Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΡΙΣΗ -
Κυριακή της Απόκρεω
Alexander Schmemann
«ΜΕΓΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ -
Πορεία προς το Πάσχα»
….
Είναι η αγάπη και πάλι που
αποτελεί το θέμα της Κυριακής της Απόκρεω.
Ευαγγελικό ανάγνωσμα της μέρας είναι η παραβολή του Χριστού για την Τελευταία Κρίση
(Ματθ, 25, 31‐46).
Όταν ο Χριστός θα έρθει να μας κρίνει ποιο θα είναι το κριτήριο Του;
Ευαγγελικό ανάγνωσμα της μέρας είναι η παραβολή του Χριστού για την Τελευταία Κρίση
(Ματθ, 25, 31‐46).
Όταν ο Χριστός θα έρθει να μας κρίνει ποιο θα είναι το κριτήριο Του;
Η παραβολή μας δίνει την απάντηση·
η αγάπη - όχι ένα απλό ανθρωπιστικό ενδιαφέρον για μια αφηρημένη δικαιοσύνη και
για κάποιους, ανώνυμους «φτωχούς», αλλά η συγκεκριμένη και προσωπική αγάπη για
τον άνθρωπο, για κάθε ανθρώπινο πρόσωπο με το οποίο ο Θεός με φέρνει σε επαφή
στη ζωή μου. […. ]
Η χριστιανική αγάπη είναι η «δυνατή αδυνατότητα» να βλέπω το Χριστό στο πρόσωπο κάθε ανθρώπου, οποιοσδήποτε κι αν είναι αυτός, και τον οποίο ο Θεός, μέσα στο αιώνιο και μυστηριώδες σχέδιό Του, έχει αποφασίσει να φέρει μέσα στη ζωή μου έστω και για λίγες στιγμές να τον φέρει κοντά μου, όχι σαν μια ευκαιρία για «καλή πράξη» η για εξάσκηση της φιλανθρωπίας μου, αλλά σαν αρχή μιας αδιάκοπης συντροφιάς μέσα στον ίδιο το Θεό.
Αληθινά τι άλλο είναι αγάπη παρά
αυτή η μυστηριώδης δύναμη που ξεπερνάει τα τυχαίο και το εξωτερικό στον «άλλο»
- ξεπερνάει δηλαδή την εξωτερική του εμφάνιση, την κοινωνική του θέση, την
εθνική του καταγωγή, τη διανοητική του ικανότητα - και φτάνει στην ψυχή του, τη
μοναδική και μοναδικά προσωπική «ρίζα» της ανθρώπινης ύπαρξης, το αληθινό
κομμάτι του Θεού μέσα του;
Αν ο Θεός αγαπάει κάθε άνθρωπο
είναι ακριβώς γιατί Αυτός μόνο γνωρίζει τον ατίμητο και απόλυτα μοναδικό
θησαυρό, την «ψυχή» η το «πρόσωπο», που έδωσε στον κάθε άνθρωπο.
Η χριστιανική αγάπη λοιπόν είναι η συμμετοχή σ’ αυτή τη θεϊκή γνώση, είναι το δώρο αυτής της θεϊκής αγάπης.
Η χριστιανική αγάπη λοιπόν είναι η συμμετοχή σ’ αυτή τη θεϊκή γνώση, είναι το δώρο αυτής της θεϊκής αγάπης.
Δεν υπάρχει «απρόσωπη» αγάπη
γιατί αγάπη είναι η υπέροχη ανακάλυψη του «προσώπου» στον «άνθρωπο», η
ανακάλυψη του συγκεκριμένου και μοναδικού προσώπου μέσα στο σύνολο γενικά. Είναι η ανακάλυψη σε κάθε άνθρωπο αυτού που τον κάνει «αξιαγάπητο» και που
είναι δοσμένο από το Θεό. Από αυτή την άποψη η χριστιανική
αγάπη είναι μερικές φορές τα αντίθετο από την «κοινωνική δραστηριότητα», με την
οποία συχνά σήμερα ταυτίζεται ο Χριστιανισμός.
Για έναν άνθρωπο με κοινωνική δραστηριότητα, το αντικείμενο της αγάπης δεν είναι το «πρόσωπο», αλλά ο «άνθρωπος, σαν μια δηλαδή αφηρημένη μονάδα μιας, όχι λιγότερο, αφηρημένης Ανθρωπότητας».
Αλλά για το Χριστιανισμό, ο
άνθρωπος είναι «αξιαγάπητος» ακριβώς γιατί είναι πρόσωπο.
Εκεί το πρόσωπο χάνεται μέσα στον άνθρωπο - εδώ ως άνθρωπος, θεωρείται μόνο το πρόσωπο.
Εκεί το πρόσωπο χάνεται μέσα στον άνθρωπο - εδώ ως άνθρωπος, θεωρείται μόνο το πρόσωπο.
Ο «κοινωνικός εργάτης» δεν
ενδιαφέρεται για τα συγκεκριμένα πρόσωπα και άνετα τα θυσιάζει για το «γενικό
συμφέρον».
Ο Χριστιανισμός μπορεί να φαίνεται ότι είναι - και σε μερικές περιπτώσεις πραγματικά είναι - μάλλον διστακτικός γι’ αυτή την αόριστη Ανθρωπότητα, αλλά διαπράττει θανάσιμη αμαρτία εναντίον του εαυτού του, την κάθε φορά που αδιαφορεί και δεν αγαπάει το συγκεκριμένο πρόσωπο.
Ο Χριστιανισμός μπορεί να φαίνεται ότι είναι - και σε μερικές περιπτώσεις πραγματικά είναι - μάλλον διστακτικός γι’ αυτή την αόριστη Ανθρωπότητα, αλλά διαπράττει θανάσιμη αμαρτία εναντίον του εαυτού του, την κάθε φορά που αδιαφορεί και δεν αγαπάει το συγκεκριμένο πρόσωπο.
Η κοινωνική δραστηριότητα είναι
πάντοτε «φουτουριστική» στην προσέγγιση της.
Ενεργεί πάντα στο όνομα της δικαιοσύνης, του νόμου, της ευτυχίας που πρόκειται να έρθει, να κερδηθεί. Ο Χριστιανισμός ελάχιστα ενδιαφέρεται γι’ αυτό το προβληματικό μέλλον, αλλά βάζει όλη την έμφαση στο τώρα, που είναι ο μόνος αποφασιστικός χρόνος για αγάπη.
Ενεργεί πάντα στο όνομα της δικαιοσύνης, του νόμου, της ευτυχίας που πρόκειται να έρθει, να κερδηθεί. Ο Χριστιανισμός ελάχιστα ενδιαφέρεται γι’ αυτό το προβληματικό μέλλον, αλλά βάζει όλη την έμφαση στο τώρα, που είναι ο μόνος αποφασιστικός χρόνος για αγάπη.
Η χριστιανική αγάπη σκοπεύει πέρα
από τον «κόσμο τούτο».
Είναι αυτή η ίδια μια ακτίνα, μια εκδήλωση της Βασιλείας του Θεού υπερβαίνει και συντρίβει όλους τους περιορισμούς, όλες τις «συνθήκες» του κόσμου τούτου διότι το κίνητρο της, ο σκοπός της καθώς και η ολοκλήρωση της είναι στο Θεό. Και ξέρουμε ότι ακόμα, και σ’ αυτόν τον κόσμο που «εν τω πονηρώ κείται» η μόνη νίκη που διαρκεί και μεταμορφώνει είναι η νίκη της αγάπης.
Είναι αυτή η ίδια μια ακτίνα, μια εκδήλωση της Βασιλείας του Θεού υπερβαίνει και συντρίβει όλους τους περιορισμούς, όλες τις «συνθήκες» του κόσμου τούτου διότι το κίνητρο της, ο σκοπός της καθώς και η ολοκλήρωση της είναι στο Θεό. Και ξέρουμε ότι ακόμα, και σ’ αυτόν τον κόσμο που «εν τω πονηρώ κείται» η μόνη νίκη που διαρκεί και μεταμορφώνει είναι η νίκη της αγάπης.
Η πραγματική αποστολή της
Εκκλησίας είναι να υπενθυμίζει στον άνθρωπο την προσωπική του αγάπη και την
κλήση του, που είναι να πλημμυρίσει τον αμαρτωλό κόσμο μ’ αυτή την αγάπη.
Η παραβολή για την Τελευταία
Κρίση αναφέρεται στη χριστιανική αγάπη.
Δεν είμαστε όλοι καλεσμένοι να δουλέψουμε για την Ανθρωπότητα», όμως ο καθένας μας έχει λάβει το δώρο και τη χάρη της αγάπης του Χριστού. Ξέρουμε ότι όλοι οι άνθρωποι τελικά έχουν ανάγκη απ’ αυτή την προσωπική αγάπη, έχουν ανάγκη να τους αναγνωρίζεται δηλαδή η μοναδικότητα της ψυχής τους στην οποία αντανακλάται όλη η ομορφιά της δημιουργίας μ’ έναν ξεχωριστό τρόπο.
Δεν είμαστε όλοι καλεσμένοι να δουλέψουμε για την Ανθρωπότητα», όμως ο καθένας μας έχει λάβει το δώρο και τη χάρη της αγάπης του Χριστού. Ξέρουμε ότι όλοι οι άνθρωποι τελικά έχουν ανάγκη απ’ αυτή την προσωπική αγάπη, έχουν ανάγκη να τους αναγνωρίζεται δηλαδή η μοναδικότητα της ψυχής τους στην οποία αντανακλάται όλη η ομορφιά της δημιουργίας μ’ έναν ξεχωριστό τρόπο.
Ξέρουμε ακόμα ότι οι άνθρωποι
βρίσκονται «εν φυλακή», είναι «πεινώντες και διψώντες» ακριβώς γιατί τους
λείπει αυτή η προσωπική αγάπη. Τέλος ξέρουμε ότι όσο στενά και περιορισμένα και
αν είναι τα πλαίσια της προσωπικής μας ύπαρξης ο καθένας από μας δημιουργήθηκε
υπεύθυνος για μια μικρή θέση στη Βασιλεία του Θεού, και έγινε υπεύθυνος
εξαιτίας αυτού του δώρου της αγάπης του Χριστού.
Έτσι είτε έχουμε, είτε δεν έχουμε
αποδεχτεί αυτή την ευθύνη - είτε αγαπήσαμε, είτε αρνηθήκαμε την αγάπη, πρόκειται
να κριθούμε.
Γιατί "εφ’ όσον εποιήσατε ενί τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων,
εμοί εποιήσατε"
(Ματθ. 25,40).
….
egolpion – [2fA]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου