Φώτης Κόντογλου - απόσπασμα από το "Καλοκαίρι στο Όρος"
Είχε έρθει μια μέρα στα
Καψοκαλύβια ένας καλόγερος από κάποιο ψαραδόσπιτο που ήταν ανάμεσα στον κάβο
Σμέρνα και στα Καψοκαλύβια, και τον φιλοξένησε ο πάτερ Ισίδωρος και γνωρισθήκαμε.
Τον λέγανε Νείλο, κι ήτανε Μυτιληνιός. Φεύγοντας με προσκάλεσε να πάγω στο κελί
του. Σε δύο τρεις μέρες, πήγα.
Στο Όρος βλέπει κανείς πολλά
ασυνήθιστα πράγματα και χτίρια, πλην το κελί του πάτερ Νείλου ήτανε από τα πιο
παράξενα. Σε αυτό το μέρος κατεβαίνανε δύο ραχοκοκαλιές από βράχια και κάνανε
δύο κάβους που τραβούσανε βαθιά στην θάλασσα, ο ένας πολύ κοντά στον άλλον,
τόσο που έλεγες πως το νερό που βρισκότανε ανάμεσα τους ήτανε ποτάμι κι όχι
θάλασσα.
Εκεί που έσμιγε ο ένας κάβος με
τον άλλον, σηκωνόντανε δυο ράχες από βράχια κι ήτανε τόσο κοντά, που
σκοτείνιαζε εκείνο το μέρος, ας έλαμπε ο ήλιος το καλοκαίρι. Σ΄ αυτό το μέρος,
μέσα σ’ αυτή την τρύπα, ήτανε χτισμένος ο αρσανάς του πάτερ Νείλου. Τα νερά
ήτανε άπατα και σκοτεινά μέσα σε κείνο το κανάλι.
Το σπίτι το ’χανε χτισμένο λίγο
παραπάνω από την θάλασσα, θεμελιωμένο στο βράχο, με χαγιάτια και με καμάρες,
όπως συνηθίζεται στο Όρος από τα παλιά χρόνια, με μαύρες πλάκες αντί για
κεραμίδια. Λίγο παραπάνω ήτανε χτισμένη η εκκλησιά, μικρή, με σκαλιστό τέμπλο
και με όλα τα καθέκαστα.
Από πάνω κρεμότανε ένα βουνό
δασωμένο και στην κορφή είχε ένα βράχο απότομο, μ’ ένα σπήλαιο. Σ΄ αυτό το
σπήλαιο ασκήτευε προ λίγα χρόνια ένας γέροντας που στάθηκε στα νιάτα του
οπλαρχηγός στην Μακεδονία. Τώρα είχανε φωλιάσει όρνια μέσα στην σπηλιά και τα ’βλεπα
που παίρνανε βόλτες γύρω στη ράχη.
Ο Νείλος και η συνοδεία του
είχανε δυο τράτες και δυο βάρκες.
Ήτανε εφτά - οχτώ νοματαίοι, πέντε μεγάλοι και δυο τρία καλογέρια. Όλοι τους ήτανε ηλιοκαμένοι, μαύροι σαν αραπάδες. Ο πάτερ Νείλος είχε απάνω του μια ησυχία και μιαν απλότητα που σε έκανε να τον αγαπήσεις και να τον σεβαστείς.
Ήτανε εφτά - οχτώ νοματαίοι, πέντε μεγάλοι και δυο τρία καλογέρια. Όλοι τους ήτανε ηλιοκαμένοι, μαύροι σαν αραπάδες. Ο πάτερ Νείλος είχε απάνω του μια ησυχία και μιαν απλότητα που σε έκανε να τον αγαπήσεις και να τον σεβαστείς.
Λιγόλογος, μα ολοένα ήτανε
χαμογελαστό το πρόσωπο του, με κάτι χείλια χοντρά σαν του αράπη, με μαύρα και
πυκνά γένια, που φυτρώνανε κάτω από τα μάτια του και σκεπάζανε τα μάγουλα του.
Με τη σκούφια που φορούσε ήτανε ίδιος βαβυλώνιος.
Ξυπόλητος, όπως δα ήτανε όλοι
τους, φορούσε απάνω ένα σκούρο πουκάμισο και κάτω ένα βρακί ανατολίτικο ίσαμε
τα γόνατα. Τις μέρες που κάθισα εκεί πέρα, ο Νείλος κι ο ένας δόκιμος δεν
πηγαίνανε με την τράτα, για να μου κρατήσουνε συντροφιά.
Ήτανε κι ένας γέρος, πάτερ Αθανάσιος, που φύλαγε πάντα το σπίτι.
Ήτανε κι ένας γέρος, πάτερ Αθανάσιος, που φύλαγε πάντα το σπίτι.
Σαν γυρίζανε από το ψάρεμα
βγάζανε τα ψάρια έξω και αφού διαλέγανε λίγα χοντρά για να φάμε, κι άλλα για
πάστωμα, τα ψιλά τα κάνανε ένα σωρό και τα αφήνανε να σιτέψουνε για να τα
αλατίσουνε. Από τα χοντρά παστώνανε πολλούς ροφούς, να χουνε το χειμώνα. Ψιλά,
μαρίδα και σαρδέλα, παστώνανε πολλά βαρέλια και τα στέλνανε στη Σαλονίκη.
Καθόντανε σταυροπόδι γύρω στο
σωρό και παστώνανε. Όλο το σπίτι μύριζε μια τέτοια ψαρίλα, που στην αρχή
γυρίζανε άνω κάτω τα στομάχια μου. Μα σιγά σιγά συνήθισα και δεν καταλάβαινα
την ψαρίλα σχεδόν ολότελα. Συλλογιζόμουνα κιόλας πως έτσι θα μυρίζανε κι ο
Χριστός κι οι απόστολοι. Οι άνθρωποι κι ότι έπιανες, όλα μυρίζανε ψαρίλα. Ακόμα
και μέσα στην εκκλησιά ένοιωθες αυτή τη μυρουδιά.
Τις ώρες που λείπανε οι άλλοι στο
ψάρεμα, κουβεντιάζαμε με τον πάτερ Νείλο για τα θρησκευτικά και για τα ιστορικά
του σπιτιού του, τι φουρτούνες περάσανε, τι θεριόψαρα συναντήσανε, τι καΐκια
βουλιάξανε από τότες που κάθισε σ΄ αυτό το μέρος κι άλλα λογιώ λογιώ.
Άλλη φορά πάλι, εκεί που
καλαφάτιζε μια βάρκα τραβηγμένη έξω, έψελνε με τη γλυκειά φωνή του, κι έκανε
τον δεξιό ψάλτη κι εγώ τον αριστερό.
Λέγαμε τις Καταβασίες της
Μεταμορφώσεως (γιατί ήτανε εκείνες οι μέρες του Αυγούστου) «Χοροί Ισραήλ
αήκμοις ποσί, πόντον ερυθρόν και υγρόν βυθόν διελάσαντες»,
και τα Πασαπνοάρια με το δοξαστικό «Παρέλαβεν ο Χριστός τον Πέτρον και Ιάκωβον και Ιωάννην», κι ύστερα λέγαμε αργώς και μετά μέλους, το Κοινωνικό «Εν τω φωτί της δόξης του προσώπου σου, Κύριε, πορευόμεθα εις τον αιώνα».
και τα Πασαπνοάρια με το δοξαστικό «Παρέλαβεν ο Χριστός τον Πέτρον και Ιάκωβον και Ιωάννην», κι ύστερα λέγαμε αργώς και μετά μέλους, το Κοινωνικό «Εν τω φωτί της δόξης του προσώπου σου, Κύριε, πορευόμεθα εις τον αιώνα».
Στο τέλος όμως ψέλναμε πάντα το
«Ευλογητός ει Χριστέ ο Θεός ημών, ο πανσόφους τους αλιείς αναδείξας, καταπέμψας
αυτοίς το πνεύμα το άγιον, και δι’ αυτών την οικουμένην σαγηνεύσας, φιλάνθρωπε,
δόξα σοι».
Δεν μπορώ να παραστήσω το πόσο
συγκινημένη ήτανε η καρδιά μου σαν άκουγα να ψέλνει ο ψαράς ο πάτερ Νείλος,
ξυπόλητος, με το κατραμωμένο βρακί, με τα φύκια κολλημένα πάνω στα γυμνά
ποδάρια του, να ψέλνει με κείνη την αρχαία μελωδία και να λέγει στίχους
Ιαμβικούς, και παραπέρα του ν’ αφρίζουνε τα παμπάλαια ελληνικά κύματα κι ο αγέρας
να βουίζει πανηγυρικά απάνω στα θεόχτιστα βράχια και στα δέντρα!
Μα η πιο βαθειά κι η πιο παράξενη
συγκίνηση μ’ έπιανε την Κυριακή και τις άλλες γιορτινές μέρες που λειτουργούσε
ο πάτερ Νείλος ο ψαράς και γινότανε ιερέας του Υψίστου, αυτός που τον έβλεπα
τις άλλες μέρες ν’ αλατίζει ψάρια, να καλαφατίζει τις βάρκες, να ματίζει τα σκοινιά,
να γραντολογά καραβόπανα, να βολεύει άγκουρες, να μπαλώνει δίχτυα, μαζί με τη
συνοδεία του!
Και στη λειτουργία γινότανε σαν πατριάρχης, με
το επανωκαλύμμαυχο και με το χρυσό φελόνι, με τα επιμάνικα, με το επιγονάτιο του, και
δεότανε μυστικώς μπροστά στην αγία Τράπεζα «υπέρ των του λαού αγνοημάτων», «ως
ενδυόμενος την της ιερατείας χάριν».
Ω! Τι εξαίσια και φρικτά μυστήρια
έχει η ταπεινή ορθοδοξία μας!
Μα η καρδιά μου δάκρυζε αληθινά
από άγια χαρά κι από κατάνυξη, σαν στρώνανε για να φάμε και ευλογούσε την
τράπεζα ο πάτερ Νείλος με τα θαλασσοψημένα δάχτυλα του, ενώ γύρω του στεκόντανε με
σταυρωμένα τα χέρια εκείνοι οι απλοί ψαράδες, κουρασμένοι, θαλασσοδαρμένοι,
ξεχασμένοι από τον κόσμο μέσα σε κείνη την καταβόθρα.
Κι έλεγε με την ταπεινή φωνή του
ο πάτερ Νείλος «Χριστέ ο Θεός, ευλόγησον την βρώσιν και την πόσιν των δούλων
σου, ότι άγιος ει πάντοτε, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων», ενώ μας
απόσκιαζε η πλώρη του τρεχαντηριού κι η αρμύρα ερχότανε από το βουερό το
πέλαγο.
[Περιοδικό «Νέα Εστία», τεύχος
875, 1963]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου