[«Παναγία καὶ Ὑπεραγία», των ἐκδόσεων Ἀρμός]
Αμέτρητες είναι οι υμνωδίες της Παναγίας, μα αμέτρητα είναι και τα σεμνόχρωμα
εικονίσματά της, που καταστολίζουνε τις εκκλησιές μας, ζωγραφισμένα στο σανίδι
είτε στον τοίχο.
Σε κάθε ορθόδοξη εκκλησιά στέκεται το εικόνισμά της στο
τέμπλο από τα δεξιά της άγιας Πόρτας. Σε άλλες εικόνες ζωγραφίζεται και μοναχή,
μα στα εικονίσματα του τέμπλου κρατά πάντα τον Χριστό στην αγκαλιά της απ’ τ’
αριστερά, σπάνια απ’ τα δεξιά, (τότε λέγεται Δεξιοκρατούσα).
Το κεφάλι της είναι σκεπασμένο σεμνά και σοβαρά με το
μαφόριο, ένα φόρεμα φαρδύ κι’ ιερατικό σκούρο βυσσινί, που πέφτει στον ώμο της
απλόχωρο, αφήνοντας να φαίνεται μοναχά το μακρουλό πρόσωπό της και τα χέρια
της.
Από μέσα από το σκέπασμα φαίνεται μια στενή λουρίδα από το
δέσιμο του κεφαλιού της που σφίγγει το μέτωπό της και αφήνει να φανούνε μονάχα
οι άκρες των αυτιών της.
Το μέτωπό της είναι σαν μελαχρινό φίλντισι, αγνό, απλό
και κατακάθαρο.
Τα ματόφρυδά της είναι καμαρωτά, ζωηρά και μακριά, φτάνοντας
ίσαμε κοντά στ’ αυτιά της, τα μάτια της αμυγδαλωτά, ισκιωμένα, καστανά, βαθειά,
σοβαρά μα γλυκύτατα, με τ’ ασπράδι καθαρό μα ισκιωμένο.
Το βλέμμα της είναι μελαγχολικό απλό, ίσιο, ήσυχο,
συμπαθητικό, αγαπητό, θλιμμένο μα και μαζί χαροποιό, αυστηρό μα και μαζί
συμπονετικό, αγιότατο, πνευματικό, αθώο, σκεφτικό, άμωμο, ελπιδοφόρο,
υπομονητικό, πράο, σεμνότατο, μακριά από κάθε σαρκικόν λογισμό, καθρέφτισμα
μυστικό του παραδείσου, βασιλικό και ταπεινό, ανθρώπινο και θεϊκό, άκακο,
αδελφικό, ευγενικό, ελεγκτικό, άγρυπνο, γαληνό, φιλάνθρωπο, μητρικό, παρθενικό,
δροσερό, καυτερό για όσους έχουνε πονηρούς λογισμούς, τρυφερό, διαπεραστικό,
ερευνητικό, απροσποίητο, ηγεμονικό, συγκαταβατικό, παρακαλεστικό, αμετασάλευτο. ….
fb – Μαρία
2fA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου