Πως πρωτοεμφανίστηκε το Άβατο στο Άγιο Όρος
Η κόρη του μεγάλου Θεοδοσίου (379-395) Πλακιδία, ήρθε κάποτε από τη Ρώμη να επισκεφθεί τον αδελφό της Αρκάδιο στην Κωνσταντινούπολη. Ζήτησε και την άδεια, περνώντας από το Άγιο Όρος, να προσκυνήσει στην Ιερά Μονή Βατοπεδίου. Εκεί έγινε με λαμπρότητα δεκτή και είτε εκ ταπεινοφροσύνης είτε κατά θείαν οικονομίαν, εισήλθε στον Καθολικό Ναό όχι από τις Βασιλικές πύλες, αλλά με ευλάβεια και κατάνυξη από τη βόρεια μικρή πόρτα του νάρθηκα, οπότε ακούει ξαφνικά μια δυνατή φωνή να της λέγει:
«Τι
θέλεις εσύ εδώ; Εδώ ευρίσκονται Μοναχοί αφιερωμένοι στον Θεό και εσύ είσαι
γυναίκα. Γιατί δίνεις αφορμή στον εχθρό, να τους πολεμά με πονηρούς λογισμούς;
Στάσου και μη προχωρήσεις άλλο, ούτε ένα βήμα». Έντρομη η Πλακιδία τα έχασε
και με δέος γονάτισε και ζήτησε έλεος.
Σε ανάμνηση αυτού του θαύματος έκτισε το παρεκκλήσι του
Αγίου Δημητρίου και εκεί που ακούστηκε η φωνή, διέταξε να αγιογραφηθεί στον
τοίχο εικόνα της Θεομήτορος, προ της οποίας μέχρι σήμερα καίει ακοίμητη
καντήλα. Η Εικόνα αυτή ονομάζεται "Αντιφωνήτρια".
Η βασίλισσα ανέφερε το γεγονός στον Αρκάδιο, ο οποίος
αφιέρωσε Μετόχιο στη Μονή, έδινε κατ’ έτος χρήματα και θέσπισε, να μην
εισέρχονται γυναίκες στο Άγιο Όρος. Και οι Μοναχοί έκτοτε, κράτησαν αυτή την
παράδοση και δεν επιτρέπουν την είσοδο ούτε σε θηλυκά ζώα. Αυτόν τον κανόνα τον
σεβάστηκαν ακόμη και οι Τούρκοι κατακτητές επί 450 χρόνια. Παλαιοί Πατέρες αναφέρουν μάλιστα, ότι όταν κάποτε
Τούρκοι αστυνομικοί θέλησαν να φέρουν στο Όρος τις γυναίκες τους και έκαμαν τις
απαιτούμενες ενέργειες (για έγγραφη άδεια με υπογραφές), προτού να ξεκινήσει ο
ανώτερός τους από τη Δάφνη, πίνοντας τον καφέ του έπεσε κάτω και πέθανε. Οι
άλλοι τα έχασαν και έλεγαν στους μοναχούς: «Το
γυναίκα που έχετε εδώ, δεν αφήνει να φέρουμε δικά μας». Όταν προσπάθησαν να
θάψουν τον νεκρό, ακολούθησε νεροποντή κατακλυσμιαία, ώστε παρασύρθηκε η σορός
και ξεβράσθηκε αργότερα στην απέναντι χερσόνησο. Με αυτόν τον τρόπο έδειξε καθαρά
η Παναγία, ότι ούτε και νεκρό ακόμη δέχεται αυτόν που θέλησε να παραβιάσει το
άβατο του Αγίου Όρους.
Το άβατο εφαρμόστηκε και διατηρείται, διότι με τον
συγχρωτισμό ανδρών και γυναικών υπάρχει κίνδυνος πτώσεως των αδυνάτων και διότι
η συνάφεια αυτή γίνεται ισχυρή λαβή για κατηγορίες εναντίον του Μοναχισμού.
Αυτό τονίζει και ο 18ος
κανόνας της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου και ο πατέρας του Μοναχισμού Μέγας
Αντώνιος. Η εκτροπή από τον κανόνα αυτόν, στηλιτεύεται από όλους τους Αγίους
Πατέρας. Υπάρχουν πολλοί λόγοι «κατά συνεισάκτων». Υπήρξαν αιρετικοί (Σίμων ο
μάγος, Απολλινάριος, Γνωστικοί, Μασσαλιανοί, άλλες ενθουσιαστικές αιρέσεις),
που με τη συμβίωση ανδρών και γυναικών έγιναν αίτιοι πολλών σκανδάλων.
Το άβατο στο Άγιο Όρος κατοχυρώνεται με αυτοκρατορικά
χρυσόβουλα, με Πατριαρχικά σιγίλλια, με σουλτανικά φιρμάνια, με άρθρα διεθνών
κανονισμών, με όλα τα ελληνικά Συντάγματα και με το νομοθετικό διάταγμα 2623
(Φ.Ε.Κ. 268/28-9-1953).
* Από το βιβλίο του ιερομονάχου Μαξίμου «Η Μητέρα Των Χριστιανών –
Γιορτές και θαύματά της στον Άθωνα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου