Β! ΚΥΡΙΑΚΗ ΝΗΣΤΕΙΩΝ - ΑΓ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ
Μετά στασιμότητα πολλών αιώνων ο Γρηγόριος πέτυχε να ανανεώσει την θεολογική
ορολογία και να δώσει νέες κατευθύνσεις στη θεολογική σκέψη.
Ξεκίνησε από προσωπικές εμπειρίες και απέδειξε ότι το έργο της θεολογίας είναι
ασύγκριτα ανώτερο από της φιλοσοφίας και επιστήμης.
Αξιολογεί την έξω σοφία ως περιορισμένη, αναφέροντας δύο γνώσεις, την θεία και
την ανθρώπινη και δύο Θεϊκά δώρα, τα φυσικά για όλους και τα υπερφυσικά ή
πνευματικά που δίδονται όποτε θέλει ο Θεός και μόνο στους καθαρούς και αγίους,
στους τελείους.
Η θεολογία ολοκληρώνεται δια της θεοπτίας.
Οι αντίπαλοι του Παλαμά πίστευαν στο χωρίο του Ιωάννου ότι «τον Θεόν ουδείς
εώρακε πώποτε» και κατηγορούσαν τους μοναχούς που είχαν θεοπτία, ως
ομφαλοσκόπους.
Ο Γρηγόριος αντέτεινε ότι ο Κύριος είπε: «οι καθαροί στην καρδία
τον Θεόν όψονται
(Ματθ. 5,8).
Θεμελιώδης προσφορά του Γρηγορίου στην θεολογία είναι η
διάκρισις στην ουσία και ενέργεια του Θεού.
Η ύπαρξη του Θεού συνίσταται σε δύο. Στην ουσία Του, η οποία είναι άκτιστη,
ακατάληπτη και αυθύπαρκτη και ονομάζεται κυριολεκτικά θεότης (εδώ αναφέρεται το
ουδείς εώρακε) και στις ενέργειές Του, οι λεγόμενες ιδιότητες ή προσόντα που
είναι μεν άκτιστες, αλλά καταληπτές. Άλλο λοιπόν η θεότης και άλλο η βασιλεία,
η αγιότης κ.λ.π.
Ο άνθρωπος είναι μίγμα δύο διαφόρων κόσμων και
συγκεφαλαιώνει όλη την κτίση.
Ακολουθώντας την Πατερική γραμμή σε σύγκριση με
τη πλατωνική και βαρλααμική ανθρωπολογία, θεωρεί ότι το σώμα του ανθρώπου δεν
είναι πονηρό, αλλά αποτελεί κατοικία του νου, αφού μάλιστα καθίσταται και του
Θεού κατοικία, έτσι μαζί με τη ψυχή καθιστά τον άνθρωπο ενιαίο και αδιάσπαστο
σύνολο.
Η αναγέννηση του ανθρώπου γίνεται με το βάπτισμα και η ανακαίνιση με
την θεία Ευχαριστία. Είναι τα δύο θεμελιώδη μυστήρια, της θείας οικονομίας.
Το ουσιωδέστερο στοιχείο της διδασκαλίας του αγίου Γρηγορίου
Παλαμά συνίσταται στην ανύψωση του ανθρώπου υπεράνω αυτού του κόσμου.
Η εμπειρία της θεώσεως είναι δυνατή από εδώ με την παράδοξο σύνδεση του
ιστορικού με του υπεριστορικού.
Το φως που είδαν οι μαθητές του Χριστού στο Θαβώρ, το φως που βλέπουν οι
καθαροί ησυχαστές σήμερα και η υπόστασις των αγαθών του μέλλοντος αιώνος
αποτελούν τις τρείς φάσεις ενός και του αυτού πνευματικού γεγονότος, σε μια
υπερχρόνια πραγματικότητα.
Προβάλλει λοιπόν η Εκκλησία την μνήμη του στη δεύτερη Κυριακή,
ως συνέχεια, τρόπον τινά και επέκταση της πρώτης Κυριακής, της Ορθοδοξίας.
Η
μνήμη του Γρηγορίου Παλαμά είναι ένα είδος δευτέρας «Κυριακής της
Ορθοδοξίας».
monipetraki – 2φΑ
Μιχαλη μου Θαυμάσιο το κείμενο σου για τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Προσευχή του ήταν " Κύριε φώτισε το σκότος της ψυχής μου"