Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2022

"Αμφίδρομη σχέση "

 



Κάλλιστος Ware  -  Είμαι κι εγώ ένας αμαρτωλός, όπως εσύ
[Επταήμερο αφιέρωμα από την "Ποιμαντική Σκέψη" -4]


Ο εξομολόγος, έχοντας την εξουσία να δένει και να λύνει, να στερεί ή να παρέχει την άφεση, έχοντας την ελευθερία να αποφασίσει για τη συμβουλή που θα δώσει ή το θεραπευτικό επιτίμιο που θα επιλέξει, επωμίζεται βαριά ευθύνη.
Παρ' όλα αυτά, ο ρόλος του είναι περιορισμένος. 

Η εξομολόγηση, όπως έχουμε ήδη επισημάνει, γίνεται στον Θεό, κι όχι στον ιερέα· και είναι ο Θεός που παρέχει την άφεση.
«Είμαι μόνο ένας μάρτυρας», λέγει ο ιερέας· και με ακόμη μεγαλύτερη σαφήνεια, τούτο εκφράζεται στην παράφραση του αγίου Τύχωνα, «είμαι κι εγώ ένας αμαρτωλός, όπως εσύ».

Αν ο ιερέας, κατά την ώρα της άφεσης, όταν Θέτει το χέρι του στο κεφάλι του εξομολογούμενου, βρίσκεται ως ένα βαθμό «εις τόπον Θεού», ωστόσο, κατά την διάρκεια της εξομολόγησης, βρίσκεται στο πλευρό του εξομολογούμενου, ως συν-εξομολογούμενος και ο ίδιος, όντας «ένας αμαρτωλός όπως εσύ», ο οποίος έχει κι αυτός ανάγκη της θείας συγγνώμης.

Υπάρχει, πράγματι, μια αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στον ιερέα και στον εξομολογούμενο: ο πνευματικός πατέρας βοηθιέται από τα παιδιά του, όπως κι αυτά απ' εκείνον.
Ο ίδιος ο εξομολόγος πρέπει με τη σειρά του να εξομολογηθεί· κι όταν το κάνει, συνήθως βγάζει τον ιερατικό σταυρό που κρέμεται απ' τον λαιμό του.

 

πΖ – 2φΑ
                                         





Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου