Στυλιανού, Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας
[Από το βιβλίο "Η τάξις των δακρύων", εκδ. Αρμός]
…. Ρίζα των δακρύων, πρωταρχική και
ακένωτη πηγή των, η μετάνοια.
Απ' αυτήν γεννιέται πρώτος και κύριος καρπός ο «φόβος» του Θεού.
Ένας φόβος που από τη Γραφή χαρακτηρίζεται ως «αρχή σοφίας» (Ψαλμ. 110, 10).
Όσο
ο άνθρωπος «σοφίζεται» εν φόβω Θεού, τόσο βαθύτερα βλέπει και νιώθει τα θαύματα
μέσα και γύρω του. Το θαύμα δεν είναι θαύμα, αν κάποιος δεν το θαύμασε σ' όλο του το βάθος.
Θαύμασμα λοιπόν είναι το θαύμα. …
Σ' έναν συσχετισμό φόβου Θεού και δακρύων μετανοίας, ο Άγιος
Ισαάκ ο Σύρος γράφει: «δεν έχω καρδίαν θλιβομένην προς αναζήτησίν σου, δεν έχω
μετάνοιαν, δεν έχω κατάνυξιν, ουδέ δάκρυα, τα οποία επαναφέρουσι τα τέκνα εις
την ιδίαν αυτών πατρίδα. Δεν έχω, δέσποτα, δάκρυον παρακλητικόν· εσκοτίσθη ο
νους μου από την ματαιότητα του κόσμου, και δεν δύναται ν' ατενίση προς σε μετά
πόνου· εψυχράνθη η καρδία μου από το πλήθος των πειρασμών, και δεν δύναται να
θερμανθή διά των δακρύων της προς σε αγάπης. Αλλά συ, Κύριε Ιησού Χριστέ ο Θεός
μου, ο θησαυρός των αγαθών, δώρησαί μοι τελείαν μετάνοιαν και καρδίαν επίπονον,
ίνα ολοψύχως εξέλθω εις αναζήτησίν σου· διότι άνευ σου θέλω αποξενωθή από
παντός αγαθού» (Λόγος β', Περί απαρνήσεως κόσμου….)
Και μόνο μια φράση αν απομονώσουμε και υπογραμμίσουμε από το
κατανυκτικότατο αυτό χωρίο, έχουμε πλήρη την αξία που ο Άγιος αναγνωρίζει στα
δάκρυα, όταν παρατηρεί ότι αυτά και μόνον είναι «τα οποία επαναφέρουσι τα τέκνα
εις την ιδίαν αυτών πατρίδα».
Όλα τα πιο πάνω αναφέρονται λοιπόν, όπως είναι φανερό, μόνο
στα κατά Θεόν δάκρυα.
Αυτά είναι που οι Πατέρες ονόμασαν ύψιστο «αγαθό» του
παρόντος κόσμου.
Γιατί είναι φυσικό, αφού αναβλύζουν από τον φόβο του Θεού και
την μετάνοια, να οδηγούν κατ' ευθείαν μόνο στον ίδιο τον Θεό, κατά τη χάρη Του.
Έτσι συμπίπτει απολύτως ο χαρακτήρας με την αξία των δακρύων. ….
… Τα δάκρυα δεν παύουν νάχουν κάποια αξία, εφ' όσον είναι
δάκρυα ειλικρινείας, δηλαδή αυθόρμητα. Μπορούν μάλιστα, καλλιεργώντας και
εξευγενίζοντας τον άνθρωπο, να τον οδηγήσουν κάποια στιγμή στην μετάνοια,
δηλαδή στον Θεό. Οπότε εισερχόμαστε «διά της πλαγίας» στην μυστική διαδικασία
των κατά Θεόν δακρύων, όπως ήδη την περιγράψαμε.
Γι' αυτό μπορούσε ακόμη κι ένας άνθρωπος του κόσμου, όπως ήταν ο Βίκτωρ Ουγκώ,
να δηλώνει πως «δεν μπορεί κανείς να δει τον Θεό, παρά μόνο με μάτια
δακρυσμένα».
myriobiblos
– 2fA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου