Από την Κλίμακα Αγίου Ιωάννου Σιναΐτου [Λόγος 30ός]
- Περί αγάπης,
ελπίδος και πίστεως
(Δια τον σύνδεσμον της εναρέτου τριάδος των αρετών, αγάπης, ελπίδος και πίστεως)
1. Νυνί δε λοιπόν - ύστερα από όλα τα προηγούμενα - μένουν τα
τρία ταύτα – τα οποία σφίγγουν και διατηρούν τον σύνδεσμο όλων – πίστις, ελπίς,
αγάπη∙
μείζων δε πάντων η αγάπη» (πρβλ. Α΄ Κορ. ιγ΄ 13),
διότι και ο Θεός αγάπη ονομάζεται (πρβλ. Α΄ Ιωάν. δ΄ 16).
Εγώ όμως την μία την βλέπω σαν ακτίνα, την άλλη σαν φως και
την Τρίτη σαν ηλιακό δίσκο, και όλες μαζί σαν ένα φωτεινό απαύγασμα και μία και
την αυτή λαμπρότητα.
Η μία, η πίστις, δύναται να επιτελέσει τα πάντα.
Η άλλη, η ελπίς, περικυκλώνει με το έλεος του Θεού και δεν καταισχύνει τον
ελπίζοντα.
Και η Τρίτη, η αγάπη, δεν πέφτει ποτέ από το ύψος της, ούτε
σταματά από το τρέξιμό της, ούτε επιτρέπει σ’ αυτόν που πλήγωσε με τα βέλη της
να ηρεμήσει από την «μακαρίαν μανίαν» που του προξένησε.
2. Αυτός που θέλει να ομιλεί για την αγάπη είναι σαν να επιχειρεί
να ομιλεί για τον ίδιο τον Θεό. Η ανάπτυξις όμως ομιλίας περί Θεού είναι πράγμα επισφαλές και επικίνδυνο σε
όσους δεν προσέχουν.
Για την αγάπη γνωρίζουν να ομιλούν οι Άγγελοι, αλλά και
αυτοί ανάλογα με τον βαθμό της θείας ελλάμψεώς τους.
Αγάπη είναι ο Θεός, και όποιος προσπαθεί να δώσει ορισμό του Θεού ομοιάζει με
τυφλό που μετρά στην άβυσσο τους κόκκους της άμμου.
3. Η αγάπη, ως προς την ποιότητά της είναι ομοίωσις με τον
Θεό, όσο βέβαια είναι δυνατόν στους ανθρώπους.
Ως προς την ενέργειά της, μέθη της ψυχής. Ως προς δε τις ιδιότητές της, πηγή
πίστεως, άβυσσος μακροθυμίας, θάλασσα ταπεινώσεως.
4. Η αγάπη κυρίως είναι η απόρριψις κάθε εχθρικής και
αντιθέτου σκέψεως, εφ’ όσον «η αγάπη, ου λογίζεται το κακόν» (Α΄ Κορ. ιγ΄ 5).
Η αγάπη και η απάθεια και η υιοθεσία μόνο στην ονομασία διαφέρουν.
Όπως ταυτίζεται η ενέργεια στο φως, στην φωτιά και στην
φλόγα, έτσι να σκέπτεσαι ότι συμβαίνει και σ’ αυτές.
Όσο ποσόν αγάπης λείπει, τόσο ποσόν φόβου υπάρχει. Διότι όποιος δεν έχει φόβο ή
είναι γεμάτος από αγάπη ή είναι νεκρωμένος ψυχικά.
orthodoxfather
– [2fA]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου