Πέμπτη 11 Απριλίου 2013

"Συμβαίνει καμιά φορά.. "







Από τις
"Ἀναμνήσεις πό τήν Καμτσάτκα"
(Στήν αγή τς ζως μου)

του Μητροπολίτου Κυροβογκράντ καί Νικολάεφ Νέστορος

……

Πολύ νωρίς διαπίστωσα
τι πατέρας γαποσε τόν μεγαλύτερο δελφό μου περισσότερο πό μένα. Κι ατό γιατί διέψευσα τήν λπίδα καί τήν πιθυμία του ν’ ποκτήση μιά κόρη. Πόσο πληγωνόταν παιδική μου καρδιά, ταν στίς γιορτές πατέρας χάριζε κριβά δρα στόν λαρίωνα -λλοτε να ποδήλατο, λλοτε μιά μεγάλη θήκη μέ εδη ζωγραφικς, λλοτε να κουτί μέ ξύλινους κύβους- καί σέ μένα δινε μόνον μιάν σημένια πεντάρα!

Τήν
λοφάνερη θλίψη μου τήν βλεπαν τόσο μητέρα, σο καί διος δελφός μου. Γι’ ατό μο δειχναν διαίτερη στοργή καί συμπάθεια στίς δύσκολος ρες.
Μιά φορά μόνο, θυμμαι, πού πατέρας μο χάρισε να πολύ ραο κουτί μέ σοκολατένια παιχνίδια. χαρά μου ταν τότε περίγραπτη. ρμησα πάνω του, τόν γκάλιασα καί τόν γέμισα φιλιά καί εχαριστίες. στερα φώναξα νθουσιαμένος τόν λαρίωνα καί μοιράστηκα μαζί του τό περιεχόμενο το κουτιο.

μητέρα πάντως μς ντιμετώπιζε καί τούς δυό μέ τά δια ασθήματα. ταν πάντα τρυφερή καί γκάρδια. Μέ τό χάδι καί τόν γλυκό λόγο, μέ τή στοργή καί τήν πομονή της, μς νέπνευσε τήν πίστη στόν Θεό καί τήν γάπη στόν νθρωπο.
λλά καί ο δύο γιαγιάδες μας, μέ ξιοθαύμαστη παιδαγωγική δεξιοτεχνία καί σύνεση, σπειραν μέσα μας τόν σπόρο τς πίστεως.
μία, τς μητέρας μου μητέρα, ταν πρεσβυτέρα, χήρα το πρωτοπρεσβύτερου Ελαμπίου. Ατή ταν μάλιστα καί νονά μου. λλη, μητέρα το πατέρα μου, εχε γεννηθε στήν λιόλουστη Μολδαβία. παππούς μου εχε πάρει μέρος στόν ρωσοτουρκικό πόλεμο το 1870 καί εχε πολεμήσει στίς πιχειρήσεις τς Μολδαβίας.

Μετά τό τέλος το
πολέμου νυμφεύθηκε ατή τήν μορφη καί λεβεντοκόρη Μολδαβή καί τήν φερε στή Βιάτκα. μορφή της ζωντάνεψε στή μνήμη μου τό καλοκαίρι το 1956, ταν μέ τήν ελογία το πατριάρχη Μόσχας λεξίου Α΄ καί το ρχιεπισκόπου δησσο Βόριδος ταξίδεψα καί λειτούργησα σέ πόλεις καί χωριά τς Μολδαβίας.

παραδοσιακή ρθόδοξη ρωσική οκογένεια, μέσα στήν ποία γεννήθηκα καί μεγάλωσα, εχε γερά θρησκευτικά θεμέλια καί ρχές, πού κληρονόμησε πό τίς προηγούμενες γενιές.  μνήμη μου δέν συγκρατε οτε μιά περίπτωση παιδικο καυγ, οτε καί ντονες φιλονικίες νάμεσα στούς μεγαλυτέρους. κόμα κι ταν μες τό παρακάναμε στίς ταξίες καί τή φασαρία, ο γονες ποτέ δέν μς χτυποσαν. Μς λεγαν μόνο μ’ να συγκρατημένο χαμόγελο:
- , πόσο νοχλητικοί καταντήσατε μέ τούς θορύβους σας! Καλύτερα νά μήν πήρχατε!
Τότε μες ξαπλώναμε σ’ να ντιβάνι, σταυρώναμε τά χέρια στό στθος, κλείναμε τά μάτια καί νακοινώναμε σοβαρά-σοβαρά:
- Νά, τώρα πιά πεθάναμε!
μητέρα, μέ στεγνό φος καί ρεμη φωνή, παντοσε συνήθως:
- ντάξει. Πολύ καλά!
Μετά π’ ατό σταματούσαμε κάθε φασαρία.

πως γραψα πιό πάνω, μέ στενοχωροσε πολύ πού πατέρας δειχνε περισσότερη γάπη στόν λαρίωνα. Κάποια φορά μάλιστα δέν ντεξα καί ρώτησα τήν μήτερα:
- Ποιά εναι ατία τς δικης συμπεριφορς το πατέρα πέναντί μου;
Κι
κείνη, χαϊδεύοντας τρυφερά τό κεφάλι μου, ποκρίθηκε
- Συμβαίνει καμιά φορά, δυστυχς, νά κδηλώνει δυσμένεια πατέρας καί μητέρα πρός τό να τό λλο παιδί. λλ’ ατό ργά γρήγορα ξεπερνιέται.

μητέρα εχε δίκιο! ταν σέ λικία εκοσιδύο τν γινα ερομόναχος καί ξεκίνησα πό τό Καζάν, που σπούδασα τή θελογία, γιά τήν Καμτσάτκα, πατέρας λλαξε τελείως τή συμπεριφορά του πέναντί μου. γινε γνώριστος. Τρυφερός καί στοργικός. Τά γράμματα πού μο στελνε ταν πάντα γραμμένα μέ βαθειά γάπη καί γκάρδιο νδιαφέρον.

Μέ τά
δια ασθήματα μέ ντιμετώπιζε καί ταν ρχόμουν ργότερα στήν Πετρούπολη, σάν κπρόσωπος τς εραποτολς τς Καμτσάτκας.
Στίς λάχιστες μέρες πού μενα κάθε φορά στό πατρικό σπίτι, μέ συγκινοσε φροντίδα καί στοργή του γιά μένα. Δέν φευγε οτε λεπτό πό κοντά μου. Καί θλιβόταν πολύ, ταν κάποιες ποθέσεις μέ νάγκαζαν ν’ πουσιάσω γιά μερικές ρες. Τότε στεκόταν μίλητος στό παράθυρο καί μέ νυπομονησία περίμενε τήν πιστροφή μου.
Πο φειλόταν, ραγε, λλαγή ατή τν ασθημάτων το πατέρα πέναντί μου; Δυσκολεύομαι κόμα καί σήμερα νά βγάλω κάποιο συμπέρασμα.

σως νά ταν πίδραση πού σκησε πάνω του νταξή μου στό μοναχισμό καί τόσο συγκινητική καί βαθυστόχαστη κολουθία τς μοναχικς κουρς, στήν ποία παραβρέθηκε. σως πάλι νά τόν πηρέασε ξαφνική μου πόφαση ν’ ποδυθ στή γεμάτη στερήσεις καί δοκιμασίες εραποστολική διακονία, στή μακρινή καί γνωστη Καμτσάτκα.

Δέν ξέρω,
λλά φαίνεται τι ατά τά σημαντικά γεγονότα τς ζως μου προκάλεσαν μιά βαθειά λλαγή στόν ψυχικό κόσμο το πατέρα μου, ν καί διος δέν διακρινόταν γιά τήν διαίτερη θρησκευτικότητά του. ταν τύπος το χριστιανο τν πανηγύρεων καί πήγαινε στήν κκλησία μόνο δύο-τρες φορές τόν χρόνο.








Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου