ΕΝΟΧΗ & ΕΥΣΠΛΑΧΝΙΑ
- Από το "Σχόλιο στο μυθιστόρημα της Μέριλυν Ρόμπινσον ΛΑΪΛΑ"
του π. Θεμιστοκλή Μουρτζανού
- Από το "Σχόλιο στο μυθιστόρημα της Μέριλυν Ρόμπινσον ΛΑΪΛΑ"
του π. Θεμιστοκλή Μουρτζανού
[…. ]
Σε μία εποχή θριάμβου του ορθολογισμού από την μία, σκληρότητας
του θανάτου από την άλλη και τελικής απόγνωσης, όπου το θέλημά μας και η
ικανοποίησή του μοιάζει να είναι το μόνο νόημα στη ύπαρξη, η πρόταση της
Ρόμπινσον για παράδοση του εαυτού μας στην αγάπη του Θεού και την ευσπλαχνία
Του και από την άλλη η απεικόνιση μιας θρησκείας, στην οποία αυτοί που την
εκφράζουν δε στέκονται στις βεβαιότητες, αλλά εκφράζουν ως βίωμα την αγάπη, τα
υπαρξιακά ερωτήματα, σε όσους επιμένουν να έχουν, μπορούν να βρούνε απαντήσεις.
Ο πάστορας Τζον Έιμς ζει. Συζητά. Ασχολείται με τα πολιτικά
πράγματα.
Καλλιεργεί τον κήπο του. Επισκέπτεται τους ανθρώπους. Έχει ζωντανή σχέση μαζί τους.
Προβληματίζεται. Έχει όμως επίγνωση των ορίων του.
Καλλιεργεί τον κήπο του. Επισκέπτεται τους ανθρώπους. Έχει ζωντανή σχέση μαζί τους.
Προβληματίζεται. Έχει όμως επίγνωση των ορίων του.
Και αφήνεται ταπεινά
στην φροντίδα μιας γυναίκας του περιθωρίου, όχι γιατί δεν μπορεί να ζήσει χωρίς
αυτήν, αλλά γιατί νιώθει μέσα του ότι η αποστολή του δεν εξαντλείται στο
κήρυγμα και την καλλιέργεια της θρησκευτικότητας των ανθρώπων, αλλά περνά μέσα
από την έμπρακτη άρση τόσο του δικού του σταυρού (η πρώτη γυναίκα του και το
μωρό παιδί του πεθαίνουν όταν αυτός απουσιάζει), όσο και των σταυρών των άλλων
ανθρώπων.
Το μυθιστόρημα περιγράφει μία Αμερική και έναν κόσμο στον
οποίο δεν υπάρχουν οι μεγάλοι ήρωες. Δεν κριτικάρει τον θρησκευτικό και κάθε
μορφής φονταμενταλισμό, ούτε την αλαζονεία και τον ρατσισμό των λευκών εις
βάρος των μαύρων, παρότι η δράση του εκτυλίσσεται στα χρόνια του Μεσοπολέμου,
στα χρόνια του οικονομικού κραχ.
Και αυτό είναι το αληθινό μήνυμα του
Ευαγγελίου.
Μπορεί η συγγραφέας του να μην είναι ορθόδοξη, αλλά
προτεστάντης.
Ουσιαστικά όμως περιγράφει το αυθεντικό υπαρξιακό βάθος της
χριστιανικής παράδοσης.
Ότι «τα πράγματα συμβαίνουν για λόγους που είναι κρυφοί
απ’ όλους μας, εντελώς κρυφοί όσον καιρό
πιστεύουμε ότι προέρχονται απ’ όλα όσα
έχουν συμβεί παλιότερα, από αυτά για οποία νιώθουμε ενοχή και απ’ αυτά για τα οποία πιστεύουμε ότι αξίζουμε
ανταμοιβή και όχι ότι πέφτουν επί της κεφαλής μας από ένα μέλλον που μας
προσφέρει ο Θεός εν τη ελευθερία Του.
Και η «Λάιλα» και τα άλλα δύο μυθιστορήματα [H τριλογία της Αϊόβα: Gilead
– Home – Lila], είναι περιγραφή
υπαρξιακών ταξιδιών, τα οποία μας γεμίζουν ελπίδα!
----------------
[Καθημερινή - Είναι άραγε τυχαίο που δυο τυπικοί, εξόχως
γοητευτικοί Αμερικανοί, ο Μπάρακ Ομπάμα και ο Πολ Νιούμαν, «ερωτεύτηκαν» τον
γερο-πάστορα Τζον Εϊμς, τον πρωταγωνιστή της Μέριλιν Ρόμπινσον;
Στην εποχή που αποθεώνει την καινοτομία και το εύρημα, την
ταχύτητα και την ένταση, η γκριζομάλλα συγγραφέας προσέρχεται αργόσυρτα,
παλιομοδίτικα, και κατακυριεύει την λογοτεχνική σκηνή, τα βραβεία και τη
δημοσιότητα με απλά, στοιχειώδη υλικά.]
db – [2fA]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου