Χρήστος Γιανναράς
- Ανθρωπολογικές Προϋποθέσεις
[Από το περιοδικό «ΣΥΝΑΞΗ», τεύχος 2o]
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
…. Για την Εκκλησία και την αλήθεια της,
αυτό που είναι ο άνθρωπος ως προσωπική ύπαρξη έναντι του Θεού, δηλαδή αυτό που
συνιστά την εικόνα του Θεού στον άνθρωπο, δεν μπορεί να ακινητοποιηθεί σε
κάποια χρονική στιγμή ή περίοδο.
Το βρέφος που «δεν καταλαβαίνει» και ο ώριμος άνθρωπος στην
ακμή των ψυχοσωματικών του δυνάμεων και ο βυθισμένος στη γεροντική αδυναμία ή
και άνοια, είναι το ίδιο πρόσωπο απέναντι στον Θεό, γιατί αυτό που συνιστά τον
άνθρωπο ως υπόσταση, που του δίνει εγώ και ταυτότητα, δεν είναι οι
ψυχοσωματικές λειτουργίες, αλλά η σχέση του με τον Θεό, το γεγονός ότι ο Θεός
τον αγαπάει με μια ερωτική μοναδικότητα: αυτή καλεί το μη-ον ως ον (Ρωμ. 4.
17).
Ιδρύει και θεμελιώνει την προσωπική ετερότητα του ανθρώπου.
Ο άνθρωπος είναι πρόσωπο, εικόνα του Θεού, επειδή υπάρχει ως δυνατότητα απόκρισης
στην ερωτική κλήση του Θεού.
Με τις ψυχοσωματικές του λειτουργίες «διαχειρίζεται» ο άνθρωπος αυτή την
δυνατότητα, απαντάει θετικά ή αρνητικά στην κλήση του Θεού, οδηγεί την ύπαρξη
του στη ζωή, που είναι η σχέση ή στον θάνατο, που είναι ο χωρισμός από τον Θεό.
antifono – 2φΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου