Παύλος Ευδοκίμωφ
- "Η Ελευθερία"
[«Χριστιανικό Συμπόσιο», εκδ. Βιβλιοπωλείον της Εστίας]
Πρέπει να το αποσαφηνίσει αυτός ο ίδιος και ελεύθερα να κατακτήσει το ίδιο του
νόημα, να οικοδομήσει τον προορισμό του.
Έτσι, ύπαρξη είναι η τάση ν’ ανακαλύψεις και να ζήσεις την ίδια σου αλήθεια.
«Δεν γνωρίζω την αλήθεια, παρά όταν γίνεται ζωή μέσα μου» έλεγε ο Κierkegaard.
Δεν υπάρχει καμιά τελείωση στατική, ούτε καμιά επανάληψη
δυνατή μέσα στη ζωή· για ν’ ακριβολογήσει κανείς, δεν υπάρχει προηγούμενο, αλλά
μια αιώνια αρχή των πράξεων που είναι πάντοτε μοναδικές — «ποτέ δυο φορές» —
γιατί είναι δικές μου.
Κάθε πρωί της ανθρώπινης ζωής υψώνεται όπως το πρωί της
δημιουργίας του κόσμου —ένα καθαρό θείο σχέδιο— και η πιστότητα που φέρω εντός
μου, με οδηγεί σε κάθε στιγμή προς μια νέα άνοιξη, προς το απόλυτα επιθυμητό και
παρθένο.
Η σχέση με το υπερβατικό δεν εκφράζεται με τους όρους μιας
«ετερονομίας» του Κant, γιατί ακριβώς δεν υπάρχει κανένα έτερο μέσα στη
«θεονομία».
Να εξαρτάται κανείς από τον Θεό, σημαίνει να λαβαίνει την αποκάλυψη της
εσωτερικότητάς του, να συνειδητοποιεί ότι μέσα του κατοικεί ο Λόγος:
«Δεν σας
ονομάζω πια υπηρέτες, σας ονομάζω φίλους».
Αντίθετα, κάθε αυτονομία «περικλείνει» τον άνθρωπο που
κλείνεται στον εαυτό του.
Μέσα στην άσκηση, ο άγιος Αντώνιος ορίζει ακριβώς τις
τρείς θελήσεις που αντιπαρίστανται μέσα στον άνθρωπο:
Εκείνη του Θεού, σωτήρια και ενεργούσα εσωτερικά, που είναι η θεονομία στην
οποία ο άνθρωπος συγκατατίθεται ελεύθερα με τέλεια συνεργία, κάνοντάς τη δική
του.
Εκείνη του ανθρώπου που, χωρίς να είναι πλασμένη αμαρτωλή, είναι άστατη και
προβληματική, και εκφράζεται ως αυτονομία.
Τέλος, η δαιμονική θέληση, ξένη από τον άνθρωπο, που είναι η ετερονομία.
Αν η ελευθερία δεν είναι παρά μια καθαρή υποταγή στη θεία
ενέργεια και καταλήγει στο να την αναπαράγει, να την αντιγράφει, στη περίπτωση
αυτή, το να είναι κανείς ελευθερωμένος κατ’ εικόνα της θείας ελευθερίας, δεν
σημαίνει πια τίποτε.
Όπως λέει ο άγιος Μάξιμος, «ο άνθρωπος γεννήθηκε κατά τη θέλησή του από το
Πνεύμα και μπορούσε να κινηθεί αυτός ο ίδιος», εξ ιδίων.
Πάνω από την ηθική των δούλων και των μισθοφόρων, το Ευαγγέλιο θέτει την ηθική
των φίλων του Θεού. ….
pemptousia
– 2φΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου