Η
Αγία Τριάδα
Ερμηνεία
της Εικόνας
Από
τους μεγαλύτερους αγιογράφους στον κόσμο θεωρείται ο Ρώσος μοναχός Ανδρέας
Ρουμπλιόφ.
Στα 1515 διακόσμησε τον καθεδρικό ναό της Αναλήψεως του Χριστού στη Μόσχα.
Στα 1515 διακόσμησε τον καθεδρικό ναό της Αναλήψεως του Χριστού στη Μόσχα.
Εκατό
πενήντα χρόνια αργότερα, η σύνοδος των Επτά Κεφαλαίων αναγνωρίζει ειδικά την
εικόνα της Αγίας Τριάδος, ως υπόδειγμα της αγιογραφίας και όλων των
αναπαραστάσεων της Αγίας Τριάδος.
Δεν
υπάρχει τίποτε παρόμοιο ως προς τη δύναμη της θεολογικής συνθέσεως, τον πλούτο
του συμβολισμού και την άφθαστη καλλιτεχνική ωραιότητα.
Μπορούμε
να ξεχωρίσουμε τρία υπερκείμενα επίπεδα.
Το
πρώτο είναι η ανάμνηση της βιβλικής διηγήσεως για την επίσκεψη των τριών
οδοιπόρων στον Αβραάμ (Γεν. ιη’1-15), που την ερμηνεύει το λειτουργικό
σχόλιο: «Μακάριε Αβραάμ, την είδες και την δέχθηκες εσύ τη μια και τριαδική
Θεότητα».
Η
απουσία όμως των μορφών του Αβραάμ και της Σάρρας μας καλεί τώρα να εισδύσομε
βαθύτερα, στο δεύτερο επίπεδο, της «θείας οικονομίας».
Οι
τρεις ουράνιοι οδοιπόροι αποτελούν το «Αιώνιο Συνέδριο» και το τοπίο αλλάζει
σημασία: η σκηνή του Αβραάμ γίνεται ανάκτορο και ναός, η δρυς του Μαμβρή το
ξύλο της ζωής και ο κόσμος, ένα σχηματικό κύπελλο μέσα στη φύση, ανάλαφρο
σημείο της παρουσίας της.
Το
επιτραπέζιο σκεύος με το μοσχάρι, το αντικατασταίνει το ποτήριο της
ευχαριστίας.
Οι
τρεις άγγελοι ανάλαφροι και λυγεροί, μας παρουσιάζουν σώματα πολύ επιμηκυσμένα.
Οι πτέρυγες των αγγέλων, καθώς και ο σχηματικός τρόπος της επεξεργασίας του
τοπίου δίδουν την άμεση εντύπωση του άϋλου, της απουσίας κάθε γήινου βάρους.
Η
ανάστροφη προοπτική εξαφανίζει την απόσταση, το βάθος, όπου τα πάντα χάνονται
απόμακρα και μ’ ένα αποτέλεσμα αντίθετο φέρει κοντά μας τις μορφές, δείχνοντας
πως ο Θεός είναι εκεί και παντού. Η χαρωπή ελαφράδα του συνόλου, δημιουργεί ένα
φτερωτό όραμα.
Τα
τρία πρόσωπα βρίσκονται σε συνομιλία. Το θέμα της θα πρέπει να είναι το κείμενο
του Ιωάννη: «Τόσο πολύ αγάπησε ο Θεός το κόσμο, ώστε έδωσε τον μονογενή υιό του».
Ο Λόγος όμως του Θεού είναι πάντοτε πράξη: παίρνει τη μορφή του ποτηρίου.
Το
τρίτο επίπεδο, ενδοθεϊκό, μόνον υποβάλλεται, είναι υπερβατικό και ανέφικτο.
Ωστόσο είναι παρόν, αφού η οικονομία της σωτηρίας απορρέει από την εσωτερική
ζωή του Θεού.
Ο
Θεός είναι ο ίδιος αγάπη μέσα στη τριαδική ουσία του και η αγάπη του προς το
κόσμο δεν είναι παρά το απαύγασμα της τριαδικής του αγάπης. Η δωρεά του εαυτού
του, που δεν είναι ποτέ υστέρημα, αλλά έκφραση της περίσσειας της αγάπης του,
εικονίζεται με το ποτήριο.
Οι
άγγελοι είναι συγκεντρωμένοι γύρω από τη θεία τροφή. Το περιεχόμενο του ποτηρίου
είναι ο Αμνός, που μας κάνει να συσχετίσουμε το ουράνιο Δείπνο με τα λόγια της
Αποκαλύψεως: «Το αρνίο εσφαγμένον από καταβολής κόσμου».
Η
αγάπη, η θυσία, ο σφαγιασμός, υπάρχουν πριν από τη δημιουργία του κόσμου,
βρίσκονται στην αρχή. Οι τρεις άγγελοι είναι σε ανάπαυση, που είναι η υπέρτατη
ειρήνη του Όντος καθεαυτό. Η ανάπαυση όμως αυτή είναι και «μεθύουσα» μια
πραγματική έκσταση, η «έξοδος εις εαυτόν».
Ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης αποκαλύπτει την έκσταση-μυστήριο:
Το
παραδοξότερο από όλα είναι το ότι η στάση και κίνηση είναι το ίδιο πράγμα.
Η
κίνηση ξεκινά από το αριστερό πόδι, του προς τα δεξιά αγγέλου, συνεχίζεται στη
κλίση της κεφαλής του, περνά στον άγγελο του κέντρου, παρασύρει χωρίς αντίσταση
τον κόσμο, τον βράχο, το δένδρο και εκβάλλει στην κάθετη θέση, του προς τα
αριστερά αγγέλου, όπου ηρεμεί σαν μέσα σε δοχείο.
Παράλληλα
με αυτή τη κυκλική κίνηση, που η κατάληξή της ορίζει όλα τα υπόλοιπα, καθώς η
αιωνιότητα ορίζει τον χρόνο, η κατακόρυφη φορά του ναού και των σκήπτρων
δείχνει την τάση του γήινου προς το ουράνιο, όπου η ορμή βρίσκει το τέρμα της.
Το
όραμα τούτο του Θεού ακτινοβολεί από την υπερβατική αλήθεια του δόγματος. Οι
άγγελοι αναδίδουν την ενότητα και ισότητα, η διαφορά τους προέρχεται από την
προσωπική στάση καθενός απέναντι στους άλλους, χωρίς ωστόσο να υπάρχει ούτε
επανάληψη, ούτε σύγχυση.
Ένας
μόνος Θεός και τρία Πρόσωπα ολότελα ίσα, καθώς φανερώνουν τα όμοια σκήπτρα,
σύμβολα της βασιλικής εξουσίας με την οποία είναι προικισμένος κάθε άγγελος.
Η
θεία μορφή της τριαδικής θεότητας μας ατενίζει, υπερβαίνει τις δικές μας
διαιρέσεις και τα δικά μας σπαράγματα. Είναι ένα κυρίαρχο κάλεσμα που ενεργεί
με μόνη τη πραγματικότητά του και την απλή του ύπαρξη.
Οι γεωμετρικές μορφές της συνθέσεως είναι το ορθογώνιο, ο σταυρός, το τρίγωνο και ο κύκλος. Δομούν την εικόνα από μέσα και πρέπει να τα ανακαλύψει κανείς.
Το
ορθογώνιο που βλέπουμε στο κάτω μέρος του τραπεζιού, είναι το ιερογλυφικό της
γης. Το πάνω μέρος του τραπεζιού είναι επίσης ορθογώνιο, ξαναβρίσκουμε σε αυτό
τη σημασία των τεσσάρων μερών του κόσμου, των τεσσάρων σημείων του ορίζοντα,
που, κατά τους πατέρες της Εκκλησίας, ήταν ο συμβολικός αριθμός της πληρότητας
των τεσσάρων Ευαγγελίων, στην οποία δεν μπορεί κανείς ούτε να προσθέσει, ούτε
να αφαιρέσει κάτι. Είναι το σύμβολο της καθολικότητας του Λόγου.
Το
πάνω αυτό μέρος του τραπεζιού – βωμού, παριστάνει την Βίβλο που προσφέρει το
ποτήριο, καρπό του Λόγου. Αν προεκτείνουμε τη γραμμή του ξύλου της ζωής (που
βρίσκεται πίσω από τον κεντρικό άγγελο), θα την δούμε να κατεβαίνει, να
διασχίζει το τραπέζι και να βυθίζει τις ρίζες του μέσα στο ορθογώνιο της γης.
Το
δένδρο εξαγγέλθηκε από τον Λόγο και τράφηκε με το περιεχόμενο του ποτηρίου.
Έτσι βρίσκουμε την εξήγηση του μυστηρίου του, γιατί το δένδρο έφερε τους
καρπούς της αιώνιας ζωής, γιατί ήταν το δένδρο της ζωής. Τα χέρια των αγγέλων
συγκλίνουν προς το σημείο της γης, τόπο εφαρμογής της θείας Αγάπης.
Ο φωτοστέφανος του Πατρός, το ποτήριο και το σημείο της γης βρίσκονται στην ίδια κάθετη γραμμή, που διαιρεί την εικόνα στα δύο και διασταυρώνεται με την οριζόντια γραμμή, που ενώνει τους φωτεινούς κύκλους των παράπλευρων αγγέλων, σχηματίζοντας σταυρό.
Ο
σταυρός έτσι εγγράφεται μέσα στον ιερό κύκλο της θείας ζωής, είναι ο ζωντανός
άξονας της τριαδικής αγάπης.
«Ο
Πατήρ είναι η αγάπη που σταυρώνει, ο Υιός είναι η αγάπη που σταυρώθηκε, το άγιο
Πνεύμα είναι ο σταυρός της αγάπης, η ανίκητη δυναμή της».
Ο
Υιός και το Πνεύμα είναι τα δυο χέρια του Πατρός.
Αν
ενώσουμε τα ακραία σημεία του τραπεζιού με το σημείο που βρίσκεται ακριβώς πάνω
από την κεφαλή του κεντρικού αγγέλου, βλέπουμε πως οι άγγελοι είναι
τοποθετημένοι ακριβώς σε ένα ισόπλευρο τρίγωνο. Αυτό φανερώνει την ενότητα και
τη ταυτότητα της Τριάδος.
Τέλος
η γραμμή που σύρεται ακολουθώντας τα εξωτερικά περιγράμματα των τριών αγγέλων
σχηματίζει ένα τέλειο κύκλο, σημείο της θείας αιωνιότητας. Το κέντρο του κύκλου
αυτού είναι στο χέρι του Πατρός, του Παντοκράτορος.
Η
στάση του Πατρός αναδίδει την ιερατική ειρήνη και ακινησία, το συντελεσμένο, στατική
αρχή της αιωνιότητας, ταυτόχρονα όμως, με μια αντίθεση από τις καταπληκτικότερες,
το αυξανόμενο κύμα της κινήσεως του δεξιού βραχίονα, η δυνατή του καμπύλη, που
εναρμονίζεται με τη δύναμη, με την οποία κλίνει ο λαιμός και η κεφαλή,
εκφράζουν τη δυναμική αρχή.
Στη
συμβολική γλώσσα των γραμμών οι κυρτές καμπύλες σημαίνουν πάντα την έκφραση,
την ομιλία, την αποκάλυψη, ενώ αντίθετα οι κοίλες καμπύλες σημαίνουν την
υπακοή, τη προσευχή, την αυταπάρνηση, τη δεκτικότητα.
Ο Πατήρ είναι στραμμένος προς τον Υιό του. Ο Υιός ακροάζεται, οι πτυχές του ενδύματός του εκφράζουν την υπέρτατη προσοχή, την αυτοεγκατάλειψη. Απαρνείται ο ίδιος τον εαυτό του για να μην είναι άλλο παρά ο Λόγος του Πατρός.
Το
δεξί του χέρι επαναλαμβάνει την κίνηση του Πατρός, την ευλογία. Τα δύο δάκτυλα
που ξεχωρίζουν πάνω στη λευκότητα της τράπεζας, συμβολίζουν τις δύο φύσεις του
Χριστού.
Το
αφημένο χέρι του δεξιού αγγέλου δείχνει την κατεύθυνση της ευλογίας, τον κόσμο,
να σκέπει, να προστατεύει. Η γλυκύτητα των γραμμών έχει κάτι το μητρικό. Είναι
η παρηγοριά, ο Παράκλητος, αλλά είναι και το Πνεύμα, το Πνεύμα της Ζωής. Η
στάση του είναι διαφορετική των άλλων αγγέλων. Με τη κλίση του βρίσκεται
ανάμεσα στο Πατέρα και τον Υιό.
Είναι
το πνεύμα της κοινωνίας, η κίνηση ξεκινά από αυτόν τον άγγελο. Ο Πατέρας
μετακινείται προς τον Υιό, ο Υιός δέχεται τον Πατέρα και ο Λόγος αντηχεί. «Με
το άγιο Πνεύμα αναγνωρίζουμε το Χριστό, τον Υιό του Θεού και με τον Υιό
θεωρούμε τον Πατέρα» (Αγ. Ιω.
Δαμασκηνός).
Τα χρώματα έχουν τη δική τους γλώσσα.
Η
πυκνότητα των χρωμάτων της κεντρικής μορφής γίνεται εντονότερη με την αντίθεση
της λευκότητας του τραπεζιού. Το βαθύ πορφυρό (η θεία αγάπη) και το πυκνό
γαλάζιο (η ουράνια αλήθεια), με το αστραφτερό χρυσάφι των πτερύγων (η θεία
αφθονία), είναι η τέλεια συγχορδία.
Το
χρυσάφι των θρόνων, είναι η υπεραφθονία της ζωής του Θεού.
Ο
Πατήρ, απρόσιτος, στη πυκνότητα των χρωμάτων, αποκαλύπτεται γλυκύτερος,
προσιτός μέσα στη φωτεινή νεφέλη του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Από μακριά
δίνει την εντύπωση μιας φλόγας γαλάζιας και κόκκινης. Το χέρι του Πατρός, καθώς
απλώνεται πάνω από το ποτήριο, κρατεί την αρχή και το τέλος.
Το
ποτήριο ακτινοβολεί μέσα στη λαμπρή λευκότητα του Λόγου.
Από
την εικόνα αναδίδεται ένα ισχυρό κάλεσμα «να γίνουν όλοι ένα… καθώς εμείς ένα
είμαστε». Όλοι οι άνθρωποι έχουν κληθεί να ενωθούν γύρω από το ίδιο και
μοναδικό ποτήριο, να λάβουν το μεσσιανικό Δείπνο.
Η
Τριάς υπάρχει, όλοι έχουμε αγαπηθεί, όλα είναι Χάρη.
[2φΑ]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου