- π. Ραφαήλ Χ.
Μισιαούλης
Η Μεταμόρφωση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού εν τω όρει τω Θαβώρ
…. Προτού εισέλθει ο
Χριστός εις τα Ιεροσόλυμα, λίγες ημέρες πριν το σταυρικό Του θάνατο, παρέλαβε
τους τρεις αγαπημένους του μαθητές, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, και
ανέβηκαν στο όρος Θαβώρ, σύμφωνα με την παράδοση. …
Ένα ερώτημα είναι, γιατί ήταν οι αγαπημένοι Του αυτοί οι τρεις μαθητές από τους
δώδεκα;
O λόγος είναι ότι πέρα από την σύμπνοια που τους χαρακτήριζε, είχαν τις
τρεις μεγάλες αρετές που τους έκαναν να μοιραστούν με τον Θεό το μυστήριο της
Ενσαρκώσεως, της Σταυρώσεως, της Θεότητάς Του, να έλθουν αντιμέτωποι με την
κάθοδό Του εις τον Άδη μετά τον θάνατό Του και να λάβουν τα νέα της Αναστάσεώς
Του.
Οι αρετές που είχαν οι τρεις αυτοί μαθητές ήταν ο Πέτρος την
πίστη, ο Ιάκωβος την ευθύτητα και ο Ιωάννης την αγάπη.
Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης δίνει μια διαφορετική ερμηνεία στο γιατί να
είναι αυτοί οι τρεις πρόκριτοι και αγαπημένοι μαθητές. Αναφέρει ότι ο Απόστολος
Πέτρος είχε σταθερότητα στην τήρηση των εντολών Του, ο Απόστολος Ιάκωβος για
την προθυμία του να πιει το ποτήριο του μαρτυρίου για την αγάπη του Κυρίου και
ο Απόστολος Ιωάννης, ο αγαπημένος μαθητής, για την αγνότητά του.
Οι πρόκριτοι μαθητές παραλαμβάνονται από τον Κύριο για να
γίνουν μάρτυρες και κοινωνοί της Μεταμορφώσεως. Εκτός από τον ίδιο τον Χριστό,
μεταμορφώθηκαν και οι ίδιοι οι μαθητές, γι’ αυτό και οι Πατέρες της Εκκλησίας
μιλούν για εναλλαγή των μαθητών.
«Ενηλλάγησαν ουν και ούτω την εναλλαγήν είδον», λέει ο Άγιος Γρηγόριος ο
Παλαμάς.
Μόλις ανέβηκαν εκεί, οι μαθητές διέκριναν μια μεγάλη διαφορά
στον Κύριο. Αντίκρυσαν ένα ανερμήνευτο και ανεξιχνίαστο θαύμα.
Από ανθρώπινη μορφὴ εκτοξεύονταν ακτίνες, που αποστέλλονταν με θεϊκὲς
ενέργειες.
Είδε ο ήλιος αυτό που δεν είχε γνωρίσει προηγουμένως και, αφού
διδάχθηκε από το φέγγος άλλου φωτός, κρύβεται.
«Σταμάτησες κάποτε, ήλιε, αναμένοντας την νίκη των Εβραίων.
Σεβάστηκες διαταγὴ του στρατηγού Ιησού, τιμώντας το δεσποτικὸ όνομα του
ομοδούλου.
Τώρα είδες φως, που δεν είχες δει ποτέ».
Το πρόσωπό Του έλαμπε σαν τον ήλιο και τα ρούχα του σαν το φως και όχι σαν το
συνηθισμένο φως, όχι σαν το φως του ήλιου, αλλά το άκτιστο Φως που εξέπεμψε η
θεότητα του Χριστού.
Οι Μαθητές αντίκρυσαν δύο ήλιους, τον αισθητό και το νοητό.
Αυτό μας το τεκμηριώνει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός σε ένα τροπάριο του
Κανόνος της εορτής «Υπεκρύβη ακτίσι θεότητος αισθητός ήλιος ως εν όρει Θαβωρίω
είδε σε μεταμορφούμενον, Ιησού μου».
Ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος αναφέρει περί των δύο ήλιων λέγοντας ότι οι Μαθητές στο
Θαβώρ έβλεπαν δύο ήλιους «ένα εν τω ουρανώ κατά το έθος και ένα παρά το έθος».
Χαρά διακατείχε τους προφήτες και Αποστόλους με την ανάβαση
αυτή στο βουνό. Χάρηκαν οι προφήτες βλέποντας την ανθρώπινή Του φύση, την οποία
επιθυμούσαν να δουν, και οι Απόστολοι αγαλλίαση ακούγοντας την φωνή του Πατέρα,
αναφέρει ο όσιος Εφραίμ ο Σύρος.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός αναφέρει ότι ο Χριστός εκείνη
την ώρα που μεταμορφώθηκε «ουχ ό ουκ ήν προσλαβόμενος, ουδέ εις όπερ ουκ ήν
μεταβαλλόμενος, αλλ’ όπερ ήν τοις οικείοις μαθηταίς εκφαινόμενος», δηλαδή δεν
μεταβλήθηκε σε κάτι που δεν ήταν, αλλά φανέρωσε αυτό που ήταν, την
πραγματικότητα.
Στο γεγονός αυτό της Μεταμορφώσεως αποκαλύφθηκε η φανέρωση
της Αγίας και Ομοουσίου Τριάδος, όπως έγινε και στον Ιορδάνη ποταμό με την
Βάπτιση του Κυρίου.
Ο Χριστός φανερώνει μέσα από την ανθρώπινή Του φύση, την
θεϊκή Του δόξα.
Μέτοχοι της Θαβώριας Μεταμορφώσεως είναι η φύση και η κτίση.
Πρόκειται για την μεταμόρφωση του όλου ανθρώπου αλλά και γενικά ολόκληρης της
ανθρωπότητος. Έχει καθολικό χαρακτήρα, δεν είναι ένα περιπτωσιακό γεγονός.
Στο όρος Θαβώρ εμφανίζονται οι 2 μεγάλοι προφήτες και
αντιπρόσωποι όλης της Παλαιάς Διαθήκης, ο Μωϋσής και ο Ηλίας, οι οποίοι
προσκυνούν τον Κύριο και συζητούν μαζί του «για την έξοδον Αυτού, ην έμελλε
πληρούν εν Ιερουσαλήμ», δηλαδή για το πάθος και τον θάνατό Του.
Την αληθινή ανθρώπινη ύπαρξη μέσα στο όλο ανθρώπινο σύνολο, μας το θυμίζουν τα
πρόσωπα που συμμετέχουν στο μεγάλο αυτό γεγονός.
pemptousia
– 2φΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου