π. Αλέξανδρος
Σμέμαν - "Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ"
…. Το Σάββατο του Λαζάρου, από λειτουργικής πλευράς, είναι
τα προεόρτια της Κυριακής των Βαΐων – της Εισόδου του Κυρίου μας στα
Ιεροσόλυμα.
Και οι δύο αυτές γιορτές έχουν ένα κοινό θέμα: τον θρίαμβο και τη νίκη.
Το Σάββατο του Λαζάρου αποκαλύπτει τον Εχθρό, δηλαδή τον
Θάνατο·
η Κυριακή των Βαΐων προαναγγέλλει το νόημα της νίκης ως θρίαμβο της Βασιλείας
του Θεού και ως αποδοχή από τον κόσμο του μόνου Βασιλέως, του Ιησού Χριστού.
Σε όλη τη διάρκεια της επί γης ζωής του Ιησού Χριστού, η
σεμνή είσοδός Του στην Αγία Πόλη ήταν το μόνο ορατό σημείο θριάμβου.
Μέχρι αυτή τη μέρα, ο Ιησούς έδειχνε επίμονη άρνηση σε κάθε περίπτωση θριάμβου
και δόξας Του. Έξι μέρες όμως πριν από το Πάσχα, όχι μόνο δέχτηκε να δοξαστεί,
αλλά ο ίδιος προκάλεσε και οργάνωσε αυτή τη δόξα.
Κάνοντας αυτό που προανήγγειλε ο προφήτης Ζαχαρίας:
«ιδού ο Βασιλεύς σου έρχεται σοι… πραύς και
επιβεβηπώς επί υποζύγιον και πώλον νέον» (Ζαχ. 9, 9), φανέρωσε ότι ήθελε να επιδοκιμαστεί και να αναγνωριστεί ως Μεσσίας, Βασιλέας και Λυτρωτής του Ισραήλ.
Οι Ευαγγελικές περικοπές τονίζουν όλα αυτά τα μεσσιανικά
στοιχεία, δηλαδή τους κλάδους των βαΐων και τα Ωσαννά, τις επευφημίες για τον
Ιησού Χριστό, ότι είναι ο Υιός του Δαυίδ και Βασιλέας του Ισραήλ.
Για την εκπλήρωση του σκοπού αυτής της ιστορίας, θα έπρεπε να
αναγγελθεί και να προετοιμαστεί η Βασιλεία του Θεού, η έλευση του Μεσσία.
Ο Χριστός εγκαθιστά τη Βασιλεία Του επί της γης.
Την Κυριακή των Βαΐων θυμόμαστε και τιμάμε αυτό το μέγιστο γεγονός.
Κρατώντας κλάδους βαΐων ταυτιζόμαστε με το λαό της Ιερουσαλήμ.
Μαζί τους χαιρετίζουμε τον ταπεινό Κύριο και Βασιλέα ψέλνοντας:
«Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου».
Άραγε ποιο είναι το αληθινό νόημα όλων αυτών σήμερα για μας;
Πρώτα-πρώτα είναι η ομολογία μας, ότι ο Χριστός είναι ο
Βασιλέας και Κύριος μας.
Πολύ συχνά, στην θολή καθημερινή ζωή μας, ξεχνάμε ότι η
Βασιλεία του Θεού έχει ήδη εγκατασταθεί στη γη και ότι από την ημέρα της βαπτίσεώς
μας γίναμε πολίτες αυτής της Βασιλείας και υποσχεθήκαμε η αφοσίωση και η πίστη
μας σ’ αυτή, να είναι πάνω από κάθε άλλη πίστη μας.
Ας μην ξεχνάμε, ότι ο Χριστός για λίγες ώρες ήταν πραγματικά
ο Βασιλέας πάνω στη γη, σ’ αυτό τον κόσμο τον δικό μας – για λίγες μόνο ώρες
και σε μια συγκεκριμένη πόλη.
Αλλά, όπως στο πρόσωπο του Λαζάρου αναγνωρίσαμε την εικόνα του καθενός από μας,
του κάθε ανθρώπου ξεχωριστά, έτσι και σ’ αυτή την πόλη (την Ιερουσαλήμ)
αναγνωρίζουμε το μυστηριακό κέντρο όλου του κόσμου και γενικά ολόκληρης της
δημιουργίας.
Γιατί ακριβώς αυτό είναι το βιβλικό νόημα της πόλης
Ιερουσαλήμ, είναι δηλαδή το εστιακό σημείο όλης της ιστορίας της σωτηρίας και
του λυτρωμού, είναι η Αγία Πόλη της έλευσης του θεού στη γη.
Έτσι λοιπόν η Βασιλεία που εγκαταστάθηκε στην Ιερουσαλήμ είναι μια παγκόσμια
Βασιλεία που αγκαλιάζει καθολικά τον άνθρωπο και όλη τη δημιουργία…
Για λίγες ώρες – όμως αυτές οι ώρες ήταν πολύ αποφασιστικός
χρόνος – φάνηκε επί της γης η τελική «ώρα του Ιησού», η ώρα της εκπλήρωσης από
τον Θεό όλων των υποσχέσεων Του, όλων των αποφάσεών Του.
Έφτασε στο τέλος όλη η προπαρασκευαστική πορεία που είχε αποκαλυφθεί στην Αγία
Γραφή· ήρθε το τέλος όλων όσων ο Θεός έκανε για τον άνθρωπο.
Έτσι αυτή η σύντομη ώρα του επί γης θριάμβου του Χριστού
αποκτάει ένα αιώνιο νόημα.
Εισάγει την πραγματικότητα της θείας Βασιλείας στο
δικό μας χρόνο, στις δικές μας ώρες.
Αυτή η Βασιλεία δίνει το νόημα στον χρόνο
και γίνεται ο απώτερος, ο αιώνιος σκοπός του.
Η Βασιλεία του Θεού αποκαλύφθηκε στον κόσμο τούτο και αυτή
την ώρα·
η παρουσία της κρίνει και μεταμορφώνει την ανθρώπινη ιστορία.
Όταν, σε κάποια στιγμή της ακολουθίας, την Κυριακή των Βαΐων,
παίρνουμε από τον ιερέα έναν κλάδο βαΐων, ανανεώνουμε τον όρκο στον Βασιλέα
μας, ομολογούμε ότι η Βασιλεία Του δίνει τελικό νόημα και περιεχόμενο στη ζωή
μας.
Ομολογούμε ότι το καθετί στη ζωή μας και στον κόσμο ανήκει
στον Χριστό και τίποτε δεν μπορεί να αφαιρεθεί από τον μοναδικό, αληθινό
Κτήτορά του, γιατί δεν υπάρχει περιοχή της ζωής όπου Εκείνος δεν κυβερνά, δεν
σώζει, δεν λυτρώνει.
Διακηρύττουμε την παγκόσμια, την καθολική ευθύνη της
Εκκλησίας για την ανθρώπινη ιστορία και επιβεβαιώνουμε την παγκόσμια αποστολή
της.
Ξέρουμε βέβαια, ότι ο Βασιλέας τον οποίο οι Ιουδαίοι
ζητωκραύγαζαν τότε και τον οποίο εμείς σήμερα επιδοκιμάζουμε, βρίσκεται στον
δρόμο προς τον Γολγοθά, προς τον Σταυρό και τον τάφο. Ξέρουμε επίσης, πως αυτός ο σύντομος θρίαμβος δεν είναι παρά ο πρόλογος της
θυσίας Του.
Τα κλαδιά στα χέρια μας επιβεβαιώνουν την ετοιμότητα μας και
τη διάθεση μας να Τον ακολουθήσουμε σ’ αυτόν τον δρόμο της θυσίας, και ότι
αποδεχόμαστε τη θυσία και την αυταπάρνηση σαν τη μόνη βασιλική οδό προς την
θεία Βασιλεία.
Τελικά αυτοί οι κλάδοι και η όλη γιορτή, φανερώνουν την πίστη μας στην τελική
νίκη του Χριστού.
Στις ακολουθίες της Εκκλησίας μας θυμόμαστε τα γεγονότα του
παρελθόντος.
Αλλά όλο το νόημα, όπως και η δύναμη της Θείας Λειτουργίας βρίσκεται στο γεγονός, ότι
μετατρέπει την ανάμνηση σε παρόν, σε παρούσα πραγματικότητα.
Την Κυριακή των Βαΐων αυτή η πραγματικότητα είναι η
συμμετοχή μας στα γεγονότα, η ανταπόκριση μας σ’ αυτά, η ίδια η Βασιλεία του Θεού.
Ο Χριστός δεν μπαίνει πια στα Ιεροσόλυμα θριαμβευτής.
Το έκανε μια φορά και για πάντα.
Και δεν χρειάζεται πια «σύμβολα», γιατί δεν πέθανε στο
Σταυρό για να μπορούμε εμείς αιώνια να «συμβολίζουμε» τη ζωή Του.
Αλλά ζητάει από μας μια πραγματική, ειλικρινή αποδοχή της Βασιλείας που μας έφερε. ….
Αλλά ζητάει από μας μια πραγματική, ειλικρινή αποδοχή της Βασιλείας που μας έφερε. ….
fdathanasiou
– [2fA]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου