ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ;
- πρωτ. Γεώργιος Μεταλληνός (απόσπασμα)
Μιλώντας για την Ορθοδοξία, δεν πρέπει να επαναλαμβάνουμε το λάθος του Πιλάτου,
όταν ερώτησε τον Χριστό: «Τί έστιν αλήθεια;» (Iωάνν. 18, 38).
Το ορθό είναι: «Τίς έστιν αλήθεια».
Διότι η αλήθεια δεν είναι μία ιδέα, μία θεωρία, ένα σύστημα, αλλά πρόσωπο του
Ενανθρωπήσαντος Θεού Λόγου, του Ιησού Χριστού. Αυτός, ως Θεάνθρωπος, είναι η
Ορθοδοξία μας, η Παναλήθειά μας.
Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη είναι η εμπειρία της παρουσίας
του Ακτίστου (του Θεού) μέσα στην ιστορία και η δυνατότητα του κτιστού (του
ανθρώπου) να γίνει Θεός «κατά χάριν».
Με δεδομένη την παρουσία του Θεού εν
Χριστώ στην ιστορική πραγματικότητα, ο Χριστιανισμός προσφέρει στον άνθρωπο την
δυνατότητα θεώσεως, όπως η Ιατρική Επιστήμη του παρέχει τη δυνατότητα
διατήρησης η αποκατάστασης της υγείας του, αλλά και στις δύο περιπτώσεις μέσα
από μία ορισμένη θεραπευτική διαδικασία και ένα συγκεκριμένο τρόπο ζωής.
Ο μοναδικός και απόλυτος στόχος της εν Χριστώ ζωής είναι η θέωση, η ένωση δηλαδή με τον Θεό, ώστε ο άνθρωπος, μετέχοντας στην άκτιστη
ενέργεια του Θεού, να γίνει «κατά χάριν» αυτό που ο Θεός είναι από την φύση του
(άναρχος και ατελεύτητος).
Αυτή είναι χριστιανικά η έννοια της σωτηρίας. Δεν
πρόκειται για μία ηθική βελτίωση του ανθρώπου, αλλά για την εν Χριστώ
αναδημιουργία, ανάπλαση, ανθρώπου και κοινωνίας, μέσα από την υπαρκτική και
υπαρξιακή σχέση με τον Χριστό, ο Οποίος είναι η ένσαρκη φανέρωση του Θεού στην
ιστορία.
Η Εκκλησία, ως «σώμα Χριστού» και εν Χριστώ κοινωνία υπάρχει
στον κόσμο, για να προσφέρει την σωτηρία, ως ένταξη ανθρώπου και κοινωνίας σ'
αυτή την αναγεννητική διαδικασία.
Το σωστικό αυτό έργο της Εκκλησίας
επιτελείται με συγκεκριμένη θεραπευτική μέθοδο, ώστε ουσιαστικά η Εκκλησία να
ενεργεί στην ιστορία ως ένα παγκόσμιο Θεραπευτήριο. «Ίατρείον πνευματικόν»
(πνευματικό νοσοκομείο) ονομάζεται η Εκκλησία από τον ιερό Χρυσόστομο.
Η αρρώστια της ανθρώπινης φύσης είναι η πτωτική κατάσταση
του ανθρώπου και συνάμα και όλης της κτίσεως, που συμπάσχει («συστενάζει και
συνωδίνει» Ρωμ.8,22) μαζί του.
Η διάγνωση αυτή αφορά σε κάθε άνθρωπο,
ανεξάρτητα από το αν είναι χριστιανός ή όχι, αν πιστεύει ή όχι, λόγω της
φυσικής ενότητας σύνολης της ανθρωπότητας (βλ. Πράξ. 17, 26).
Σκοπός της παρουσίας της Εκκλησίας, ως εν Χριστώ κοινωνίας,
στον κόσμο είναι η θεραπεία του ανθρώπου με την αποκατάσταση της κοινωνίας του
με τον Θεό. Για να μπορεί ο άνθρωπος να κοινωνεί ως αδελφός με τον συνάνθρωπο
του, πρέπει η ιδιοτέλεια του, που λειτουργεί τελικά ως φιλαυτία, να μεταβληθεί
σε ανιδιοτέλεια (πρβλ. Α'Κορ. 13, 8: «η αγάπη... ού ζητεί τα εαυτής»).
Ανιδιοτελής είναι η αγάπη του Τριαδικού Θεού (Ρωμ. 5, 8" Α' Ίωάν. 4, 7 έ.)
που δίνει τα πάντα χωρίς αντάλλαγμα.
Η μέθοδος θεραπείας, που προσφέρεται από την Εκκλησία, είναι
η πνευματική ζωή, ως ζωή εν Αγίω Πνεύματι. Η πνευματική ζωή βιώνεται ως άσκηση
και μετοχή στην παρεχόμενη μέσω των μυστηρίων άκτιστη Χάρη. Η άσκηση είναι
βιασμός της αυτονομημένης και νεκρωμένης από την αμαρτία φύσεως μας, που
πορεύεται προς τον πνευματικό η αιώνιο θάνατο, τον αιώνιο δηλ. χωρισμό από την
Χάρη του Θεού. Η άσκηση αποβλέπει στη νίκη πάνω στα πάθη, για να νικηθεί η
εσωτερική δουλεία στις νοσογόνες εστίες του ανθρώπου και να μετάσχουμε στο
σταυρό του Χριστού και την ανάσταση του. Τα ιερά κείμενα της Εκκλησίας (Γραφή,
συνοδικά και πατερικά κείμενα) δεν κωδικοποιούν κάποια χριστιανική ιδεολογία,
αλλά έχουν θεραπευτικό χαρακτήρα, λειτουργώντας όπως τα πανεπιστημιακά
συγγράμματα στην ιατρική επιστήμη.
Ο Χριστιανός ασκούμενος υπό την καθοδήγηση του
Θεραπευτή-Πνευματικού του, γίνεται δεκτικός της Χάρης, που δέχεται με την
μετοχή του στη μυστηριακή ζωή του εκκλησιαστικού σώματος. Χριστιανός ανάσκητος
δεν μπορεί να υπάρξει, όπως δεν υπάρχει θεραπευόμενος άνθρωπος, που δεν τηρεί
την θεραπευτική αγωγή, που του όρισε ο γιατρός του. Αυτό ισχύει και για τα
λειτουργικά κείμενα, λ.χ. τις Ευχές.
Η απλή ανάγνωση μιας Ευχής (προσευχής), χωρίς παράλληλη
ένταξη του πιστού στη θεραπευτική διαδικασία της Εκκλησίας, δεν θα διέφερε από
την περίπτωση, που ο ασθενής καταφεύγει στο γιατρό με ισχυρούς πόνους, και
εκείνος αντί να επέμβει δραστικά, περιορίζεται στο να τον ξαπλώσει στο
χειρουργικό κρεβάτι και να του διαβάσει το σχετικό με τη νόσο του κεφάλαιο!
Ο περιορισμός της Εκκλησίας στην απλή συγχώρηση των αμαρτιών για την είσοδο
μετά θάνατον στον παράδεισο, συνιστά αλλοτρίωση και ισοδυναμεί με το να
συγχωρεί η ιατρική επιστήμη τον ασθενή, για να θεραπευθεί μετά θάνατον!
Η Εκκλησία δεν αποβλέπει στο να στείλει κάποιον στον
παράδεισο η στην κόλαση. Παράδεισος και κόλαση, άλλωστε, δεν είναι τόποι, αλλά
τρόποι υπάρξεως.
Η Εκκλησία, θεραπεύοντας τον άνθρωπο, τον προετοιμάζει να βλέπει τον Χριστό
αιώνια μέσα στο άκτιστο φώς Του ως παράδεισο και όχι ως κόλαση, δηλαδή «πύρ
καταναλίσκον» (Εβρ. 12, 29).
Και αυτό, φυσικά, άφορα σε κάθε άνθρωπο, διότι ΟΛΟΙ οι άνθρωποι θα βλέπουν
αιώνια τον Χριστό, ως «Κριτή» του κόσμου.
pC – 2fA
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου