Σταύρος Ζουμπουλάκης
- ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
[Ποιμαντική Σκέψη της Εβδομάδος]
Από τα τέλη του 2ου αι., αλλά μπορεί και νωρίτερα, οι
χριστιανοί κάνουν τον σταυρό τους.
Για δύο χιλιάδες χρόνια η ίδια χειρονομία!
Αυτή ήταν η πρώτη χειρονομία που μάθαιναν, μέχρι χθες, όλες οι χριστιανές
μανάδες στα παιδιά τους.
Στον τόπο μας η χειρονομία αντέχει ακόμη, όχι μόνο μέσα στις εκκλησίες και στα
σπίτια, αλλά και στους δρόμους.
Αμέτρητοι είναι όσοι κάνουν τον σταυρό τους περνώντας έξω από μια εκκλησία,
ακόμη όταν δεν μπαίνουν συχνά μέσα της. [...]
Η απλή αυτή χειρονομία είναι πολύσημη.
Αρχικά η σημασία της ήταν αποτρεπτική, να προφυλάξει τον χριστιανό από κάθε
δαιμονική επήρεια, σημασία την οποία ποτέ δεν απέβαλε, τουλάχιστον στη λαϊκή
θρησκευτικότητα.
Από τον 4ο αιώνα και μετά θα συνδεθεί καθοριστικά με την τελετουργία και τη
θεολογία του βαπτίσματος. Με το σημείο του σταυρού οι χριστιανοί, που
βαπτίζονται στο όνομα της Αγίας Τριάδος, διακηρύσσουν σωματικά την τριαδική
πίστη τους και κυρίως την πίστη τους στον λυτρωτικό χαρακτήρα του σταυρού.
Το σημείο του σταυρού γίνεται πράγματι σύμβολο νίκης, όχι όμως
πολεμικής, όπως τραγικά αλλοιώθηκε στην ιστορία του Χριστιανισμού, αλλά νίκης
της Αγάπης, μιας Αγάπης που φθάνει μέχρι τη σταυρική θυσία. [...]
Στους καθολικούς της Ευρώπης η πανάρχαια χειρονομία έχει
σήμερα αποσυρθεί από τον δημόσιο χώρο.
Στον Θεό όμως απευθυνόμαστε (και) με το σώμα μας!
Το σώμα, το τρωτό ανθρώπινο σώμα, είναι ο τόπος όπου συνάπτεται η διαθήκη Θεού
και ανθρώπου.
Η χειρονομία αυτή με συγκινεί πολύ, ομολογώ, και δεν θέλω να
λείψει από τη ζωή μας.
Μέσα σε τούτο τον κόσμο της δύναμης, το σταυροκόπημα
είναι ομολογία αδυναμίας και επίκληση των του Χριστού πενήτων, για βοήθεια.
Ο άνθρωπος όταν κάνει τον σταυρό του, είτε για να παρακαλέσει
είτε για να ευχαριστήσει, δεν σκέφτεται την ώρα εκείνη δόγματα και
συμβολισμούς, αλλά διαδηλώνει βουβά, ότι είναι πλάσμα τρωτό, ευάλωτο, ένα
πλάσμα που έχει έλλειμμα.
Η αναγνώριση αυτού του ελλείμματος αποτελεί την απαρχή της απελευθέρωσης από
την τυραννία της επιδίωξης ισχύος.
kathimerini
πΖ – 2φΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου