Irvin Yalom - από το βιβλίο του "Στον κήπο του Επίκουρου"
Ποιος από μας δεν έχει γνωρίσει κάποιον άνθρωπο (ίσως τον ίδιο μας τον εαυτό)
που να είναι τόσο στραμμένος προς τα έξω, τόσο απορροφημένος στη συσσώρευση
αγαθών ή στο τι σκέφτονται οι άλλοι, ώστε να χάνει κάθε αίσθηση του εαυτού του;
Ένας τέτοιος άνθρωπος, όταν του τίθεται κάποιο ερώτημα, αναζητεί την απάντηση
προς τα έξω κι όχι προς τα μέσα. Διατρέχει δηλαδή τα πρόσωπα των άλλων, για να
μαντέψει ποια απάντηση επιθυμούν ή περιμένουν.
Για έναν τέτοιον άνθρωπο θεωρώ χρήσιμο να συνοψίσω μια
τριάδα δοκιμίων που έγραψε ο Σοπενχάουερ προς το τέλος της ζωής του.
Βασικά τα δοκίμια τονίζουν ότι το μόνο που μετράει είναι αυτό που το άτομο είναι.
Βασικά τα δοκίμια τονίζουν ότι το μόνο που μετράει είναι αυτό που το άτομο είναι.
Ούτε ο πλούτος ούτε τα υλικά αγαθά ούτε η κοινωνική θέση
ούτε η καλή φήμη φέρνουν την ευτυχία.
Αν και οι σκέψεις αυτές δεν αφορούν συγκεκριμένα τα υπαρξιακά θέματα, παρ’ όλα αυτά μας βοηθούν να μετακινηθούμε από ένα επιφανειακό επίπεδο προς βαθύτερα ζητήματα.
Αν και οι σκέψεις αυτές δεν αφορούν συγκεκριμένα τα υπαρξιακά θέματα, παρ’ όλα αυτά μας βοηθούν να μετακινηθούμε από ένα επιφανειακό επίπεδο προς βαθύτερα ζητήματα.
1. Αυτό που κατέχουμε
Τα υλικά αγαθά είναι απατηλά. Ο Σοπενχάουερ υποστηρίζει πολύ
κομψά, ότι η συσσώρευση πλούτου και αγαθών είναι ατελείωτη και δεν προσφέρει
ικανοποίηση.
Όσο περισσότερα κατέχουμε, τόσο πολλαπλασιάζονται οι απαιτήσεις
μας.
Ο πλούτος είναι σαν το νερό της θάλασσας:
"όσο περισσότερο πίνουμε, τόσο πιο πολύ διψάμε."
Στο τέλος δεν κατέχουμε εμείς τα αγαθά μας – μας
κατέχουν εκείνα.
2. Αυτό που αντιπροσωπεύουμε στα μάτια των άλλων
2. Αυτό που αντιπροσωπεύουμε στα μάτια των άλλων
Η φήμη είναι το ίδιο εφήμερη όσο και τα υλικά πλούτη. Ο
Σοπενχάουερ γράφει:
“Οι μισές μας ανησυχίες και αγωνίες έχουν προέλθει από την
έγνοια μας για τις γνώμες των άλλων· πρέπει να βγάλουμε αυτό το αγκάθι απ’ τη
σάρκα μας”.
Είναι τόσο ισχυρή η παρόρμηση να κάνουμε μια καλή εμφάνιση,
ώστε και για μερικούς φυλακισμένους, την ώρα που βαδίζουν προς τον τόπο της
εκτέλεσής τους, αυτό που κυρίως απασχολεί τη σκέψη τους είναι το ντύσιμο και οι
τελευταίες τους χειρονομίες.
Η γνώμη των άλλων είναι ένα φάντασμα που μπορεί ανά πάσα
στιγμή ν’ αλλάξει όψη.
Οι γνώμες κρέμονται από μια κλωστή και μας υποδουλώνουν
στο τι νομίζουν οι άλλοι ή ακόμα χειρότερα, στο τι φαίνεται να νομίζουν –
γιατί ποτέ δεν μπορούμε να μάθουμε τι σκέφτονται πραγματικά.
3. Αυτό που είμαστε
Μια καλή συνείδηση, λέει ο Σοπενχάουερ, αξίζει περισσότερο από μια καλή φήμη.
Ο
μεγαλύτερος στόχος μας θα έπρεπε να είναι η καλή υγεία κι ο πνευματικός
πλούτος, ο οποίος οδηγεί σε ανεξάντλητα αποθέματα ιδεών, στην ανεξαρτησία και
σε μια ηθική ζωή.
Η ψυχική μας γαλήνη πηγάζει από τη γνώση ότι αυτό που μας
αναστατώνει δεν είναι τα πράγματα, αλλά η ερμηνεία μας για τα πράγματα.
Αυτή η τελευταία σκέψη – ότι η ποιότητα της ζωής μας
προσδιορίζεται από το πως εμείς ερμηνεύουμε τις εμπειρίες μας, όχι από τις ίδιες τις
εμπειρίες –
είναι ένα σημαντικό θεραπευτικό δόγμα που ανάγεται στην αρχαιότητα.
είναι ένα σημαντικό θεραπευτικό δόγμα που ανάγεται στην αρχαιότητα.
Κεντρικό αξίωμα στη σχολή του στωικισμού, πέρασε από τον
Ζήνωνα, τον Σενέκα, τον Μάρκο Αυρήλιο, τον Σπινόζα, τον Σοπενχάουερ και τον
Νίτσε κι έφτασε να γίνει θεμελιώδης έννοια τόσο στην ψυχοδυναμική όσο και στη
γνωσιακή-συμπεριφορική ψυχοθεραπεία.
healingeffect
– [2fA]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου