Τετάρτη 1 Ιουνίου 2016

"Πού ο θρήνος.. "





Χάρης Φεραίος         


Ο γράφων δεν προτίθεται να «θρηνήσει» την πτώση της Κωνσταντινούπολης, της οποίας η επέτειος είναι στις 29 Μαΐου. Και αυτό, διότι δεν πιστεύει ότι αρμόζει θρήνος όταν τελειώνει ένας ελληνικός πολιτισμός. 
(Ως τώρα έχουν τελειώσει τέσσερις:
Ο Μινωικός, ο Μυκηναϊκός, ο Κλασσικός και ο Ρωμανικός, καλούμενος Βυζαντινός.)

Διότι όταν τελειώνει ένας ελληνικός πολιτισμός, επειδή ακριβώς είναι πολιτισμός τελειωθείς, αφήνει πίσω φεύγοντας το εν δυνάμει σπέρμα, ώστε να γεννηθεί ο επόμενος.
Για την απουσία αυτού του επόμενου από τον πολιτισμό της Ρωμανίας (τον Βυζαντινό), θα διερωτηθεί ο γράφων.

Και θα διερωτηθεί συγκρίνοντας δυο παράλληλες εποχές ελληνικών πολιτισμών, λίγο πριν το τέλος του Κλασσικού και λίγο πριν το τέλος του βυζαντινού. 
Ιδού λοιπόν:


Την φθορά του αρχαίου ελληνικού πνεύματος την επροκάλεσαν οι σοφιστές, οι οποίοι αναστρέφοντας την ουσία της ελληνικής έννοιας του κοινωνείν, ιδανικοποίησαν ως άλλη προτεραιότητα του βίου, την άκρατη ατομικότητα, το ιδιωτεύειν.
Και έτσι το οδήγησαν στον Πελοποννησιακό πόλεμο, δηλ. στην καταστροφή του.

Την φθορά του μέσου ελληνικού πνεύματος (της Ρωμανίας) την προκάλεσαν ακολούθως οι φιλοθωμιστές, που εκστασιασμένοι από την ανεστραμμένη, για τον ελληνικό χριστιανικό τρόπο, σκέψη του Θωμά Ακινάτη, και θέλοντας να ευαγγελιστούν στην ελληνική ανατολή τα νοησιαρχικά μηχανεύματα του, οδήγησαν την Κωνσταντινούπολη, ενενήντα εννέα χρόνια αργότερα, στην πτώση της.

(Τραγική σύμπτωση: Τον ίδιο χρόνο – 1354 – που, και με αυτοκρατορική προτροπή, του Καντακουζηνού, μεταφραζόταν ο Ακινάτης στα ελληνικά από τον φιλοθωμιστή Δημήτριο Κυδώνη, οι Οσμανλήδες, καλούμενοι και Οθωμανοί, Τούρκοι, διαβάντες τα Δαρδανέλια ανενόχλητοι, έμπαιναν για πρώτη φορά - και εγκαθιδρύονταν - στα ευρωπαϊκά εδάφη της Αυτοκρατορίας!)

Και το μεν αρχαίο ελληνικό πνεύμα ευτύχησε να έχει, μετά τη φθορά, τον Πλάτωνα.
Και πιο αργά τον Αλέξανδρο, που άπλωσε το ελληνικό πνεύμα στην οικουμένη, ώστε απ’ εκείνο να αναγεννηθεί και πάλι, στη μορφή του Ρωμανικού, απαστράπτων νέος ελληνικός (μετά Χριστόν) πολιτισμός.

Είναι όντως θλιβερό γεγονός ότι η φθορά τού αρχαίου ελληνικού πνεύματος πλησίασε, στα ελληνιστικά χρόνια, τα όρια της συντέλειας. Την αρχαία θρησκεία υποκατέστησαν τα εξ ανατολής ρεύματα τού μιθραϊσμού, ακόμα και της μαγείας.


Η σωτηρία, στις αρχές της πρώτης μ.Χ. χιλιετίας, ήλθε όταν ο Ελληνισμός «συναντήθηκε» με τον Χριστιανισμό, οπότε και επανήλθε στον ελληνικό κόσμο, αντί της «σοφιστικής» ατομικότητας, (των ξεχωριστών «συναθροιζόμενων» ατόμων) ξανά η ελληνότροπη έννοια τού «κοινωνείν», στο Πρόσωπο τώρα του (ελληνοτρόπως) τριαδικού Θεού.

Όμως το μέσο ελληνικό πνεύμα ατύχησε, διότι η συνέχεια της πτώσης ήτανε το τουρκικό έρεβος.

Και ατύχησε διπλά, διότι κι όταν ακόμα το πλήρωμα του χρόνου έμελλε να γεννήσει νέο ελληνικό πνεύμα, το 1821, αυτό γεννήθηκε βραχυκυκλωμένο από τον «διαφωτισμό» των Βαυαρών, αλλά και των Ελλήνων λογίων, που όχι μόνο απέρριπτε (μετά βδελυγμίας δε), αλλά και  ανέστρεφε ό,τι υπήρξε χιλιόχρονος (βυζαντινός) πολιτισμός του προσώπου, και μας φόρτωσε συλλόβροτους σ’ ένα καράβι όλους, ξυλάρμενοι να πελαγοδρομούμε, τάχα για να φτάσομε, λες και δεν είχαμε ενδιάμεσους προγόνους, απ’ ευθείας ξανά στον Περικλή!

Ως να μπορούσαν ποτέ τα καράβια, να ταξιδεύουνε στο χρόνο…

Ο «αρχαίος» Γοργίας (ο σοφιστής), και ο «μέσος» Δημήτριος Κυδώνης ( ο φιλοθωμιστής) είχαν τον ίδιο μοιραίο ρόλο στην πορεία τού Έθνους.
Το δράμα του Ελληνισμού είναι ότι γέννησε μεν τον Γρηγόριο Παλαμά, όπως είχε άλλοτε έγκαιρα γεννήσει τον Πλάτωνα, δεν είχε όμως τώρα τον Αλέξανδρο…
... Να ιδρύει ανά την οικουμένη Ελληνίδες Πόλεις.

Είχε τον διαφωτισμένο Αδαμάντιο Κοραή, να «ευαγγελίζεται» στους Έλληνες αλλότριες «πολιτείες», και ιδίως δυτικότροπες.
Υπό τους ξηρούς ήχους βεβαίως, των βαυαρικών κασμάδων του Όττο Βίτελσμπαχ, που απογύμνωνε την Αθήνα από τον «μιαρό» βυζαντινό της πλούτο.

(Κατεδάφισαν 72 βυζαντινούς ναούς, με πρόσχημα να εξασφαλιστούν υλικά οικοδομής και χρήματα, ώστε να ανεγερθεί εκείνη η βαυαρική αρχιτεκτονική μασκαράτα, που αποκαλείται καθεδρικός ναός των Αθηνών…)

Και το δυστύχημα είναι ότι σ’ αυτόν ακριβώς τον αλλότριο ευαγγελισμό του Κοραή, είναι που πολιτεύτηκε το ελληνικό Κράτος από την ανεξαρτησία του και εντεύθεν, βιάζοντας τους Έλληνες, τον πανάρχαιο αυτό λαό, να ζει με ένα τρόπο βίου, όχι μόνο ξένο προς τη φύση του, αλλά και με ανεστραμμένους τους όρους του πανάρχαιου πολιτισμού, εκείνου που τον εξέθρεψε.


Ποιον «επόμενο» πολιτισμό λοιπόν μπορεί να παραγάγει ένα έθνος που, ως θλιβερός πλάνης ζει παγίως εις τα πέριξ, ασύμπτωτα προς τη φύση του πνεύματος του; 
Εκείνου, που γέννησε άλλοτε τους τέσσερις πολιτισμούς...

Ιδού λόγος ικανός, για να θρηνήσει κάποιος.


[Πρώτη δημοσίευση - "Φιλελεύθερος",  29/5/09]



antifono – [2fA]






Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου