Τρεις είναι οι αγιότερες μορφές της Ρωσικής Ορθοδοξίας: ο
Άγιος Θεοδόσιος του Κιέβου,
ο Άγιος Σέργιος του Ραντονέζ και ο Άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ.
Ο Άγιος Σεραφείμ, νεώτερος των άλλων, έζησε κατά τον 18ον και 19ον αιώνα
(1759— 1833).
ο Άγιος Σέργιος του Ραντονέζ και ο Άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ.
Ο Άγιος Σεραφείμ, νεώτερος των άλλων, έζησε κατά τον 18ον και 19ον αιώνα
(1759— 1833).
Χαιρετούσε τους επισκέπτες του με τα λόγια: «Χαρά μου, Χριστός ανέστη»!
Βρέθηκε στις 2 Ιανουαρίου τον 1833 νεκρός, γονατισμένος, με τα μάτια του προσηλωμένα στην εικόνα της Θεοτόκου, ενώ την προηγουμένη ημέρα είχε κοινωνήσει των Αχράντων Μυστηρίων και είχε αποχαιρετήσει τους πατέρες του Μοναστηριού.
Όσιος Σεραφείμ του Σάρωφ
- Μερικά σταχυολογήματα
- Μερικά σταχυολογήματα
* Ας αγαπήσουμε την ταπεινοφροσύνη για να δούμε την
δόξα του Θεού, διότι όπου στάζει η ταπεινοφροσύνη εκεί αναβλύζει η δόξα του
Θεού.
* Χωρίς το φως όλα είναι σκοτεινά και χωρίς την
ταπεινοφροσύνη τίποτε δεν υπάρχει μέσα στον άνθρωπο, παρά μόνο ένα σκοτάδι.
* Στους πλησίον μας πρέπει να φερόμεθα με λεπτότητα, χωρίς ούτε με το βλέμμα μας να τους προσβάλλουμε.
* Το πνεύμα του συγχυσμένου και θλιμμένου άνθρωπου φρόντισε
να το ενθαρρύνεις με λόγια αγάπης.
* Για την αδικία που σου προξενούν οι άλλοι, όποια κι'
αν είναι αυτή, δεν πρέπει να εκδικείσαι, αλλά αντίθετα να συγχωρείς από τα
βάθη της καρδιάς σου εκείνον που σε αδίκησε.
* Δεν πρέπει να τρέφεις στην καρδιά σου μίσος και
αντιπάθεια κατά του πλησίον, που σε εχθρεύεται. Αλλά να τον αγαπάς και να του
κάνεις όσο μπορείς καλό, ακολουθώντας την εντολή του Χριστού: «Αγαπάτε τους
εχθρούς υμών, καλώς ποιείτε τοις μισούσιν υμάς» (Ματθ. ε', 44).
* Η θύρα της μετανοίας είναι για όλους ανοικτή και είναι άγνωστο ποιος θα πρωτομπεί σ' αυτή, εσύ που κατακρίνεις τον άλλον ή αυτός που κατακρίνεται από σένα.
* Κατάκρινε πάντοτε τον εαυτόν σου και θα παύσεις να
κατακρίνεις τους άλλους.
* Μπορείς να κατακρίνεις μια πράξη κακή, ποτέ όμως
εκείνον που την έπραξε.
* Όταν εγκαταλειφθεί ο άνθρωπος από τον Θεό, τότε ο
διάβολος είναι έτοιμος να τον αφανίσει, όπως αφανίζει η μυλόπετρα το σπόρο του
σταριού.
* Η περιττή μέριμνα για τα βιοτικά πράγματα είναι γνώρισμα άνθρωπου άπιστου και μικρόψυχου. Και είναι συμφορά εάν εμείς φροντίζοντας οι ίδιοι για τον εαυτό μας δεν στηριζόμαστε στον Θεό, που προνοεί για μας!
* Είναι καλύτερο για μας να περιφρονούμε όσα δεν είναι
δικά μας, δηλαδή τα πρόσκαιρα και τα παροδικά, και να ζητούμε τα δικά μας, δηλαδή
τα άφθαρτα και τα αιώνια.
* Η θλίψις είναι το σκουλήκι της καρδιάς, που κατατρώγει
την μητέρα που το γέννησε.
* Όποιος ενίκησε τα πάθη αυτός ενίκησε και την θλίψη.
Όποιος νικιέται από τα πάθη δεν θα αποφύγει τα δεσμά της θλίψεως.
Όπως ο
άρρωστος φαίνεται από το χρώμα του προσώπου του, έτσι ο εμπαθής από την
κατάθλιψη.
* Όταν ο άνθρωπος δεχθεί κάτι το θεϊκό μέσα του, η καρδιά του χαίρεται.
Όταν αντιθέτως δεχθεί κάτι το διαβολικό τότε συγχύζεται
και ταράζεται.
* Προτού ακούσεις τον άλλον δεν πρέπει να απαντάς. «Ος
αποκρίνεται λόγον πριν ακούσαι, αφροσύνη αυτώ εστί και όνειδος» (Παροιμ. ιη',
13).
* Κατά το τριακοστό πέμπτο έτος της ηλικίας, δηλαδή
στο ήμισυ περίπου της επιγείου ζωής, συμβαίνει να κάνει ο άνθρωπος μεγάλο αγώνα για την
διατήρηση του εαυτού του.
Πολλοί σ' αυτή την ηλικία δεν παραμένουν στην αρετή,
ξεφεύγουν, και ακολουθούν τον δρόμον των επιθυμιών τους.
* Για να διατηρήσεις την ψυχική ειρήνη πρέπει να
διώχνεις από κοντά σου την αθυμία, να προσπαθείς να έχεις το πνεύμα της χαράς,
να αποφεύγεις την κατάκριση των άλλων και να συγκαταβαίνεις στις αδυναμίες του
αδελφού σου.
* Εάν ο άνθρωπος από αγάπη προς τον Θεόν και χάριν της ενάρετου Ζωής δεν έχει περιττή μέριμνα για τον εαυτό του, πιστεύοντας ότι γι’ αυτόν φροντίζει ο Θεός, αυτή του η εμπιστοσύνη στην Πρόνοια του Θεού είναι και πραγματική και συνετή.
* Όποιος πραγματικά αγαπά τον Θεόν, θεωρεί τον εαυτό
του ταξιδιώτη και ξένο στη γη αυτή. Στην επιδίωξή του να ενωθεί με τον Θεόν,
με τον νου και την καρδιά του διαρκώς ατενίζει μόνον Αυτόν.
* Τίποτε δεν συμβάλλει τόσο στην απόκτηση της εσωτερικής
ειρήνης, όσο η σιωπή και η συζήτησις με τον εαυτόν μας μάλλον, παρά με τους
άλλους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου