρχαίους φιλοσόφους, ο άλλος τους Καπαδόκες πατέρες και τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο για παράδειγμα και στη συνέχεια εκθέτει τα κοινά σημεία των δύο και καταλήγει στη χαρά που ένιωθαν να μοιράζονται τα νέα, να διαβάζουν την εφημερίδα και να σχολιάζουν. 
Ωστόσο αυτή η σύγκρουση εξακολουθεί να διαπερνά την ψυχή του Έλληνα.

Δεν ξέρω εάν μπορούμε να ξεφύγουμε από τη δυτικοποίηση, αλλά πρέπει να ρωτήσουμε τους εαυτούς μας πώς μπορούμε να μην ζήσουμε με αυτόν τον τρόπο, και εάν πρέπει να ζήσουμε με αυτή την παγκόσμια κουλτούρα, τότε πρέπει να δούμε πώς θα πάρουμε ότι είναι καλό και παράλληλα να διαφυλάξουμε την ταυτότητά μας. 
Από τη θέση που μιλώ, αναφέρομαι στην ορθόδοξη ταυτότητα μας, γιατί είναι η ίδια, μία διαδικασία, ένα έργο, που δεν τελειώνει ποτέ.

Αυτό που έχει σημασία στην θρησκευτική και εκκλησιαστική ζωή είναι η λειτουργία και η κοινωνία. 
Κατ’ επέκταση, να ζήσουμε το νόημα της ευχαριστιακής λειτουργίας, του ευχαριστιακού αισθήματος, όχι μόνο μέσα στην κοινότητα της εκκλησίας, αλλά και στην καθημερινή μας ζωή, να μεταφέρουμε αυτό το αίσθημα στην κοινωνία που ζούμε.



huffingtonpost – [2fA]