Τα χάδια του Θεού… (λόγος περί γκρινιάρηδων)
π. Χαράλαμπος (Λίβυος) Παπαδόπουλος
π. Χαράλαμπος (Λίβυος) Παπαδόπουλος
Γεννιόμαστε γυμνοί.
Έστω και για λίγα λεπτά είμαστε ανέστιοι
σε αυτόν τον κόσμο.
Το κλάμα είναι η πρώτη γκρίνια μας, για έναν κόσμο που δεν
γνωρίζουμε μα ωστόσο η οσμή του μας φοβίζει. Και κάπου εκεί, στο γιγάντωμα του
φόβου και του πανικού, μια γνώριμη ζεστή γη μας χαρίζει την ποθητή ηρεμία της
ύπαρξης.
Είναι το σώμα της μάνας. Η Γη, η σταθερή και βέβαιη. Το χάδι της κυκλώνει
το γυμνό και φοβισμένο κορμί μας. Η ψυχή ζητάει ζεστασιά και ασφάλεια.
Από κείνη την στιγμή κάθε κλάμα και δάκρυ ζητά να ξαποστάσει
σε χέρια και αγκαλιές αγάπης. Δεν είναι τυχαίο που ο Χριστός για πρώτη φορά
στην ιστορία της ανθρωπότητας, ονομάζει τον Θεό πατέρα. Ούτε ότι η εκκλησία και
η εμπειρία των αγίων μιλάνε για τους κόλπους του Πατρός (Θεού) ή για την
πατρική αγκαλιά στην παραβολή του Ασώτου.
Η πείνα μας, δεν είναι μονάχα βιολογική, μα πρωτίστως
υπαρξιακή.
Η τροφή είναι το σύμβολο μέσα από το όποιο καταθέτουμε την αγωνία
του θανάτου.
Δεν έχουμε άλλη γλώσσα να διαδηλώσουμε τους φόβους μας, πέρα από
το κλάμα.
Δεν υπάρχει άλλη απάντηση πέρα από την αγκαλιά της μάνας.
Η φύση δεν
απαντά με ιδέες και ωραίες υποθέσεις, αλλά με σώμα και σχέση.
Όταν ένα βρέφος σπαρακτικά κλαίει, δεν πεινά για φαγητό, μα
για σχέση.
Όσο πιο πολύ αυτή απαντηθεί από την μητέρα ιδιαιτέρως τον πρώτο
χρόνο ζωής, τόσο οι κραυγές στην μετέπειτα ζωή μας, θα ηχούν λιγότερο και
διακριτικά.
Διαφορετικά εξελίσσονται βίαιες και εκκωφαντικές, έτοιμες να συντρίψουν στο πέρασμα τους ακόμη και την ίδια την ζωή.
Διαφορετικά εξελίσσονται βίαιες και εκκωφαντικές, έτοιμες να συντρίψουν στο πέρασμα τους ακόμη και την ίδια την ζωή.
Μια από αυτές τις υπαρξιακές κραυγές είναι και η γκρίνια.
Μια γκρίνια που γίνεται σύνδρομο ανασφαλούς, θυμωμένης και ματαιωμένης ψυχής.
Πρώτον γιατί η πείνα μας είναι μεγαλύτερη από την τροφή που
μπορεί να μας προσφέρει ένας άνθρωπος.
Ας μην μας διαφεύγει ότι η απόλυτη μορφή χορτασμού έρχεται μονάχα από τον Θεό.
Ας μην μας διαφεύγει ότι η απόλυτη μορφή χορτασμού έρχεται μονάχα από τον Θεό.
Από την άλλη, γιατί δεν υπάρχουν γονείς τέλειοι σε βαθμό που να απουσιάζει το
λάθος.
Ο καλός γονέας δεν είναι ο τέλειος, αλλά εκείνος που προσπαθεί για το καλύτερο.
Η τελειότητα δεν ανήκει στους ανθρώπους παρά μονάχα στον
Θεό.Ο καλός γονέας δεν είναι ο τέλειος, αλλά εκείνος που προσπαθεί για το καλύτερο.
Η γκρίνια λοιπόν, στην βαθύτερη κατανόηση της είναι μια
διαμαρτυρία.
Μια βαθιά έλλειψη θετικότητας και αποδοχής του εαυτού μας και του
κόσμου. […. ]
Αναφέρει ο Όσιος Παϊσιος: Η γκρίνια έχει κατάρα.
Είναι σαν να καταριέται ο ίδιος ο άνθρωπος τον εαυτό του….
- Στην Ήπειρο γνώριζα δύο γεωργούς.
Ο ένας ήταν οικογενειάρχης και είχε ένα-δύο χωραφάκια και εμπιστευόταν τα πάντα
στον Θεό. Εργαζόταν όσο μπορούσε, χωρίς άγχος.
«Θα κάνω ό,τι προλάβω», έλεγε.
Μερικές φορές άλλα δεμάτια σάπιζαν από την βροχή ,γιατί δεν προλάβαινε να τα
μαζέψει, άλλα του τα σκόρπιζε ο αέρας, και όμως για όλα έλεγε «δόξα Σοι ο Θεός»
και όλα του πήγαιναν καλά.
Ο άλλος είχε πολλά κτήματα, αγελάδες κ.λπ., δεν είχε και
παιδιά.
Αν τον ρωτούσες «πώς τα πας;», «άστα, μην τα ρωτάς», απαντούσε. Ποτέ δεν έλεγε
«δόξα Σοι ο Θεός», όλο γκρίνια ήταν. Και να δείτε, άλλοτε του ψοφούσε η
αγελάδα, άλλοτε του συνέβαινε το ένα, άλλοτε το άλλο. Όλα τα είχε, αλλά προκοπή
δεν έκανε.
Να, ξέρω κάποιον εκεί στο Όρος, που αν βρέξει και του πεις
«πάλι βρέχει», αρχίζει:
«Ναι, όλο βρέχει, θα σαπίσουμε από την πολλή υγρασία».
Αν μετά από λίγο σταματήσει η βροχή και του πεις «ε, δεν έβρεξε και πολύ», λέει:
«Ναι, βροχή ήταν αυτή; Θα ξεραθεί ο τόπος …;»
«Ναι, όλο βρέχει, θα σαπίσουμε από την πολλή υγρασία».
Αν μετά από λίγο σταματήσει η βροχή και του πεις «ε, δεν έβρεξε και πολύ», λέει:
«Ναι, βροχή ήταν αυτή; Θα ξεραθεί ο τόπος …;»
Και δεν μπορεί να πει κανείς ότι δεν είναι καλά στο μυαλό, αλλά συνήθισε να
γκρινιάζει.
Να είναι λογικός και να σκέφτεται παράλογα!
Να είναι λογικός και να σκέφτεται παράλογα!
Αυτό το ανικανοποίητο που περιγράφει ο Άγιος Παϊσιος, είναι και το χαρακτηριστικό των
ανθρώπων που υποφέρουν από την γκρίνια. Γιατί στην πραγματικότητα υποφέρουν.
Τις περισσότερες φορές ούτε αυτοί αντέχουν τον εαυτό τους.
Ο γκρινιάρης στα
ανείπωτα της ψυχής του μισεί τον εαυτό και την ζωή του.
Όταν κάποιος δεν έχει αποδεχθεί τον εαυτό του, αυτή την
άρνηση την προβάλει παντού.
Όλα του φταίνε, γιατί του φταίει η ίδια η ύπαρξη.
Εάν δεν επέλθει η εσωτερική συμφιλίωση, η εξωτερική γκρίνια ως μορφή επιθετικότητας, θα παραμένει απέναντι στη ζωή.
Όλα του φταίνε, γιατί του φταίει η ίδια η ύπαρξη.
Εάν δεν επέλθει η εσωτερική συμφιλίωση, η εξωτερική γκρίνια ως μορφή επιθετικότητας, θα παραμένει απέναντι στη ζωή.
Στο ποσοστό που συμφιλιωνόμαστε με τον εαυτό μας, αντέχουμε
και τον διπλανό μας, και όταν αγαπήσουμε την ζωή τότε νικάμε και τον θάνατο.
Ο γκρινιάρης, είναι το αντίθετο του δοξολογικού και
ευχαριστιακού ανθρώπου.
Ο δοξολογικός άνθρωπος ευχαριστεί για όλα και όλους.
Για τα καλά και τα κακά, γνωρίζοντας ότι όλα προέρχονται από τον Θεό ως μέσα γνωριμίας μαζί του και με τον βαθύτερο εαυτό μας.
Για τα καλά και τα κακά, γνωρίζοντας ότι όλα προέρχονται από τον Θεό ως μέσα γνωριμίας μαζί του και με τον βαθύτερο εαυτό μας.
Γι' αυτό λέω, η δοξολογία είναι μεγάλη υπόθεση.
Από μας εξαρτάται, αν γευθούμε
ή όχι τις ευλογίες που μας δίνει ο Θεός.
Δεν εμπίπτουν στην δική μας λογική και εκλογίκευση. Στον
έλεγχο και την ανάλυσή μας.
Δεν μπαίνουν ακόμη και μέσα στους νόμους και την ηθική μας.
Το χάδι του Θεού δεν ερμηνεύεται, αλλά βιώνεται.
Δεν το αναλύουμε, αλλά το γευόμαστε.
Δεν μπαίνουν ακόμη και μέσα στους νόμους και την ηθική μας.
Το χάδι του Θεού δεν ερμηνεύεται, αλλά βιώνεται.
Δεν το αναλύουμε, αλλά το γευόμαστε.
Είναι εμπειρία και όχι ερμηνεία. Πόσοι άνθρωποι τρώνε μόνον
ξερό παξιμάδι, αλλά μέρα-νύχτα δοξολογούν τον Θεό και τρέφονται με ουράνια
γλυκύτητα!
Αυτοί οι άνθρωποι αποκτούν μια πνευματική ευαισθησία και γνωρίζουν τα χάδια του Θεού.
Εμείς δεν τα καταλαβαίνουμε, γιατί η καρδιά μας έχει πιάσει γλίτσα και δεν ικανοποιούμαστε με τίποτε.
Αυτοί οι άνθρωποι αποκτούν μια πνευματική ευαισθησία και γνωρίζουν τα χάδια του Θεού.
Εμείς δεν τα καταλαβαίνουμε, γιατί η καρδιά μας έχει πιάσει γλίτσα και δεν ικανοποιούμαστε με τίποτε.
Τα χάδια του Θεού είναι η αγαπητική παρουσία Του. Οι
ευλογίες του μέσα στην ζωή μας.
Είναι αυτό το χάδι που προσπαθεί απεγνωσμένα να σωπάσει το αρχαϊκό κλάμα μας.
Να καλύψει την μεγάλη έλλειψη. Να φανερώσει ότι ο Θεός είναι, ήταν και θα παραμείνει, μια ανοιχτή αγκαλιά που συν-χωρεί τα πάθη και ηρεμεί τους καημούς μας.
Είναι αυτό το χάδι που προσπαθεί απεγνωσμένα να σωπάσει το αρχαϊκό κλάμα μας.
Να καλύψει την μεγάλη έλλειψη. Να φανερώσει ότι ο Θεός είναι, ήταν και θα παραμείνει, μια ανοιχτή αγκαλιά που συν-χωρεί τα πάθη και ηρεμεί τους καημούς μας.
Στο ποσοστό που επιτρέπουμε στον εαυτό μας, να βιώσει την αγκαλιά
και το χάδι του Θεού, η γκρίνια μεταμορφώνεται σε δοξολογία και ευχαριστία.
Μέχρι τότε -εάν δεν ξέρουμε κάτι άλλο να κάνουμε εκτός από το να γκρινιάζουμε-
ας το πράξουμε, είναι κι αυτός ένα τρόπος διαλόγου έστω και αρνητικός.
Άλλωστε ο Θεός ξέρει να μιλάει όλες τις γλώσσες της ανθρώπινης καρδιάς, ακόμη και εκείνες που φαίνονται παράδοξες.
pemptousia
– [2fA]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου