Ιωάννης Γ΄ Δούκας
Βατάτζης
[Διδυμότειχο, 1193 - Νυμφαίο Ιωνίας, 3 Νοεμβρίου 1254]
- π. Παντελεήμων Κρούσκος
[Διδυμότειχο, 1193 - Νυμφαίο Ιωνίας, 3 Νοεμβρίου 1254]
- π. Παντελεήμων Κρούσκος
Πόσο ανάγκη έχουμε σήμερα ηγέτες σαν τον άγιο Ιωάννη, τον
ελεήμονα βασιλιά! (Δούκα Βατάτζη)
Σε εποχές κρίσης απαγόρευσε την εισαγωγή πολυτελών ειδών στο κράτος του, για να μην διαφθείρει τον λαό του.
Ο ίδιος κάποτε πρόσφερε στην γυναίκα του ένα μαργαριταρένιο κόσμημα, το λεγόμενο "ωάτο", το οποίο το αγόρασε με λεφτά από την πώληση των αυγών του κτήματος του!
Και γενικότερα η πολιτεία του ήταν αυστηρά πολιτεία λιτότητας και απλότητας.
Κάπου σε μια επιστολή στον πάπα της Ρώμης, ονομάζει τον εαυτό του Έλληνα.
Έλληνα όχι μόνο στην καταγωγή και την συνείδηση.
"Έλληνας" σημαίνει αυτός που κάνει φιλοσοφικό βίο, την μετ’ ευτελείας φιλοκαλία, την βία για τον ζήλο της λιτότητας και άρνηση κάθε επίδειξης και τρυφηλότητας.
Σε εποχές κρίσης απαγόρευσε την εισαγωγή πολυτελών ειδών στο κράτος του, για να μην διαφθείρει τον λαό του.
Ο ίδιος κάποτε πρόσφερε στην γυναίκα του ένα μαργαριταρένιο κόσμημα, το λεγόμενο "ωάτο", το οποίο το αγόρασε με λεφτά από την πώληση των αυγών του κτήματος του!
Και γενικότερα η πολιτεία του ήταν αυστηρά πολιτεία λιτότητας και απλότητας.
Κάπου σε μια επιστολή στον πάπα της Ρώμης, ονομάζει τον εαυτό του Έλληνα.
Έλληνα όχι μόνο στην καταγωγή και την συνείδηση.
"Έλληνας" σημαίνει αυτός που κάνει φιλοσοφικό βίο, την μετ’ ευτελείας φιλοκαλία, την βία για τον ζήλο της λιτότητας και άρνηση κάθε επίδειξης και τρυφηλότητας.
Βέβαια, αυτό το ιδανικό βρίσκει την πληρότητα του στο χριστιανικό
ιδεώδες για την εκούσια πτωχεία.
Στους θρύλους και τις παραδόσεις του λαού, ενός λαού
δύσκολου με την εξουσία, που σε πολύ λίγους βασιλιάδες απέδωσε τόση τιμή και
αγάπη, λέγονται πολλά για έναν τέτοιο βασιλιά.
Βασιλιά πτωχό και "μαρμαρωμένο" που συγκεντρώνει στο πρόσωπο του την ταπεινή ευγένεια και αρχοντιά της ρωμιοσύνης.
Λοιπόν ο λαός αυτός είχε κάποτε πρότυπα γι’ αυτό είχε και φιλοσοφία στην καθημερινότητα του.
Βασιλιά πτωχό και "μαρμαρωμένο" που συγκεντρώνει στο πρόσωπο του την ταπεινή ευγένεια και αρχοντιά της ρωμιοσύνης.
Λοιπόν ο λαός αυτός είχε κάποτε πρότυπα γι’ αυτό είχε και φιλοσοφία στην καθημερινότητα του.
Σήμερα οι άρχοντες του ενδύονται την πορφύραν και βύσσον και
ο λαός τους, μιμούμενος την συβαρίτικη ύβρη τους, ξενυχτά έξω από
πολυκαταστήματα για ένα πανάκριβο άι-φον.
Φοβερή και τρομαχτική βλασφημία, αν σκεφτεί κανείς ότι δρασκελίζουν επαίτες και αστέγους για να μπουν σε ένα πολυκατάστημα και να αποκτήσουν το "πολύτιμο" αυτό απόκτημα!
Φοβερή και τρομαχτική βλασφημία, αν σκεφτεί κανείς ότι δρασκελίζουν επαίτες και αστέγους για να μπουν σε ένα πολυκατάστημα και να αποκτήσουν το "πολύτιμο" αυτό απόκτημα!
fb – [2fA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου