Κυριακή της Ορθοδοξίας
[Από ομιλία του π. Δημ. Μπαθρέλλου]
…. Το μεγάλο έργο
της διαφύλαξης και της μαρτυρίας της Ορθόδοξης πίστης, η Εκκλησία μας το έχει
αναθέσει στους κληρικούς και μάλιστα στον επίσκοπο.
Ο επίσκοπος κατά τη
χειροτονία του ομολογεί την ορθόδοξη πίστη, χειροτονείται δε ακριβώς προ της
αναγνώσεως των βιβλικών αναγνωσμάτων της λειτουργίας, για να τονιστεί με τον
τρόπο αυτόν η ευθύνη του να ορθοτομεί τον λόγο της αληθείας κατά το κήρυγμα του
Ευαγγελίου.
Το κήρυγμα όμως αυτό είχε, έχει, και θα έχει πάντοτε ανταγωνιστές
και αντιπάλους.
Ποιοι είναι άραγε σήμερα οι κίνδυνοι που απειλούν την ορθόδοξη
πίστη;
Στις μέρες μας ζούμε την τραγωδία της διηρημένης χριστιανοσύνης. Οι προκλήσεις
της πολυπολιτισμικότητας, της εκκοσμίκευσης, και της αθεΐας σημαδεύουν την
καθημερινότητά μας. Η ειδωλοποίηση της δύναμης και του πλούτου απειλούν να μας
παραλύσουν. Νέα Ευαγγέλια, από το χώρο της φιλοσοφίας, της ψυχολογίας, των
κοινωνικών επιστημών, της πολιτικής θεωρίας, και της τέχνης προσπαθούν να
εκτοπίσουν την πίστη από τις ψυχές των ανθρώπων και να τοποθετήσουν την
Εκκλησία στο περιθώριο.
Τα ψεύδη, επαναλαμβανόμενα από χιλιάδες στόματα,
εμφανίζονται, σχεδόν αυτονόητα, ως αλήθειες. Την ίδια στιγμή, η αλήθεια πολλές
φορές σιωπά, ελλείψει μαρτύρων ικανών και πρόθυμων να την υπερασπιστούν και να
την ομολογήσουν.
Η ευθύνη της μαρτυρίας της πίστεως είναι σήμερα τόσο επίκαιρη
όσο ποτέ.
Η μαρτυρία όμως αυτή θα πρέπει να δίνεται στην εποχή μας μετά λόγου γνώσεως.
Η
εποχή των αυτονοήτων και της συνθηματολογίας, η εποχή των εύκολων λύσεων κατά
την οποία αρκούσε απλώς και μόνο η επίκληση της αυθεντίας και της παράδοσης,
έχει παρέλθει. Η μαρτυρία της πίστεως σήμερα δεν έχει συνήθως ανάγκη από
θορύβους και συγκρούσεις, υψηλούς τόνους, αμυντισμό, και φανατισμούς.
Πολλές
φορές η μαρτυρία της πίστεως είναι πολύ αποτελεσματικότερη όταν εκφράζεται με
την ήρεμη και ειρηνική αυτοπεποίθηση όσων πραγματικά πιστεύουν ότι ο λόγος του
Ευαγγελίου είναι ο μόνος λόγος που αξίζει να ακούγεται.
Η μαρτυρία αυτού του λόγου δεν είναι πάντοτε υπόθεση απλή.
Προϋποθέτει, ιδίως
εκ μέρους των ποιμένων της Εκκλησίας, επίπονη και μακρά μαθητεία στις πηγές της
πίστης, αλλά και γνώση των αντίζηλων "ευαγγελίων" που την παρερμηνεύουν ή την
αρνούνται, ούτως ώστε να είναι δυνατή η αντίκρουσή τους.
Προϋποθέτει τέλος την
αναθέρμανση της πνευματικής και εκκλησιαστικής μας ζωής, αλλά και της αγάπης μας
προς τον Θεό και τον άνθρωπο.
Με τον τρόπο αυτό η Ορθοδοξία δεν θα αποτελεί
απλώς και μόνο καύχημα και μουσειακό θησαυρό του παρελθόντος, αλλά και πηγή
ζωής για τους εγγύς και τους μακράν, για το σήμερα και το αύριο.
imml – 2φΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου