- ARTHUR SCHOPENHAUER
Για να περιγράψω πιο γλαφυρά την παράλογη και υπερβολική έγνοια για τη γνώμη
των άλλων, θα παραθέσω ένα κείμενο από το τεύχος της 31ης Μαρτίου του 1846 της
εφημερίδας Times, όπου παρουσιάζεται μια λεπτομερής αναφορά της εκτέλεσης του
Thomas Wix, ενός μαθητευόμενου τεχνίτη, που για λόγους εκδίκησης είχε
δολοφονήσει τον δάσκαλό του.
Στην περίπτωση αυτή έχουμε πολύ ασυνήθιστες συνθήκες και μια
ιδιόμορφη προσωπικότητα, που ωστόσο εξυπηρετούν σε μεγάλο βαθμό τον σκοπό μας -
οι δύο αυτοί παράγοντες συνδυάζονται για να δώσουν μια ζωντανή εικόνα της
ανοησίας αυτής, που είναι βαθιά ριζωμένη στην ανθρώπινη φύση και μας επιτρέπει
να δούμε πιο ξεκάθαρα μέχρι πού μπορεί να φτάσει.
«Το πρωί της εκτέλεσης» λέει η αναφορά, «τον επισκέφτηκε ο
ιερωμένος, όμως ο Wix, παρόλο που ήταν ήρεμος, δεν έδειξε κανένα ενδιαφέρον για
τη διακονία του και η μόνη έγνοια του ήταν να συμπεριφερθεί “θαρραλέα” μπροστά
στους θεατές που θα παρακολουθούσαν το επονείδιστο τέλος του…
Στη διαδρομή ο Wix προχώρησε με προθυμία προς την κρεμάλα και καθώς έμπαινε στο
προαύλιο της εκκλησίας, είπε αρκετά δυνατά, ώστε να ακουστεί στον περίγυρό του:
“Άρα λοιπόν, όπως είπε και ο Dr Dodd, σύντομα θα ξέρω το μέγα μυστικό”.
Φτάνοντας στο ικρίωμα, ο δύσμοιρος ανέβηκε την απότομη σκάλα
δίχως την παραμικρή βοήθεια και όταν στάθηκε στο κέντρο, υποκλίθηκε δύο φορές
στους θεατές, μια κίνηση που έκανε το άθλιο πλήθος που βρισκόταν από κάτω να
αρχίσει να ζητωκραυγάζει».
Αυτό είναι ένα λαμπρό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο
κάποιος, μπροστά στον πιο φριχτό επικείμενο θάνατο και την αιωνιότητα, δεν
σκέφτεται παρά μόνο την εντύπωση που θα αφήσει σε ένα πλήθος από χασομέρηδες
και τη γνώμη που θα σχηματίσουν για εκείνον.
Τέτοιες ακραίες περιπτώσεις περιγράφουν με τον πιο γλαφυρό
τρόπο αυτό που θέλω να πω, διότι μας προσφέρουν μια μεγεθυσμένη αντανάκλαση της
ίδιας μας της φύσης.
Οι αγωνίες που έχουμε όλοι μας, οι ανησυχίες, οι
στενοχώριες, οι σκοτούρες, τα βάσανα και οι επίπονες προσπάθειες οφείλονται,
ίσως στο μεγαλύτερο μέρος των περιπτώσεων, στην έγνοια μας για τη γνώμη των
άλλων και από αυτή την άποψη, είμαστε τόσο ανόητοι όσο αυτός ο άθλιος
εγκληματίας που αναφέραμε.
Από εκεί πολύ συχνά πηγάζουν και ο φθόνος και το μίσος.
Είναι φανερό πλέον ότι τίποτε δεν θα υπηρετούσε περισσότερο
την ευτυχία μας -η οποία στο μεγαλύτερο μέρος της βασίζεται στην ηρεμία και την
ικανοποίηση- από το να μετριάσουμε στα μέτρα του λογικού αυτή την παρόρμηση της
ανθρώπινης φύσης – κάτι που ίσως την περιόριζε στο ένα πεντηκοστό από αυτό που
είναι τώρα.
Με μια τέτοια κίνηση, θα απαλλασσόμασταν από αυτό το αγκάθι που
συνεχώς κεντρίζει το δέρμα μας και μας πονά. Ωστόσο, κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο επίτευγμα, διότι η εν λόγω παρόρμηση
αποτελεί φυσική και εγγενή ανθρώπινη διαστροφή.
Ο Τάκιτος λέει: «Η δίψα για δόξα είναι το τελευταίο πράγμα που ο σοφός
αποτινάζει από πάνω του».
Ο μόνος τρόπος για να δώσει κανείς ένα τέλος σε αυτή την
ανοησία είναι να δει καθαρά πως πρόκειται για ανοησία - και αυτό μπορεί να
γίνει εάν αναγνωρίσουμε πως οι περισσότερες απόψεις που έχουν οι άνθρωποι στο
κεφάλι τους συνήθως είναι εσφαλμένες, παράλογες, αναληθείς και βλακώδεις, άρα
καθαυτές είναι ανάξιες της προσοχής μας.
Επιπλέον, πρέπει να αναγνωρίσουμε πως στις περισσότερες περιστάσεις και
υποθέσεις του βίου μας, η γνώμη των άλλων έχει ελάχιστη πραγματική και θετική
επιρροή πάνω μας και γενικά είναι τόσο δυσμενής, που κάποιος θα πέθαινε από
στενοχώρια εάν άκουγε όλα όσα λέγονταν για κείνον ή τον τόνο με τον οποίον
μιλούν γι’ αυτόν.
Τέλος, μαζί με όλα τα υπόλοιπα, πρέπει να καταλάβουμε καλά
πως η υπόληψη καθαυτή δεν έχει πραγματικά άμεση, αλλά έμμεση αξία.
Εάν οι άνθρωποι γενικότερα μεταστρέφονταν από αυτή την παγκόσμια παραφροσύνη,
το αποτέλεσμα θα ήταν ένα τεράστιο κέρδος για την ηρεμία και την ευφρόσυνη μας
– κέρδος τόσο μεγάλο που δύσκολα μπορούμε να το συλλάβουμε στις μέρες μας.
Ο
κόσμος θα φανέρωνε ένα πιο σταθερό και σίγουρο πρόσωπο στους άλλους, και
γενικότερα θα συμπεριφερόταν λιγότερο αμήχανα και συνεσταλμένα.
Μπορούμε να παρατηρήσουμε πως ο απομονωμένος τρόπος ζωής
έχει υπερβολικά ωφέλιμη επίδραση στην ψυχική μας ηρεμία, και τούτο συμβαίνει
κυρίως επειδή έτσι αποφεύγουμε να ζούμε υπό το συνεχές βλέμμα των άλλων και να
υπολογίζουμε διαρκώς τη γνώμη του καθενός· κοντολογίς, μας δίνει τη δυνατότητα
να επιστρέφουμε στον εαυτό μας.
Παράλληλα, μπορούμε με αυτόν τον τρόπο να αποφύγουμε και
πολλές κακοτοπιές, στις οποίες μας οδηγούν οι κατά καιρούς σκιαμαχίες μας ή
-για να είμαι πιο σαφής- η ενδοτικότητά μας σε αυτή την επιζήμια παραφροσύνη.
Συνεπώς, θα έπρεπε να φροντίζουμε περισσότερο τα πραγματικά αγαθά μας και να τα
απολαμβάνουμε με λιγότερους περισπασμούς.
Όμως, χαλεπά τα καλά, αυτό που αξίζει είναι και δύσκολο.
lecturesbureau
– 2φΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου