ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ
Από το "ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ"
- του Πρωτ. Θεμιστοκλέους Μουρτζανού
- του Πρωτ. Θεμιστοκλέους Μουρτζανού
ΤΑ ΤΑΛΑΝΤΑ
Η Μεγάλη Τρίτη είναι για την Εκκλησία μας η αφορμή να θυμηθούμε την παραβολή των
ταλάντων.
Κάποιος άρχοντας πραγματοποιεί ένα μακρινό ταξίδι, και πριν φύγει μοιράζει στους δούλους του τμήματα από την περιουσία του.
Μετά την επιστροφή του οι δούλοι του δίνουν λογαριασμό.
Αυτός που πήρε πέντε τάλαντα, εργάστηκε και παραδίδει
συνολικά δέκα, αυτός που πήρε δύο παραδίδει τέσσερα, ενώ αυτός που πήρε ένα, το
επιστρέφει, διότι θεωρεί ότι ο κύριος του είναι σκληρός και θέλει να θερίσει
εκεί που δεν έσπειρε.
Τότε ο άρχοντας διατάσσει να του πάρουν το τάλαντο και να το
δώσουν σ’ αυτόν που έχει τα δέκα και να τον τιμωρήσουν, αποκόπτοντάς τον
ουσιαστικά από την κοινωνία με τους άλλους!
Στον οίκο του συναξαριού της ημέρας, διαβάζουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα φράση που απευθύνεται στον καθέναν από μας:
«Το δοθέν σοι τάλαντον φιλοπόνως έργασαι».
Το χάρισμα, γιατί αυτό είναι το τάλαντο, που έχει ο καθένας
μας, ας εργαστεί με φιλοπονία, με επιμέλεια και με προθυμία, να το αξιοποιήσει.
Τα χαρίσματα είναι πολύτιμα δώρα του Θεού στον κάθε άνθρωπο και υπάρχουν, σ’
άλλον περισσότερα και σ’ άλλον λιγότερα, αλλά πάντως δίδονται σε όλους.
Το ερώτημα είναι κατά πόσον αξιοποιούνται.
Συνήθως, οι άνθρωποι νιώθουν περήφανοι για τις ικανότητές
τους.
Είναι αλήθεια πως πολλοί αγωνίζονται σκληρά για να πετύχουν στη ζωή τους και όχι
μόνο επαγγελματικά.
Το καλό όνομα, η αποδοχή και η υπόληψη της κοινωνίας προς τα ανθρώπινα πρόσωπα,
εξαιτίας της ηθικής τους συμπεριφοράς και της προσπάθειάς τους να είναι «καλοί
καγαθοί», αποτελούν σπουδαία κίνητρα στον αγώνα της ζωής.
Ωστόσο, ταυτόχρονα με τις ικανότητες, εμφιλοχωρεί στον κόπο
και μια εγωιστική διάθεση, η οποία καθιστά δυστυχώς το χάρισμα όχι αφορμή προσφοράς και
θυσίας, αλλά αφορμή υπερηφάνειας και μονομέρειας.
Γι’ αυτό κι όταν τα χαρίσματα αμφισβητούνται, θιγόμαστε ακόμη περισσότερο.
Η Εκκλησία προτείνει στον άνθρωπο να συνειδητοποιήσει πως
ό,τι ξεχωριστό έχει, του δόθηκε από τον Θεό για να το καλλιεργήσει προς όφελος και
δικό του, αλλά κυρίως, προς όφελος των άλλων.
Γι’ αυτό δεν δέχεται ούτε τον εγωιστικό εγκλωβισμό στην
αυτάρκεια των χαρισμάτων, ούτε την χρήση τους προς δόξαν του έχοντος, αλλά την
λειτουργία του χαρίσματος προς όφελος της κοινότητας, των πολλών, της σύναξης.
Η Εκκλησία μας δεν θέλει τον άνθρωπο εγκλωβισμένο στον ατομισμό,
αλλά ζητά από τον καθένα την κοινωνική συνείδηση και προσφορά που θα τον κάνει
να ζει για τους άλλους, και τους άλλους να ζουν γι’ αυτόν!
Η εποχή μας είτε θεοποιεί τους χαρισματικούς ανθρώπους,
εγκλωβίζοντάς τους και στον εγωισμό και την κενοδοξία, είτε ισοπεδώνει τα χαρίσματα
καθιστώντας τον άνθρωπο αριθμό στην απρόσωπη μάζα.
Αν η κοινωνία μας συνειδητοποιήσει πόσο σπουδαίο είναι τα
χαρίσματα να ελευθερώνουν τον έχοντα, αλλά και τον κόσμο, μέσα από την σωστή
χρήση τους και την προσφορά, αλλά κυρίως μέσα από την αναφορά στο Θεό, τότε
μέσα από αυτή την υγιή ταπείνωση της σχέσης με το Θεό το τάλαντο θα αξιοποιηθεί
φιλοπόνως.
Τότε πραγματικά, «θα εισέλθουμε εις την χαράν του Κυρίου
μας», δηλαδή στην κοινωνία της αγάπης και της προσφοράς, στην κοινωνία της
ελευθερίας από την αυτάρκεια και τον εγωισμό…
poimin –
[2fA]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου