Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016

"Ο Μεγάλος Αγιασμός "




ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΑΓΙΑΣΜΟ


Σύμφωνα με κείμενο της Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης, ο μακαριστός Μητροπολίτης Πατρών Νικόδημος είχε συντάξει «Eιδική γνωμοδότηση περί του θέματος του Μεγάλου Αγιασμού, προς ενημέρωση των ευλαβέστατων Εφημερίων και πληροφόρηση των πιστών», που δημοσιεύθηκε στα ΔΙΠΤΥΧΑ του έτους 1999 (σσ. οη΄-π΄).

Από το κείμενο της Μητροπόλεως, επισημαίνουμε ότι:

1. Ο Μεγάλος Αγιασμός τελείται την παραμονή των Θεοφανείων και ανήμερα της εορτής, είναι ακριβώς ο ίδιος και τις δύο μέρες και τελείται μόνο αυτές τις δύο φορές τον χρόνο (την 5η και 6η Ιανουαρίου) στον Ναό.

Ο Μικρός Αγιασμός τελείται την 1η μέρα κάθε μήνα, καθώς και εκτάκτως, όταν το ζητούν οι χριστιανοί σε διάφορες περιστάσεις (έναρξη εργασιών, εγκαίνια κλπ).

2. Ο Μεγάλος Αγιασμός φυλάσσεται όλο τον χρόνο στον Ναό, για να λαμβάνεται από τους πιστούς υπό ορισμένες συνθήκες και προϋποθέσεις,  όπως όταν εμποδίζεται η μετάληψη της θείας Κοινωνίας από επιτίμιο του Πνευματικού, για ορισμένο διάστημα.

3. Επίσης ο Μεγάλος Αγιασμός μπορεί να φυλάσσεται στο σπίτι και να πίνουν απ' αυτόν οι πιστοί σε καιρό ασθένειας ή για αποτροπή βασκανίας και κάθε σατανικής ενέργειας, κατά το ιερό κείμενο της Ακολουθίας του Μεγάλου Αγιασμού, που προβλέπει:
"ἵνα πάντες οἱ ἀρυόμενοι καί μεταλαμβάνοντες ἔχοιεν αὐτό (τό ἡγιασμένον ὕδωρ...) πρός ἰατρείαν παθῶν, πρός ἁγιασμόν οἴκων, πρός πᾶσαν ὠφέλειαν ἐπιτήδειον".

Προϋποτίθεται βέβαια ότι στις οικίες όπου φυλάσσεται ο Μέγας Αγιασμός, και το καντήλι θα ανάβει και θα καίει επιμελώς, και η ευλάβεια θα υπάρχει στα μέλη της οικογενείας, τους συζύγους και τα παιδιά, και θα αποφεύγεται κάθε αιτία που αποδιώχνει την θεία χάρη.


- Στην αρχαία Εκκλησία την παραμονή των Θεοφανείων -όπως την παραμονή του Πάσχα και της Πεντηκοστής- γινόταν η βάπτιση των Κατηχουμένων, δηλ. των νέων χριστιανών.
Τα μεσάνυχτα τελούνταν ο αγιασμός του ύδατος για την τελετή του Βαπτίσματος και οι χριστιανοί συνήθιζαν -όπως μας πληροφορεί ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος- να παίρνουν από το αγιασμένο ύδωρ και να πίνουν ή να το μεταφέρουν στα σπίτια τους για ευλογία, όπως και να το διατηρούν ολόκληρο τον χρόνο.

Αργότερα, η ακολουθία του Αγιασμού απομονώθηκε από αυτή του Βαπτίσματος, παρόλο που διατήρησε πολλά στοιχεία του, αλλά παρέμεινε η συνήθεια, να παίρνουν οι πιστοί από το αγιασμένο νερό "πρός ἁγιασμόν οἴκων", όπως αναφέρει και η καθαγιαστική ευχή του Μεγάλου Αγιασμού.

Η Εκκλησία όρισε να νηστεύουμε μόνο την παραμονή των Θεοφανείων, σαν προετοιμασία για την εορτή και όχι περισσότερες ημέρες, γιατί βρισκόμαστε σε εορταστική περίοδο, το άγιο Δωδεκαήμερο που ακολουθεί την εορτή των Χριστουγέννων.

Τέλος όσοι εκτάκτως πίνουν από τον Μεγάλο Αγιασμό που φυλάσσουν στο σπίτι τους, σε ώρες ασθενειών και κινδύνων κ.λπ., μετά ή άνευ νηστείας, να μην υστερούν ποτέ στην πνευματική νηστεία, απέχοντες:
"ἀπό παντός μολυσμοῦ σαρκός τε καί πνεύματος, ἐπιτελοῦντες ἁγιωσύνην ἐν φόβῳ Θεοῦ"
(Β΄ Κορ. 7,1). -



imns – [2fA]






Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου