Στρατής Μυριβήλης - Οἱ παραδόσεις τοῦ Γένους
καὶ ἡ δύναμη τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς (απόσπασμα)
καὶ ἡ δύναμη τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς (απόσπασμα)
["Ἡ Ἑλληνικὴ Παράδοση" – Συλλογικὸς Τόμος ἐκδόσεων ΕΥΘΥΝΗ]
….
Εἶναι μοιραῖο γεγονός γιὰ τὸ Ἔθνος μας, τὰ θρησκευτικά του ζητήματα νὰ εἶναι ἀδιάσπαστα συνδεμένα μὲ τὴν ἱστορικὴ μοίρα τοῦ λαοῦ μας. Ἡ Ἑλληνικὴ Ὀρθοδοξία, εἴτε τὸ θέλουμε εἴτε ὄχι, ἔχει ταυτιστεῖ μὲ τὴν ἐθνική μας ὑπόσταση, ἤγουν μὲ τὴν ἐλευθερία μας.
Ἔχει γίνει δηλαδὴ ἐθνικὴ
θρησκεία, ὅπως καί τὸ Δωδεκάθεο τοῦ Ὀλύμπου ἦταν ἡ ἐθνικὴ θρησκεία τῶν προγόνων
μας. Όμως ἡ ἐθνικὴ θρησκεία τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων ξέφτισε καὶ κατέρρευσε μαζὶ μὲ
τὴν ἐθνική τους ἐλευθερία.
Πάνω στὰ κατάρτια τῶν βαρβαρομάχων
καραβιῶν τῆς Πόλης κυμάτιζαν τὰ χρυσὰ λάβαρα τῆς Παναγίας, ποὺ ἦταν γιὰ τὸ χριστιανικὸ
Κράτος στρατηλάτης μαζi καὶ πολέμαρχος, σὰν τὴν Ἀθηνᾶ. Πρὸς Αὐτήν, πρὸς τὴν Ὑπέρμαχο
Στρατηγό, ἀποτείνεται τὸ θαυμάσιο βυζαντινὸ τροπάριο, ποὺ στὴν πραγματικότητα εἶναι
ὁ ἐθνικὸς ὕμνος τοῦ ἀγωνιστικοῦ Βυζαντίου.
Καὶ σὰν ἐθνικό μας ὕμνο ἔπρεπε νὰ
τὸ κρατήσει καὶ ἡ ἀπελευθερωμένη Ἑλλάδα τοῦ 21, ἂν οἱ λόγιοι καὶ οἱ πολιτικοὶ ἐκείνης
τῆς ἐποχῆς εἶχαν τὴν ὀξυδέρκεια νὰ καταλάβουν τὴν σημασία ποὺ παίρνει ἡ παράδοση
στὴ ζωὴ τῶν Ἐθνῶν, καὶ δὲν ἔβλεπαν τὴν Κλασσικὴν Ἑλλάδα νὰ ἑνώνεται ἠθικὰ καὶ ἱστορικὰ
μὲ τὸ ἀπελευθερωμένο Ἔθνος, παρακάμπτοντας ὅμως τὴν ἔνδοξη καὶ μεγαλόπρεπη περίοδο τῆς Βυζαντινῆς
χιλιετίας, ποὺ σφυρηλάτησε τὴν νέα μας Ἑλληνοχριστιανικὴ συνείδηση.
Δεῖτε ὅμως.
Αὐτὸ ποὺ δὲν ἔκανε τὸ μεταεπαναστατικὸ Κράτος τὸ ἔκαμε μόνος του ὁ Ἑλληνικὸς λαός.
Ἔτσι, κάθε φορὰ ποὺ κάποιο μεγάλο ἐθνικὸ γεγονὸς τρικυμίζει στὴν ψυχή μας, τὸ βυζαντινὸ τροπάριο αὐθόρμητα ἀνεβαίνει στὰ χείλη μας καὶ σμίγει μὲ τοὺς στίχους τοῦ Σολωμοῦ.
Αὐτὸ ποὺ δὲν ἔκανε τὸ μεταεπαναστατικὸ Κράτος τὸ ἔκαμε μόνος του ὁ Ἑλληνικὸς λαός.
Ἔτσι, κάθε φορὰ ποὺ κάποιο μεγάλο ἐθνικὸ γεγονὸς τρικυμίζει στὴν ψυχή μας, τὸ βυζαντινὸ τροπάριο αὐθόρμητα ἀνεβαίνει στὰ χείλη μας καὶ σμίγει μὲ τοὺς στίχους τοῦ Σολωμοῦ.
Καὶ πάλι αὐθόρμητα, κάθε φορὰ ποὺ
ἕνα ὑπόδουλο τμῆμα τοῦ Ἑλληνισμοῦ ἑνώνεται μὲ τὴν ἑνιαία ἐλεύθερη πατρίδα, ὁ Ἑλληνικὸς
λαὸς ἀλληλο-χαιρετᾶται μὲ τὴν θρησκευτικὴ φράση «Χριστὸς Ἀνέστη».
Καὶ προχτὲς ἀκόμα, ὅταν ἡ Ἑλλάδα ἔκαμε
τὸ θαῦμα τοῦ '40-41, οἱ Ἕλληνες στρατιῶτες ἔβλεπαν τὴν Ὑπέρμαχον τοῦ Βυζαντίου νὰ
πολεμᾶ ἐπὶ κεφαλῆς των τοὺς ἐπιδρομεῖς.
Πῆγα καὶ τοὺς εἶδα, ἐκεῖ στὰ χιονισμένα βουνὰ τῆς Ἀλβανίας, αὐτοὺς τοὺς νεαροὺς ἥρωες τῶν ἡμερῶν μας
καὶ ὅλοι εἶχαν κρεμασμένη στὸ στῆθος καὶ στὸν ὀρθοστάτη τοῦ
παγωμένου τους ἀντίσκηνου τὴν εἰκόνα τῆς
Βυζαντινῆς Ὑπερμάχου.
Σὰν νὰ μην ἦταν πολεμιστὲς τοῦ Γεωργίου
τοῦ Β´, ἀλλὰ τοῦ Τσιμισκῆ ἢ τοῦ Βασιλείου τοῦ Βουλγαροκτόνου ἢ τοῦ τελευταίου Παλαιολόγου.
Ὡς αὐτὸ τὸ σημεῖο, ἡ Ἐθνική μας ὑπόσταση εἶναι ζυμωμένη μὲ τὴν Ὀρθοδοξία τῆς Πόλης.
Ὡς αὐτὸ τὸ σημεῖο, ἡ Ἐθνική μας ὑπόσταση εἶναι ζυμωμένη μὲ τὴν Ὀρθοδοξία τῆς Πόλης.
….
[2φΑ]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου